در ادامه این یادداشت به قلم حسن هانی زاده، می خوانیم: به عبارت اینکه برآیند همه نظرسنجی‌ها نشان می‌داد خانم هیلاری کلینتون شانس بالاتری داشت اما ورود لابی صهیونیستی به انتخابات موجب شد که دونالد ترامپ در میان شگفتی ناظران سیاسی وارد کاخ سفید شود و یک سلسله اقدامات غیرمنطقی در سطح داخلی، منطقه و جهان انجام دهد.

مساله تقابل سخت افزاری ایالات متحده آمریکا با کره شمالی و همچنین دخالت آمریکا در مسائل سوریه، عراق و یمن، سفر دونالد ترامپ به عربستان سعودی و فلسطین اشغالی، انتخاب بیت‌المقدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی بخشی از تصمیمات چالش برانگیز دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۷ میلادی بوده است. موضوع تهدید ترامپ به خروج از برجام هم یکی از مسائلی است که افکار عمومی را به خودش جلب کرد به اعتبار اینکه ترامپ تهدید به خروج از برجام کرده و این نقض قوانین بین‌المللی است و آمریکا متعهد است که به برجام پایبند بماند، نشان می‌دهد که آمریکا و شخص دونالد ترامپ خیلی به مسائل و توافقنامه‌های بین‌الملل پایبند نیست.

موضوع دیگری که وجود دارد اینکه درحقیقت ترامپ با سفر به عربستان یک قرارداد سنگین همکاری تجاری و تسلیحاتی با عربستان امضا کرد که درواقع به عربستان کمک کرد تا بیشتر به مردم یمن حمله کند. درواقع سفر دونالد ترامپ به عربستان تشویقی برای رژیم آل سعود برای کشتار مردم یمن بود.

به همین دلیل به نظر می‌رسد که همه تحرکات دونالد ترامپ و رفتارهای سیاسی‌اش، مسائل جهانی را تحت تاثیر قرار داد. از جمله حوادث دیگری که در سال ۲۰۱۷ در منطقه رخ داد، نابودی کامل داعش توسط محور مقاومت در عراق و سوریه بود که به همین دلیل این یک نقطه عطف در مبارزه با تروریسم توسط محور مقاومت محسوب می‌شود. لذا این حوادث نشان می‌دهد که منطقه از یکسو شاهد حرکت بسیار خوب از سوی محور مقاومت بوده و از سوی دیگر اینکه ترامپ تلاش داشت تا بحران را از خاورمیانه به سمت آسیای مرکزی و آسیای میانه منتقل کند تا درواقع این بحران را به نقطه دیگری برای آزار رساندن به کشورهای منطقه بکشاند.

برگزاری همه‌پرسی اقلیم کردستان در ۲۵ سپتامبر مطابق با سوم مهرماه از دیگر رویدادهای مهم سال ۲۰۱۷ است که از سوی مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان مطرح شد و این همه‌پرسی با رای نسبتا بالایی مواجه شد ضمن اینکه با بروز اختلاف نظرهایی در سطح اقلیم کردستان در داخل جریانات سیاسی اقلیم و کشورهای مختلف جهان شاهد بروز واکنش بودیم، موجب شد که اقلیم کردستان با دشواری‌هایی مواجه شود.

ایران، ترکیه و بسیاری از کشورهای منطقه بجز رژیم صهیونیستی نسبت به این همه‌پرسی واکنش منفی نشان دادند. اما با تلاش‌هایی که دولت حیدرالعبادی در عراق انجام داد این همه‌پرسی لغو شد. درواقع به دلیل اینکه این همه‌پرسی غیرقانونی و مخالف قانون اساسی بود، الان اقلیم کردستان به نوعی به بخشی از ساختار سیاسی و اجتماعی عراق بازگشته است. ضمن اینکه اخیرا هم درگیری‌هایی در سلیمانیه عراق بین دو جریان قدرتمند اتحادیه میهنی و حزب دموکرات به ریاست مسعود بارزانی صورت گرفت که منجر به بروز مشکلاتی برای اقلیم شد. اما با توجه به ادبیاتی که رئیس جمهور آمریکا در پیش گرفته و اینکه شیوه‌های رفتاری ترامپ کاملا سخت افزاری و پرخاشگرانه و تهاجمی است به نظر نمی‌رسد که سال ۲۰۱۸ جهان چندان شاهد آرامش باشد بلکه درگیری‌ها و آشوب‌ها تشدید خواهد شد.

سال ۲۰۱۸ برای خیلی از کشورهای منطقه و جهان سال حساسی خواهد بود و از آنجا که اساسا ترامپ برای ایجاد آشوب و ناآرامی و برای اینکه بتواند زمینه به قدرت رسیدن رژیم صهیونیستی و تسلط این رژیم بر منطقه را فراهم کند، سعی خواهد کرد تا محور مقاومت را تضعیف کند. بنابراین در سال ۲۰۱۸ اولویت دونالد ترامپ ضربه زدن به محور مقاومت خواهد بود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.