افشین حبیب‌زاده صبح امروز در تذکر پیش از دستور خود با بیان اینکه طبق ماده ۸۴ قانون شهرداری، موسسات وابسته به شهرداری از قبیل اتوبوسرانی و ... که دارای شخصیت حقوقی هستند می‌توانند با اصول بازرگانی اداره شوند، گفت: اساسنامه این قبیل موسسات باید به تصویب انجمن شهر و موافقت وزارت کشور برسد، اما با نگاهی به متن ماده قانونی مذکور که منجر به تشکیل ده‌ها سازمان و شرکت در شهرداری تهران شده، می‌توان به روشنی فهمید که انحرافی در تصمیم‌گیری‌های فعلی با روح قانون وجود دارد.

معاون نظارت شورای شهر تهران با بیان اینکه این شرکت‌ها و موسسات وظیفه خدمت رسانی به مردم را بر عهده داشتند اما حالا به شیوه‌های مختلف به سمت کسب درآمد رفته‌اند، گفت: یکی از اشکالاتی که این سازمان‌ها و شرکت‌ها دارند، این است که استقلال مالی را برای خود واجب دانستند؛ در حالیکه این سازمان‌ها و شرکت‌ها به نیابت از شهرداری مسئول تحقق اهداف و برنامه‌ها هستند، اما متاسفانه این مسئله رعایت نمی‌شود.

وی با بیان اینکه مفهوم استقلال مالی این نیست که شرکت‌ها و سازمان‌ها می‌توانند از محل درآمد خود بدون رویکردها و سیاست‌های برنامه و حتی اهداف شهرداری برای خود پروژه تعریف کنند و پول‌ها را هزینه کنند، گفت: لذا به نظر می‌رسد حلقه مفقوده‌ای در تطبیق هزینه‌ها با اهداف وجود داشته و به همین دلیل پیشنهاد می‌شود برای رفع این اشکالات کلیه درآمدهای سازمان‌ها و شرکت‌های وابسته به شهرداری اعم از درآمد حاصل از فعالیت‌ها، اخذ جرایم و ... مستقیما به حساب خزانه شهرداری مرکز واریز شود و بعد از آن مطابق با ردیف‌های بودجه، اعتبار تخصیص داده شود تا با این شیوه سازمان‌ها و شرکت‌ها نظارت پذیر باشند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.