حجت الاسلام و المسلمین غلامرضا مصباحی مقدم در مورد خاستگاه و دلیل تجمعات خیابانی اخیر در کشور اظهار کرد: از قبل انتخابات مشکلات مورد نظر مردم مثل گرانی ها، رکود، بیکاری و فشارهای اقتصادی که به آنها وارد شده زمینه را برای چنین مسائلی فراهم کرده بود. برگزاری انتخابات تا حدی فضا را به گونه ای رقم زد که مردم بتوانند به نحوی، از طریق انتخابات، خواسته های خود را به کرسی بنشانند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: بعد از انتخابات با توجه به اینکه وعده هایی داده شده و با گذشت زمان، هنوز تحقق عینی و عملی پیدا نکرده است؛ البته تحقق خیلی سریع برخی از خواسته ها ممکن نیست، این اعتراضات کم و بیش پیدا شده است.

وی تأکید کرد: طبعا باید سخن مردم شنیده شود و مسئولین محترم دولت اجازه دهند که نمایندگان اینها با آنها دیدار کنند و حرفشان را بزنند؛ خدای ناکرده این تصور دست ندهد که یک عده از روی بیکاری به میدان آمده اند و اعتراض می کنند. یقینا اگر این اعتراضات خیابانی هدایت و مدیریت شود می تواند اعتراضات به حقی باشد که نتیجه آن تغییر و اصلاح است.

اما اگر خدای ناکرده کنترل و مدیریت نشود، موجی ایجاد می کند که دشمنان ملت ایران سوار بر آن موج می شوند و سعی می کنند مطالباتی را جایگزین و القاء کنند که مطالبات ملت نجیب و شریف ما نیست.

مصباحی مقدم هچنین در گفتگویی دیگر با ایسنا اظهار کرد: چنین اتفافاتی مقداری قابل پیش بینی بود ؛چراکه مردم در شرایطی به سر می برند که آستانه تحملشان به سر آمده و توان تحمل ندارند. طی ۴۰ سال گذشته غالبا ملت ما موضوعات را اهم و مهم کرده‌اند و خیلی از مواقع مشکلاتشان را بیان نکرده و آن را تحمل کرده‌اند، اما الان آستانه تحملشان به سرآمده است.

مصباحی مقدم در پایان به ضرورت جلوگیری از سوءاستفاده های احتمالی از اعتراضات مردمی نیز اشاره کرد و گفت: برای اینکه نگذاریم معاندان از اعتراضات مردمی سوءاستفاده کنند باید این اعتراضات توسط صداوسیما، احزاب و نهادهای مسئولی مانند فرمانداری‌ها هدایت شود؛ به این صورت که افراد موثر بتوانند مجوزهایی را برای برگزاری تجمعات و یا بیان اعتراضاتشان دریافت کنند و توسط رسانه‌ها هم بازتاب داده شود تا مسئولین هم ان‌شاءالله به آنها ترتیب اثر بدهند.

اغتشاشگران ۸۸ به میان مردم نفوذ کردند

همچنین تسنیم نوشت:

 

وزیر کشور دولت نهم گفت: اغتشاشگران فتنه ۸۸ در بین مردم نفوذ کرده و از تجمعات مالباختگان سوءاستفاده می‌کنند. 

صادق محصولی در ویژه‌برنامه بزرگداشت ایام‌الله ۹ دی که در مدرسه علمیه شهید حقانی قم برگزار شد، اظهار داشت: پس از تمام شدن جنگ تحمیلی، دشمنان با جنگ نرم به جنگ ایران آمدند و رشوه‌خواری و مصرف‌گرایی رواج پیدا کرد، در دوره دوم خرداد و اصلاح‌طلبان ارزش‌های اسلام و انقلاب مورد هجمه قرار گرفت و به اهل‌بیت(ع) هتک حرمت کردند.

وی ادامه داد: در سال ۸۴ نیز تلاش کردند با شعارهایی مثل "هاشمی ۲۰۰۵" و سوءاستفاده از زنان در شیوه‌های غیراخلاقی در تبلیغات به دنبال این بودند که مردم را فریب دهند، در دولت نهم تمام تلاش خود را کردند که مانع فعالیت‌های دولت شوند اما با حضور مردم این فعالیت‌ها ادامه پیدا کرد تا اینکه انتخابات سال ۸۸ فرارسید.

مجری انتخابات سال ۸۸ یادآور شد: در فتنه ۸۸ تمام توان و تلاش خود را به کار گرفته بودند که به براندازی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بپردازند که الحمدالله این فتنه هم شکست خورد و دست دشمنان اسلام و ایران بار دیگر رو شد.

محصولی در بخش دیگر سخنان خود تصریح کرد: در گزارشی از کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی که درباره فتنه ۸۸ است، به ابعاد مختلف این فتنه و فعالیت‌های اصحاب آن پرداخته‌شده است، این گزارش، گزارشی رسمی است و تحلیل نیست و در آن بیان‌شده که کف مطالبات موسوی و کروبی این بود که انتخابات باید باطل اعلام شود و هیچ توجیهی هم برای این ادعای خود نداشتند.

وی در ادامه گفت: در فتنه ۸۸ به‌صراحت اعلام می‌کردند "تقلب بهانه است اصل نظام نشانه است"، از بنیاد جرج سوروس با افرادی مثل تاج‌زاده جلسه داشتند و قصد داشتند که کودتای مخملی کشورهای دیگر را در ایران پیاده‌سازی کنند.

محصولی ادامه داد: اصلاح‌طلبان در فتنه ۸۸ با غربی‌ها دیدار و گفت‌وگو داشته و آقای خاتمی با جرج سوروس دیدار و گفت‌وگو داشت و هیلاری کلینتون هم در کتاب خود به این ارتباط و حمایت‌های مالی اعتراف کرده است، امروز هم اغتشاشگران ۸۸ در بین مردم نفوذ کرده و از تجمعات مالباختگان سوءاستفاده می‌کنند.

وی با بیان اینکه نخست‌وزیر انگلیس و مستکبران حدود ۴۰ بار به شکل آشکار از فتنه گران حمایت کردند، گفت: برخی سران داخلی، ولایت استکبار و انگلیس را به ولایت ائمه اطهار(ع) و نایب بر حق امام زمان(عج) ترجیح دادند، این افراد نگاهی دارند که ما باید در قدرت باشیم چون ما بیشتر از دیگران می‌فهمیم مثل صحبت‌های اخیر آقای مرعشی که در این زمینه بوده است.

وزیر کشور و مجری انتخابات ۸۸ در پاسخ به این سؤال که به عملکرد خود در وزارت کشور چه نمره‌ای می‌دهید، اظهار داشت: این‌یک واقعیت است که ما انتظار فتنه‌ای به این بزرگی را نداشتیم و فکر نمی‌کردیم افرادی که نمک خور انقلاب بودند، این‌گونه نمکدان بشکنند، البته ما پیش‌بینی‌هایی کرده بودیم و در این زمینه هم همایش‌هایی با سخنرانی نماینده نامزدها برگزار کردیم.

سران فتنه خط خودشان را از ضدانقلاب جدا نکردند

همچنین حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمدرضا میرتاج‌الدینی در سخنانی با اشاره به حماسه ماندگار نهم دی با بیان اینکه برخی در فتنه ۸۸ انتخابات را بهانه کرده بودند و اصل نظام را نشانه گرفتند، خاطرنشان کرد: عده‌ای برای حصر سران فتنه اشک نریزند، این رافت جمهوری اسلامی است که آن‌ها را در خانه‌هایشان نگه داشته است و محدودند که دوباره فتنه‌ای ایجاد نکنند.

نماینده اداور مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه سران فتنه خط خودشان را از ضدانقلاب جدا نکردند و وقتی خیابان‌های تهران به آشوب کشیده شد، اسرائیل و آمریکا از آشوبگران حمایت کرده و آن‌ها سکوت کردند افزود: بالاخره در روز نهم دی‌ماه مردم ولایتمدار ایران، سرنوشت خود و نظام را رقم زدند و نظام مقدس جمهوری اسلامی را برای همیشه بیمه کردند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.