رویترز گزارش داد، شاخص بورس مصر تحت تاثیر به ثمر نشستن اصلاحات اقتصادی، ۲۱.۷ درصد در سال ۲۰۱۷ جهش یافت، اما وضعیت کلی بورس‌های خلیج فارس به دلیل تنش‌های ژئوپلیتیکی، کندی رشد اقتصادی و قیمت‌های ضعیف املاک دست کمی از فاجعه نداشت.

شاخص عربستان سعودی در سال ۲۰۱۷ تنها ۰.۲ درصد رشد کرد در حالیکه شاخص بازارهای نوظهور ام اس سی آی ۳۴ درصد افزایش داشت. در میان سایر بازارهای بزرگ منطقه خلیج فارس، شاخص بازار دوبی ۴.۶ درصد کاهش یافت و شاخص بازار قطر که از بایکوت سایر کشورهای عربی لطمه دیده بود، ۱۸.۳ درصد از ارزش خود را از دست داد.

اما افزایش قیمت‌های نفت در چند ماه اخیر باعث شد دولت‌های عضو شورای همکاری خلیج فارس تدابیر ریاضتی را که بر رشد اقتصادی تاثیر منفی گذاشته و درآمد شرکت‌ها را کاسته بود ملایم کنند. انتظار می‌رود رشد در سال ۲۰۱۸ اندکی اوج بگیرد.

بادر الغنیم، مدیر بخش مدیریت دارایی در شرکت سرمایه گذاری جهانی کویت در این باره به رویترز گفت: در مجموع نسبت به وضعیت بازارهای شورای همکاری خلیج فارس در سال ۲۰۱۸ خوش‌بین هستیم و دورنما این بازارها از اندکی منفی به اندکی مثبت متغیر است.

بر اساس یافته‌های نظرسنجی رویترز از ۱۳ مدیر دارایی خاورمیانه‌ای، ۵۴ درصد انتظار دارند تخصیص سرمایه به بورس‌های منطقه‌ای را طی سه ماه آینده افزایش دهند و هیچ یک از آنها قصد کاهش سرمایه را ندارد.

بر اساس گزارش رویترز، شاخص بورس عربستان سعودی روز یکشنبه ۰.۱ درصد و قطر ۰.۰۳ درصد اُفت کرد. آخرین روز معامله سال ۲۰۱۷ بازارها در دوبی، ابوظبی و کویت روز پنج شنبه بود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.