سید علی آقازاده در جلسه کارگروه ایجاد رونق در واحدهای کوچک و متوسط استان مرکزی، عنوان کرد: عملکرد بانک‌ها در حوزه اعطای تسهیلات رونق تولید در مقایسه با سال گذشته مقداری عقب است، افزود: نگاه مردم و مسئولین به بانک‌ها نگاه ویژه‌ای است و باید تا پایان سال به حداقل برنامه تعیین شده دست یابند.

وی بیان کرد: متاسفانه حملات عده‌ای که از شرایط به وجود آمده سوء استفاده می‌کنند، عمدتا متوجه شعب بانک‌ها بود که این موضوع نشان از آن دارد که شاید، منشاء شروع این ناآرامی‌ها به اعتراضات و مشکلاتی که مردم در سال گذشته با موسسات مالی و شعب بانکها داشتند برمی‌گردد.

آقازاده عنوان کرد: امروزه بانک‌ها تلاش زیادی انجام می‌دهند، اما باز هم دولت، مسئولان و مردم انتظار زیادی از آنها دارند که این موضوع سبب سخت‌تر شدن کار برای آنها می‌شود. در ناآرامی‌های اخیر با تخریب حدود ۲۰ شعبه بانک مواجه بودیم، در همین راستا سرپرستان بانک‌ها حضور پررنگی در شورای تامین داشتند و با تلاش شبانه‌روزی شعب آسیب‌دیده را در طول شب تا حد زیادی برای سرویس‌دهی در ساعات آغازین صبح آماده کردند که این مهم نشان از آن دارد که بانک‌ها همیشه در صحنه هستند.

وی اظهار کرد: طبق آمار، عملکرد بانک‌ها در مقایسه با سال گذشته مقداری عقب است، برخی بانک‌ها با توجه به موقعیت و شرایطی که دارند عملکرد مطلوبی داشتند، اما برخی دیگر از انتظارات تعیین شده عقب هستند، بر همین اساس بایستی تا پایان سال هدف‌گذاری در این خصوص داشته باشیم تا عقب‌افتادگی‌ها در این زمینه رفع شود و چنانچه لازم باشد به منظور بررسی و پیگیری این هدف‌گذاری، دو یا سه جلسه دیگر در این خصوص تا پایان سال برگزار شود.

آقازاده اظهار کرد: شرایط امروز کشور به ‌گونه‌ای است که نگاه مردم و مسئولین به بانک‌ها نگاه ویژه‌ای است و باید تا پایان سال به حداقل برنامه تعیین شده دست یابند.

وی ادامه داد: بانک‌ها و موسسات مالی باید در زمینه نوع برخورد با مردم و بخصوص افرادی که واحدهای تولیدی دارند، دقت داشته باشند، ما می‌دانیم که سرپرستان بانک‌ها این دید را دارند، اما گاه ممکن است  زیرمجموعه‌ها برخوردهای مناسبی با ارباب رجوع نداشته باشند، که این امر آرام آرام سبب ناراحتی مردم شده و احتمال بروز حرکات نابهنجار شکل می‌گیرد.

آقازاده عنوان کرد: همکاری بانک‌ها با واحدهای زیر مجموعه استانداری، جهاد کشاوری و صنعت معدن مطلوب است، چنانچه این هماهنگی و نگاه ویژه سرپرستان و زیر مجموعه‌ها به متقاضیان ادامه داشته باشد می‌توان امیدوار بود که تا پایان سال به اهداف مورد نظر دست یابیم.

به گزارش ایسنا، مدیرکل جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری مرکزی نیز در این جلسه گفت: در سال ۹۶ اعتباری برابر ۲۰ هزار میلیارد تومان برای اجرای طرح رونق تولید در کشور تخصیص یافته که این اعتبار صرف پرداخت تسهیلات سرمایه ثابت برای تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام با پیشرفت فیزیکی بالای ۶۰ درصد و تامین سرمایه در گردش واحدهای فعال می‌شود.

مجید نیکی‌ملکی ادامه داد: براساس هدف‌گذاری سال جاری، مقرر شد که حداقل ۵۸۰ میلیارد تومان تامین اعتبار در زمینه تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی و تکمیل طرح‌های نیمه تمام در سطح استان از طریق تسهیلات سیستم بانکی پرداخت شود.

وی افزود: براساس اطلاعاتی که تاکنون اخذ کردیم، بیش از ۱۵۰۰ متقاضی از طریق سامانه بهین‌یاب در بخش صنعت معدن و کشاورزی ثبت‌نام داشتند که از این تعداد ۹۹۰ فقره طرح، توسط کارگروه های رونق بررسی و به سیستم بانکی معرفی شده که تسهیلات مورد نیاز این طرح‌ها بیش از ۸۲۰ میلیارد تومان است.

 نیکی‌ملکی اظهار کرد: تاکنون از مجموع ۳۸۷ فقره طرح معرفی شده، مبلغ ۲۷۰ میلیارد تومان اعتبار توسط بانک‌های عامل به تصویب رسیده، همچنین تعدادی از طرح‌ها در اواخر سال ۹۵ مصوب شده بود که پرداخت تسهیلات آن به سال ۹۶ موکول شد، با در نظر گرفتن این عملکردها، تا به امروز نزدیک به ۲۸۰ فقره تسهیلات به مبلغ حدود ۲۰۳ میلیارد تومان پرداخت شده که البته عمده پرداخت تسهیلات مربوط به تسهیلات سرمایه در گردش است.

وی ادامه داد: مراجعه مستقیم متقاضیان به سیستم بانکی یکی دیگر از روش‌های اخذ تسهیلات در طرح رونق تولید است. بر اساس گزارش‌های اعلام شده تا به امروز حدود ۲۴۷ فقره تسهیلات به مبلغ ۲۷۰ میلیارد تومان به روش مستقیم به متقاضیان تسهیلات از طریق بانک‌های عامل پرداخت شده است. به طورکلی مجموع پرداخت‌ها تا دی‌ماه امسال ۴۷۲ میلیارد تومان است که در مقایسه با سال گذشته در این زمینه ۱۴.۶ درصد رشد عملکرد داشتیم.

 نیکی‌ملکی با بیان اینکه امیدواریم تا پایان سال با مرتفع شدن مشکلات موجود، هدف‌گذاری ۵۸۰ میلیارد تومانی اعطای تسهیلات و حتی بیش از آن محقق شود، افزود: عملکرد تمام بانک‌ها به صورت یکسان نبود، برخی بانک‌ها عملکرد رو به رشد داشتند و برخی از بانک‌ها با کاهش عملکرد روبرو بودند، برگزاری این جلسه به منظور ارزیابی و بررسی عملکرد بانک‌ها بود. امیدواریم با اتخاذ تصمیمات لازم شاهد رفع نقایص و عملکرد رو به رشد بانک‌ها در این خصوص باشیم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.