محمد علی نجفی، با حضور در سی و چهارمین جلسه شورای شهر تهران گفت: ابراز تاسف می کنم از حوادث شب گذشته که در شهر تهران رخ داد و خدمت رسانی به شهروندان را با مشکل مواجه کرد.

وی افزود: در شب گذشته، خسارت هایی به اموال شهرداری تهران وارد شد اما این خسارت ها چندان زیاد نبود.

شهردار تهران با اشاره به دو زلزله اخیر در شهر تهران اظهارکرد: دو زلزله را در نزدیکی شهر تهران داشتیم. در زمین لرزه دوم، عکس العمل مردم و دستگاه های مربوط بسیار بهتر بود.

نجفی ادامه داد: در زمین لرزه دوم به این خاطر که شدت زمین لرزه کمتر بود و همه دستگاه های مسئول در آمادگی کامل بودند، شرایط کنترل بهتر بود.

وی در خصوص برگزاری جلسات ستاد مدیریت بحران خاطرنشان کرد: بعد از زمین لرزه نخست، جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران تشکیل شد. در طول این مدت، ۳ جلسه برگزار شد و در جلسه آخر، شرایط قرمز که آمادگی صد در صد بود به وضعیت زرد که آمادگی معمولی است تبدیل شد.

شهردار تهران تاکید کرد: شورای هماهنگی و سازمان مدیریت بحران در محور ارائه خدمات و رصد وضعیت بود و در بخش امداد نیز شهرداری در راس قرارداشت.

نجفی با ارائه آماری از ارائه خدمات به شهروندان در بوستان ها و اماکن پوشیده شهرداری اظهارکرد: در ۲ هزا رو ۲۲۶ بوستان شهر امکانات برای ارائه به شهروندان فراهم شد و پس از آن، نقشه های امن محلات به روی سایت شهرداری تهران قرار گرفت.

وی در رابطه با آماده باش مراکز درمانی و بهداشتی سطح شهر تهران گفت: مراکز درمانی در کمترین زمان ممکن آماده ارائه خدمات شدند و در کنار آن، سازمان آتش نشانی تمام پرسنل خود را برای چند روز متوالی در آماده باش کامل قرار داد.

پلیس بعد از زلزله آماده نبود/ یگان حفاظت شهرداری نقش پلیس را ایفا کرد

شهردار تهران در رابطه با اقدامات نیروی انتظامی بعد از زمین لرزه تاکید کرد: نیروی انتظامی در ساعات اولیه زمین لرزه آمادگی چندانی نداشت، اما بخش انتظامی شهرداری و یگان حفاظت ما در فاصله زمانی بعد از زلزله، نقش نیروی انتظامی را ایفا کرد.

نجفی ادامه داد: بسیج، سپاه و ارتش آمادگی کامل داشتند و ما نیز در کنار آنها، خدماتی را به مردم ارائه کردیم.

وی با اشاره به آسیب شناسی‌های صورت گرفته در بحث زمین لرزه خاطرنشان کرد: در حال حاضر آسیب شناسی دقیقی از وضعیت دستگاه‌ها و امکانات شهر تهران صورت گرفته است. به این نتیجه رسیده ایم که در آموزش به شهروندان و کارکنان شهرداری و نهاد‌های عمومی غفلت زیادی شده است.

شهردار تهران افزود: اگر چه در مدارس مانور‌های زلزله برپا می‌شود، اما آموزش دقیق و جدی در مدارس وجود ندارد. برنامه‌های آموزشی تهیه، اما اجرایی نشده است.

برنامه های صدا و سیما جنبه آموزشی ندارد

نجفی با بیان اینکه " برنامه‌های صدا و سیما جنبه آموزشی در حوزه زمین لرزه نداشت" اظهارکرد: زمانی که یک بحران رخ می‌دهد، زمان تصمیم گیری نیست بلکه باید برنامه‌هایی که از قبل داشته ایم را اجرایی کنیم. صدا و سیما در زمان بحران، تازه جلساتی را برای تصمیم گیری برگزار کرد و این موضوع جای بحث دارد.

وی با انتقاد از نبود سیستم هشدار زلزله در شهر تهران خاطرنشان کرد: سامانه هشدار در رابطه با زلزله نداریم. در رابطه با گسل‌های اصلی باید ۵۰ سنسور داشته باشیم و این در شرایطی است که ما تنها ۵ سنسور در رابطه با گسل مشا داریم.

شهردار تهران افزود: باید ۶۲ دکل در شهر تهران در رابطه با زلزله داشته باشیم، اما این دکل‌ها اکنون در شهر موجود نیستند.

نجفی با انتقاد از کمبود اماکن اسکان شهروندان در مواقع بحران اذعان کرد: مدارس امن تهران شناسایی شده اند در کنار آن، سوله‌های مدیریت بحران، مساجد و سایر مکان‌ها شناسایی شده اند.

۳۰ درصد خطوط آب تهران فرسوده است و زلزله دچار آسیب می شود

وی ادامه داد: با ناایمن بودن شریان‌های حیاتی در شهر تهران مواجه هستیم. ۳۰ درصد از خطوط لوله آب شهر تهران فرسوده است و با یک لرزه، دچار شکستگی می‌شود. شرکت گاز نیز این قول را داده که وضعیت گاز رسانی هوشمند شده و پس از یک زمین لرزه، سیستم گاز تهران قطع شود.

شهردار تهران با اشاره به وضعیت امدادهوایی در شهر تهران اظهارکرد: از نظر سیستم امدادهوایی با ضعف‌های زیادی مواجه هستیم. وزارت بهداشت و هلال احمر در این زمینه امکاناتی را دارند، اما این امکانات بسیار اندک است.

نجفی در خصوص محدودیت‌های امکانات سازمان آتش نشانی گفت: در حال حاضر ۱۵۰ ایستگاه آتش نشانی در شهر تهران وجود دارد، اما این تعداد به هیچ وجه کافی نیست و کفاف شرایط حساس را نمی‌دهد.

وی در خصوص مصوبه سال ۸۹ دولت تصریح کرد: در سال ۸۹، مصوبه ای از سوی دولت به تصویب رسیده و وظایف تمام دستگاه ها در زمان بحران را مشخص کرده است اما این مصوبه دارای اشکالاتی است.

شهردار تهران ادامه داد: هیچ کاری در رابطه با مصوبه سال ۸۹ صورت نگرفته است و بودجه ای نیز در این رابطه اختصاص داده نشده است.

مخزن های سوخت شهران بمب‌های خطرناکی هستند

نجفی در رابطه با وضعیت مخازن سوخت موجود در منطقه شهران تهران گفت: مخازن سوخت شهران باید از شهر تهران خارج شود. اگر آتش سوزی در آن منطقه رخ دهد، بدون شک بمب بسیار خطرناکی را شاهد خواهیم بود.

وی با انتقاد از برخی مطالب مطرح شده از سوی مسئولان یا فضای مجازی اظهارکرد: فردی به عنوان متخصص اعلام کرد که زمین لرزه اولیه، پیش زلزله بوده و قرار است زمین لرزه بزرگ تری رخ دهد. بیان چنین موضوعی سبب نگرانی شهروندان شده و باید به این موضوع توجه شود که هنوز تشخیص زلزله اولیه و پیش لرزه فراهم نیست.

شهردار تهران با اشاره به رفتار برخی از شهروندان در زمان زلزله اولیه در تهران خاطرنشان کرد: زمان زلزله شاهد ترددهای بی مورد شهروندان بودیم. مردم برای در امان ماند از زلزله به خیابان ها پناه برده بودند اما مرتبط از یک منطقه به منطقه دیگر می رفتند و اگر حادثه بدتری رخ می داد، به هیچ وجه شرایط برای امدادرسانی فراهم نبود.

نجفی ادامه داد: به طور متوسط ۹ میلیون لیتر بنزین در پمپ بنزین ها مصرف می شود اما در شب زمین لرزه ۱۵ میلیون لیتر بنزین از سوی رانندگان خودروها وارد باک ماشین ها شد. مشخص نیست چرا بعد از یک زلزله مردم به سمت پمپ های بنزین می روند.

وی در خصوص شایعات مطرح شده در فضای مجازی اذعان کرد: عده ای با قصد و نیت، شروع به شایعه پراکنی کردند. آنهایی که قصد و نیت شومی ندارند، در فضای مجازی به انتقال شایعات و اخبار نادرست نپردازند.

نوسازی ۴۱ درصد بافت های فرسوده تهران

شهردار تهران با اشاره به وضعیت بافت فرسوده شهر تهران خاطرنشان کرد: 3 هزار و 200 هکتار بافت فرسوده در شهر تهران است. 41 درصد بافت فرسوده در شهر نوسازی شده اما هنوز به ایده آل ها نزدیک نیستیم.

نجفی خواستار تشکیل کارگروه زلزله در شهر تهران شد و اظهارکرد: یک کارگروه زلزله به ریاست معاون اول ریاست جمهوری باید تشکیل شود. پیش از این شاهد فعالیت این کارگروه در دولت دوم دوره اصلاحات بودیم اما بعد از آن، این کارگروه فعالیتی نداشت.

وی با اشاره به لزوم بهره گیری از توانایی سمن های شهر تهران تصریح کرد: باید از پتانسیل سازمان های مدیریت محلی بهره گرفته شود. در بحث آموزش ها نیز باید از محلات کار آموزش آغاز شود.

شهردار تهران با انتقاد از عملکرد وزارت ورزش بعد از زلزله خاطرنشان کرد: وزارت ورزش اعلام کرد که استادیوم آزادی برای اسکان مردم آماده است. این استادیوم به سمت کانون زلزله یعنی ملارد نزدیک بود و سوق مردم به این سمت به هیچ وجه اقدام صحیحی نبود.

نجفی تاکید کرد: باید یک شهرک تهیه شده و این شهرک به عنوان اسکان موقت برای شهروندان در نظر گرفته شود. اگر زلزله ای در تهران رخ دهد، قادر نیستیم جمعیت قابل توجه شهروندان تهرانی را در کانکس جای دهیم.

آخرین بار عید فطر کیش بودم

وی در خصوص مباحث مطرح شده پیرامون حضورش در کیش زمان زلزله اول در تهران تصریح کرد: ۶ ماه است که کیش نرفته ام. نماز عید فطر را در کیش خواندم و بعد از آن دیگر به کیش نرفته ام.

شهردار تهران ادامه داد: خبر دهی در زمان زلزله باید کنترل شود. در خبر رسانی، باید دقت بیشتری شود. در زمان بحران، هر خبر نادرست می‌تواند به یک فاجعه عمومی تبدیل شود.

نجفی در رابطه با تصمیمات اتخاذ شده در رابطه با مصوبه سال ۸۹ دولت گفت: تمام دستگاه‌ها ظرف مدت ۳ ماه باید در رابطه با اجرای مصوبه دولت در سال ۸۹، اعلام کنند که چه بخش از ماموریت با امکانات فعلی برای آن‌ها قابل اجرا است و برای اجرای مابقی موضوعات به چه امکاناتی نیاز دارند.

وی از برپایی مانور زلزله در سطح شهر تهران خبرداد و اذعان کرد: قرار شده ظرف ۳ ماه آینده، سازمان امداد و نجات بحران تهران شامل تمام دستگاه‌های دخیل در امر امداد و نجات، یک مانور زلزله را در تمام مناطق تهران برگزار کنند.

شهردار تهران با اشاره به مبالغ مورد نیاز برای اجرای ۱۴ مصوبه در زمینه آمادگی تهران برای زلزله اظهارکرد: برای اجرای این مصوبات، ۱۰ هزار میلیارد تومان برای فعالیت‌های شهرداری و ۱۵ هزار میلیارد تومان برای فعالیت‌های سایر دستگاه‌های اجرایی مورد نیاز است. دولت و مجلس باید در این زمینه تصمیم بگیرند و ما تصمیم گیرنده اصلی نیستیم.

ارائه گزارش در مورد وضعیت تهران در برابر زلزله به سران قوا

نجفی از ارائه یک گزارش کامل به قوای سه گانه خبرداد و تصریح کرد: قرار شده ظرف دو هفته آینده گزارشی را در رابطه با وضعیت تهران از نظر آمادگی در زمان زلزله به قوای سه گانه ارائه شود و امیدوار هستیم مجلس با در نظر گرفتن ۲۵ هزار میلیارد تومان برای شهرداری و سایر دستگاه‌های اجرایی در بحث اقدامات زلزله موافقت کند.

وی تاکید کرد: بودجه پیشنهادی دولت به عنوان بودجه عمومی در سال ۹۷، رقمی حدود ۳۶۵ هزار میلیارد تومان است و دیده شدن ۲۵ هزار میلیارد تومان در این بودجه چندان زیاد نیست.

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.