ایتارتاس گزارش داد، سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد: روسیه برنامه استقرار سیستم دفاع موشکی در ژاپن را زیر نظر دارد و معتقد است که این برنامه تنها اهداف دفاعی ندارد.

به گفته او مسکو بیانیه‌ای را از طرف وزارت خارجه ژاپن دریافت کرده است که براساس آن اعلام شده که سیستم‌های دفاع موشکی که قرار است در این کشور مستقر شود، توسط توکیو کنترل شده و تهدیدی برای روسیه و دیگر کشورهای همسایه نیست.

ریابکوف اضافه کرد: همه می‌دانند که ژاپن در سازمانی عضو است که بخش آسیایی سیستم دفاع موشکی جهانی آمریکا است. در سال ۲۰۰۶ آمریکا و ژاپن یک توافق بین دولتی درباره همکاری در حوزه دفاع موشکی امضا کردند. براساس این قرارداد این کشورها درباره جدیدترین نسل سیستم‌های ضد موشکی کار می‌کنند. این بدان معناست که این سیستم‌ها از نظر عملیاتی و تکنیکی شبیه سیستم‌های آمریکایی است.

وی ادامه داد: حقیقت این است که سیستم‌های مشابهی اکنون در نزدیکی مرزهای شرقی روسیه مستقر می‌شوند که این به معنای وضعیت جدید برای ماست. ارتش ما باید در این باره برنامه ریزی کند. ما بار دیگر از مقامات ژاپن می‌خواهیم که به این مساله فکر کنند که آیا نقض معاهده INF به نفع آنهاست یا نه.

ریابکوف افزود: سیستم‌های دفاع موشکی مورد استفاده در ژاپن شبیه سیستم‌های ضد موشکی میان برد و دوربرد است که توسط آمریکا در پایگاه‌های نظامی در رومانی و لهستان مستقر می‌شود. در ۱۹ دسامبر دولت ژاپن تصمیم گرفت که دو سیستم دفاع موشکی خود را به شمال و جنوب غربی کشور ارسال کند. این کشور اعلام کرده است که این اقدام را برای تامین امنیت علیه موشک‌های احتمالی کره شمالی انجام داده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.