تاگس اشپیگل گزارش داد، "وولفگانگ شایبله"، رئیس پارلمان آلمان احزاب متحد مسیحی و سوسیال دموکرات را به ساختن سریع دولت ائتلافی فراخواند.

 

وی که در دولت قبلی وزیر دارایی آلمان بود در گفت و گو با روزنامه "تاگس اشپیگل" تاکید کرد که تشکیل زودتر دولت بهتر از دیرتر است و این مسئله کاملا مشخص است. تا زمانی که دولت جدید ساخته نشده است پارلمان آلمان هم کاملا شایسته عمل نیست.  

شایبله درخواست رئیس جمهور آلمان از احزاب برای دستیابی سریع به نتیجه در مذاکرات را بجا دانسته و از آن حمایت کرده و گفت: من هم همین را می گویم. اما همچنین خانم مرکل و آقای شولتز و زیهوفر هم می دانند که ما سریعا باید به تشکیل یک دولت دست پیدا کنیم.

رئیس پارلمان آلمان همچنین تشکیل یک دولت اقلیتی در کشورش را هم رد نکرده و در عین حال اولویت را تشکیل یک ائتلاف پایدار دانست.

به اعتقاد "هوست زیهوفر"، رئیس حزب سوسیال مسیحی، تشکیل دولت جدید باید تا عید پاک نهایی شود.

سران اتحادیه احزاب متحد مسیحی و حزب سوسیال دموکرات در سوم ژانویه ( ۱۳ دی ماه) در محفلی کوچک پیش مذاکراتی را در این راستا خواهند داشت و سپس در ۷ ژانویه ( ۱۷ دی ماه) رسما مذاکرات مقدماتی جهت تشکیل ائتلاف بزرگ آغاز خواهد شد. اگر همه چیز خوب پیش رود اواخر ژانویه مذاکرات رسمی ائتلافی می تواند آغاز شود. به گفته زیهوفردر این صورت ما تا اوایل آوریل به اندازه کافی زمان داریم تا یک دولت را بسازیم.

 به اعتقاد رئیس حزب سوسیال مسیحی اگر مذاکرات مقدماتی جهت تشکیل ائتلاف بزرگ شکست بخورد برگزاری انتخابات مجدد گزینه بهتری نسبت به تشکیل یک دولت اقلیتی است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.