دیدار تیم‌های پرسپولیس و تراکتورسازی از هفته هفدهم لیگ برتر روز جمعه در ورزشگاه آزادی برگزار شد که با برتری شاگردان برانکو ایوانکوویچ به پایان رسید اما این دیدار با حواشی مختلفی از سوی هواداران هر دو تیم همراه شد، به طوری که هواداران منتسب به هر دو تیم شروع به فحاشی و بی‌احترامی شدید به یکدیگر کردند.

بعد از این اتفاق، کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال به سرعت بررسی‌های خود برای رسیدگی به تخلف هواداران دو تیم را آغاز کرده و روز گذشته نیز مدیرعامل، مدیر تیم و مدیر کانون هواداران پرسپولیس در جلسه کمیته انضباطی حاضر شده‌اند و توضیحات خود درباره این بازی را ارائه کرده‌اند. باشگاه تراکتورسازی نیز بررسی اتفاقات تلخ این دیدار را خواستار شده است.

غلامرضا سلیمانی، ناظر بازی پرسپولیس و تراکتورسازی در گفت و گو با ایسنا، درباره این بازی و گزارشی که به کمیته انضباطی ارائه کرده، گفت: تمامی اتفاقاتی که از دو ساعت قبل از بازی رخ داد را به کمیته انضباطی گزارش کردم. به جرات می‌گویم که این این دیدار یکی از بهترین بازی‌هایی بود که دیده بودم. وضعیت در لیگ یک و سایر بازی‌های لیگ برتری بدتر است. نمی‌توانم بگویم چه کسی پشت سر این اتفاقات است اما قبلا هم چنین شعارها و صحنه‌هایی را از سوی هواداران دیده بودیم. در جلسه قبل از بازی که با مدیران دو تیم، یگان ویژه و مسئولان سازمان لیگ برگزار شد، وقوع چنین اتفاقات را پیش‌بینی کردیم اما تاکید کردیم که با هواداران و بازیکنان صحبت شود تا از وقوع آن جلوگیری شود.

ناظر بازی پرسپولیس و تراکتورسازی تاکید کرد: سال‌ها ناظر بازی بودم و از حساسیت‌های این بازی خبر داشتم. تا زمانی که هوادار تحریک نشود، شروع به فحاشی نمی‌کند. من سکوها را زیر نظر داشتم. هواداران با هدایت لیدرها این کار را انجام دادند. تا جایی که گوش‌هایم می‌شنید و با کمک از سایر همکاران، گزارش بازی را نوشتم. هیچ هوادارای در حالت طبیعی فحاشی نمی‌کند مگر اینکه از طرفی تحریک شود. حتی در آخر بازی، هواداران به یگان ویژه هم فحاشی ناموسی کردند. اتفاقات این بازی هم مانند بازی های گذشته هدایت شده بود. متاسفانه لیدرها در این اتفاقات نقش ایفا می‌کنند و خط می‌دهند.

او با بیان اینکه اتفاقات بازی هدایت شده بود، گفت: هوادار به ورزشگاه می‌آید که بازی زیبا ببیند. هیچ کسی بی جهت شروع به فحاشی نمی کند. حتما کسی وجود دارد که آن ها را تحریک می‌کند.

سلیمانی با تقدیر از بازیکنان و عوامل هر دو تیم خاطر نشان کرد: صحنه‌ای را ندیدم که بازیکنان دو تیم تحت تاثیر این اتفاقات قرار بگیرند و یا هواداران‌شان را تحریک کنند. از دقیقه یک تا ۹۰ به بازی توجه داشتند. نیمکت‌های دو تیم هم فقط روی بازی تمرکز داشتند و بی توجه به اتفاقات روی سکوها، بازی را نگاه کردند. در دیداری که فقط یک بازیکن کارت زرد می‌گیرد، مطمئن نباشید همه چیز سالم بوده است. اگر بازیکنان تحریک می‌شدند داور باید بیش از ۱۰ کارت زرد را از جیب خود خارج می‌کرد.

این داور بازنشسته با اشاره به قول مدیران دو تیم برای کنترل سکوها گفت: در جلسه هماهنگی قبل از بازی، مدیران گفتند که نمی گذارند اتفاقات بازی رفت رخ بدهد و از لیدرها برای کنترل سکو کمک می‌گیرند اما در عمل این اتفاق رخ نداد.

او درباره اینکه آیا لیدرهای پرسپولیس در اواخر بازی از سوی یگان ویژه دستگیر شدند، گفت: من در اواخر بازی دیدم که لیدر پرسپولیس برای پاره ای از توضیحات از سکوها پایین آمد و با یگان ویژه صحبت کرد. دیروز هم مسئولان پرسپولیس به کمیته انضباطی رفتند. باید فرهنگ سازی صورت بگیرد. نباید به صورت هدایت شده به این اتفاقات دامن زده شود. اگر لازم است پرسپولیسی‌ها و تراکتوری‌ها از همدیگر عذرخواهی کنند. من بارها دیدم که در بازی تراکتورسازی و سپاهان مسئولان دو تیم به استقبال هم رفتند و گل و شیرینی دادند. در بازی تراکتورسازی و سپید رود که به خاطر بارش برف به تعویق افتاد، تراکتورسازی به هواداران سپید رود غذا و مکان داد تا در رفاه باشند. باز هم می‌گویک که هیچ هواداری به خودی خود شروع به فحاشی نمی‌کند و فحاشی‌ها کنترل شده است. باید با مسئولان این اتفاق برخورد شود.

سلیمانی در پایان گفت: هوادارانی که در ضلع شرقی ورزشگاه نشسته بودند، به ترکی شعار می‌دادند و هواداران سکوی مقابل آن ها هم به آذری در جواب شان شعار دادند. بیش از ۶۰ درصد ورزشگاه آذری زبان بودند. چه معنی دارد که آن ها به خودشان فحاشی کنند. در بین هواداران پرسپولیس آذری زبان های زیادی بودند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.