دومین نشست مشترک شهرداران کلانشهرها پیش از ظهر امروز در  سالن اجتماعات شهرداری تهران برگزار شد.

اسکندرپور شهردار شیراز در این جلسه اظهارکرد: متاسفانه اتفاقی که در این سالها در شهرداری افتاده باعث شده وظایف شهرداری ها افزایش و درآمدهای آنها کاهش پیدا کند و این یک اتفاق نامبارک در شهرداری ها است.

وی با اشاره به باغ های استان فارس بیان کرد: متاسفانه تعداد بسیاری از زمین های باغات در این سالها تغییر کاربری پیدا کرده است و مالکان به سمت فروش تراکم رفته اند.

وی با تاکید بر تغییر کاربری باغات در شیراز بیان کرد: این موضوع شیب تندی را داشته است و اگر دولت محترم توجه ویژه ای را به این موضوع نداشته باشند، در آینده با مشکل جدی تری روبرو خواهیم بود. دولت نگاه ویژه ای را به موضوع درآمدهای پایدار شهرداری ها داشته باشد ضمن اینکه مجلس نیز در این زمینه دولت را همراهی کند.

وی بیان کرد: اگر درآمد پایدار در شهرداری ها تعریف نشود، چاره ای جز تغییر کاربری ها نداریم.

نوروزی شهردار اصفهان نیز در این جلسه اظهارکرد: شورای عالی استان ها ظرفیت بزرگی را دارد و متاسفانه در کشور ما این ظرفیت نادیده گرفته شده است. متاسفانه در سالهای گذشته صلاحیت و جایگاه شوراها کاهش پیدا کرده است و این در حالی است که با تغییر قوانین و مقررات شوراها به جای اینکه جایگاه شوراها افزایش یابد، شاهد کاهش جایگاه شوراها بوده ایم.

شهردار اصفهان ادامه داد: شوراها می توانند از طریق شورای عالی استان ها نسبت به جایگاه شوراها اقدامات لازم را انجام دهند و این در حالی است که باید از ظرفیت عالی شورای استان ها برای ارائه طرح و لایحه استفاده شود.

وی تصریح کرد: در حال حاضر میزان فروش تراکم در کشور ما حدود ۵۰ درصد است که این مورد در کشورهای توسعه یافته ۳ درصد و در کشورهای در حال توسعه ۵ درصد است. در بحث عوارض شهری نیز ما با رقم ۶ درصد روبرو هستیم به طوری که در کشورهای توسعه یافته این میزان به ۱۷ درصد می رسد علاوه بر اینکه در موضوع بهای خدمات شهری نیز ما نسبت به سایر کشورها عقب هستیم که تمامی این موارد را می توان از طریق شورای عالی استان ها پیگیری کرد.

باهر شهردار تبریز نیز در این جلسه ضمن اشاره به مغفول ماندن درآمدهای پایدار شهری بیان کرد: در این زمینه باید به موضوع ضمانت پرداخت درآمدهای پایدار شهری نیز توجه شود. به دلیل اینکه در بخش درآمدهای پایدار شهری ما قوانین و مقررات کافی نداریم، نمی توانیم در این بخش درآمدها را تفکیک کنیم که در این زمینه نیز باید توجه ویژه ای صورت بگیرد.

باهر اظهار امیدواری کرد: دولت در لایحه مدیریت شهری توجه ویژه ای را به مشکلات کلان شهرها و همچنین سپردن وظایف و اختیارات به آنها داشته باشد.

حجت میرزایی نیز معاون برنامه ریزی و توسعه امور شهری شوراها نیز در این جلسه تصریح کرد: جلسات در خصوص طرح درآمدهای پایدار شهری در دولت ادامه دارد و این موضوع در مجلس در دست پیگیری است، ضمن اینکه ما اعتقاد داریم این طرح به همراه لایحه مدیریت شهری باید همزمان مورد بررسی قرار بگیرد.

وی تصریح کرد: لایحه مدیریت شهری و طرح درآمدهای پایدار دو موضوع بسیار مهم و حیاتی است که باید این موارد با یکدیگر دیده شود.بر اساس لایحه مدیریت شهری دستگاه ها و سازمان ها باید وظایف و اختیارات خود را به مدیریت شهری واگذار کنند که این موضوع باید مورد توجه قرار بگیرد.

احمدی مشاور شهردار تهران با اشاره به اینکه نظام درآمدی چند وجه دارد، بیان کرد: عوارض نوسازی ۳۰ الی ۴۰ درصد درآمدهای شهرداری را تامین می کند که این رقم در ایران حدود ۲ درصد است.

وی با تاکید بر اینکه در این دوره از مدیریت شهری اینگونه القاء شده است که مدیریت شهری به دنبال گران کردن شهر است، بیان کرد: مدیران شهری اعتقادی به این موضوع نداشتند و تلاش می کنند تا شرایط لازم برای زندگی مناسب مردم در شهرها فراهم شود.

احمدی ادامه داد: بحث درآمدهای پایدار شهری در حال حاضر در دستور کار کمیسیون های تخصصی مجلس شورای اسلامی است. بر اساس قانون سال ۴۹ درآمدهای شهرداری از ناحیه عوارض بالغ بر ۴۰ درصد تعریف شده که این رقم هم اکنون به زیر ۵ درصد تقلیل افتاده است و یکی از اهداف ما افزایش درآمدهای پایدار شهری است.

احمدی با اشاره به پیشنهادات شهرداران کلان شهرها در خصوص لایحه مدیریت شهری و همچنین طرح درآمدهای پایدار شهری بیان کرد: این پیشنهادات از طریق دبیرخانه کلان شهرها به نمایندگان کمیسیون تخصصی مجلس ارجاع داده خواهد شد. با توجه به حضور شهردار تهران در جلسات هیات دولت، انتظار می رود دولت توجه ویژه ای را به موضوعات مدیریت شهری داشته باشد.

کتان باف شهردار اهواز نیز در این جلسه ضمن اشاره به مشکلات خوزستان و اهواز بیان کرد: صنعت نفت برای اهوازی ها هیچ آورده ای را نداشته است.

وی با اشاره به میزان آلایندگی ها از تولید و انتقال نفت بیان کرد: طبق قوانین و مقررات باید سالیانه ۷۰۰ میلیارد تومان از این بخش در اختیار مدیریت شهری قرار بگیرد که متاسفانه رقمی که اختصاص داده می شود حدود ۲۸ میلیارد تومان است.

شهردار اهواز با اشاره به اینکه اهواز آلوده ترین شهر دنیا است، بیان کرد: مردم این شهر با مشکلات عمده ای در حوزه محیط زیست روبرو هستند و شرایط بدی را سپری می کنند و اگر این موارد ادامه پیدا کند، اوضاع بدتر نیز خواهد شد. دولت توجه ویژه ای را به مشکلات مردم اهواز در حوزه محیط زیست داشته باشد.

کتان‌باف ادامه داد: یک سوم جمعیت مردم اهواز افرادی هستند که در حاشیه ها و محلات کم برخوردار زندگی می کنند که نیازمند به توجه بیشتری هستند. امیدواریم این جلسات اثرگذار باشد و کمکی را در رفع مشکلات کلان شهرها و به ویژه اهواز داشته باشد.

نصیری شهردار البرز نیز در این جلسه اظهارکرد: موضوع درآمدهای پایدار یکی از موارد توسعه شهرها است که باید مورد توجه قرار بگیرد. این موضوع در تهران در قالب طرح جامع و طرح تفصیلی در بخش اقتصاد شهری به آن پرداخته شده است.

نصیری به جایگاه شورای عالی استان ها اشاره و بیان کرد: متاسفانه به طور جدی به این جایگاه وارد نشده ایم و این در حالی است که بنده بعید می دانم که دولت زیر بار نظر شهرداران کلان شهرها و مدیران شهری برود و بهتر است موارد و مشکلات خود را از طریق شورای عالی استان ها پیگیری کنیم.

وی با اشاره به جذب سرمایه گذاران برای حل مشکلات کلان شهرها گفت: می توانیم از ظرفیتی که سرمایه گذاران داخلی و خارجی دارند برای حل مشکلات استفاده کنیم.

صفری شهردار قزوین نیز در این جلسه با اشاره به مشکلات اساسی در حوزه مدیریت شهری بیان کرد: دولت به معنای عام بنایی را برای واگذاری اختیار و وظایف خود به مدیریت شهری ندارد و در این زمینه ممانعت می کند. در سال ۵۶، میزان ۲۵ درصد درآمدهای شهری ناپایدار بود که این رقم در سال ۸۶ به ۷۵ درصد رسید.

صفری بیان کرد: قانون شوراها در دوران جنگ به مراتب بهتر از شرایط فعلی بود و اختیارات شهرداری ها بهتر بود. متاسفانه شاهدبودیم که قانون شوراها در سالهای گذشته با چالش جدی ای روبرو شده است و اختیارات آنها کاهش پیدا کرده است.

وی گفت: این قانون در دوره اصلاحات نیز مورد بررسی قرار گرفت و مدیریت شهری به شدت نزول پیدا کرد.

به گزارش تسنیم ،در ادامه جلسه محمد علی نجفی شهردار تهران با اشاره به برگزاری نشست شهرداران کلان شهرهای کشور بیان کرد: در این جلسه ۵ پیشنهاد مطرح شد که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

وی گفت: در این جلسه قرار شد شهرداران کلانشهرها جلسه ای را با رئیس جمهور داشته باشند تا موارد و مشکلات خود را مطرح کنند. پیشنهاد بعدی در خصوص تشکیل کمیته یا کارگروه خاص در بحث آلودگی هوا و استفاده از تجربیات سایر شهرهای کشور در این کمیته بود.

شهردار تهران ادامه داد: مسئله مدیریت بحران و زلزله یکی از مواردی بود که اکثر شهرها مبتلا به آن هستند و به همین جهت قرار شد کمیته ای یا کارگروهی در این زمینه تشکیل شود.

وی در خصوص تشکیل کارگروه شهر هوشمند نیز گفت: در این زمینه نیز بنا داریم این کارگروه را با شهرداران کلان شهرها تشکیل دهیم.

نجفی اضافه کرد: یکی دیگر از مواردی که به طور جدی در این جلسه بحث شد تشکیل کارگروه ویژه در خصوص آسیب ها و ناهنجاری های اجتماعی بود که این ۵ پیشنهاد با موافقت اعضاء تشکیل خواهد شد.

شهردار تهران اضافه کرد: در جلسه امروز ۳ موضوع اصلی و چند موضوع فرعی مطرح شد که از جمله موضوعات اصلی می توان به بحث هم فکری و تعامل با نمایندگان مجلس در لایحه بودجه ۹۷ اشاره کرد.

نجفی بیان کرد: نکات مثبتی در خصوص شهرها در لایحه بودجه ۹۷ اشاره شده است اما این موارد کافی نیست و در واقع مشکلات مدیریت شهری را کاملاً برطرف نمی کند، ضمن اینکه در لایحه بودجه ۹۷ نکات منفی ای نیز وجود دارد که امیدواریم نمایندگان مجلس با توجه به مشکلات و مسائل شهری این موارد را در لایحه بودجه ۹۷ تغییر بدهند.

شهردار تهران تصریح کرد: عملکرد بانک شهر و آینده کاری این مجموعه نیز در جلسه امروز مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت ضمن اینکه تمامی شهرداران کلان شهر از فعالیت بانک شهر حمایت کردند.

وی تصریح کرد: در این جلسه قرار شد مدلی برای تعیین هیئت مدیره بانک شهر تعیین شود که البته این موضوع به جلسه بعدی شهرداران کلان شهر ارجاع داده خواهد شد.

شهردار تهران در ادامه با اشاره به موضوع درآمدهای پایدار شهری گفت: در این جلسه شهرداران کلان شهرها نظرات خود را ارائه کردند و قرار شد این نظرات و پیشنهادات در اختیار نمایندگان کمیسیون های تخصصی مجلس در خصوص طرح درآمدهای پایدار شهری قرار بگیرد.

وی ادامه داد: یکی دیگر از مواردی که در جلسه امروز تاکید شد همکاری مدیریت شهری با دولت است چرا که ما اعتقاد داریم مدیریت شهری خاکریز نخست مدیریت کشور است و در هر کار توسعه ای در کشور مدیریت شهری دخیل بوده است و حل مشکلات نظام از حل مشکلات مدیریت شهری می گذرد و انتظار داریم دولت نیز توجه ویژه ای را به مدیریت شهری داشته باشد.

شهردار تهران گفت: مساله بعدی که در جلسه امروز مطرح شد در ارتباط با بازسازی و نوسازی بافت فرسوده در کلان شهرها بود که اکثر شهرها به میزانی با این موضوع ارتباط دارند.

نجفی به بحث زلزله اشاره کرد و گفت: اکثر کشورها به این موضوع مبتلا هستند و در صورت بروز زلزله میزان تلفات در بافت های فرسوده به مراتب بیشتر از بافت های بازسازی شده خواهد بود. بر همین اساس علاقه مندیم در خصوص نوسازی بافت های فرسوده ورود جدی را داشته باشیم و تا آنجایی که امکان دارد دولت نیز اختیارات و منابع را به شهرداری ها واگذار کند.

شهردار تهران اظهار امیدواری کرد: نمایندگان مجلس تا قبل از تصویب لایحه بودجه ۹۷، موضوع را در کمیسیون تلفیق مجلس با حضور شهرداران کلان شهرها بررسی کنند.

وی ادامه داد: در حال حاضر ۳ نفر جزء هیئت مدیره بانک شهر هستند که این تعداد باید به ۷ نفر برسد که در مدلی که در آینده تصریح خواهد شد به این موضوع توجه می شود.

نجفی در ادامه با اشاره به فراهم کردن  پایگاه هایی از سوی شهرداری تهران برای استان های معید در زمان زلزله گفت: در دروازه های تهران پایگاه هایی برای این استان ها در نظر گرفته شده است.

شهردار تهران با اشاره به برخی اخبار مطرح شده در خصوص زلزله در شهر تهران و تخریب ۹۰ درصد از ساختمان های شهر گفت: هیچ کدام از این حرفها مبنای علمی ندارد. من انتظار دارم که مردم به این اخبار و شایعات توجه نکنند و اجازه بدهیم مردم زندگی کنند.

نجفی ادامه داد: بر اساس پیگیری های صورت گرفته از سوی لرزه نگاری، هیچ کدام از گسل های تهران فعال نشده است.

وی در ادامه با اشاره به عدم پرداخت سهم دولت در بخش یارانه بلیت و اتوبوس گفت: با گذشته ۱۰ ماه از سال ۹۶ دولت هیچ رقمی را در این زمینه پرداخت نکرده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.