شهیندخت مولاوردی در همایش نقش وکیل در دفاع از حقوق شهروندی که به همت اتحاد وکلای جوان و کمیسیون حقوقی بنیاد امید ایرانیان برگزار شد، تصریح کرد: در اسلام درباره اجرای همگانی قوانین، امر آسمانی داریم که اگر این امر محقق شود چالش چندانی برای اجرای حقوق شهروندی نخواهیم داشت. حقوق شهروندی در جامعه خودمان مطالبه تاریخی بر زمین مانده‌ای بود که در دولت یازدهم این وعده رئیس‌جمهور محقق شد و مورد توجه قرار گرفت اما هنوز زمینه اجرای بسیاری از این اصول فراهم نشده‌ است.

وی ادامه داد: به‌زودی گزارش حقوق شهروندی دستگاه‌ها منتشر می‌شود. یک سال از عمر منشور حقوق شهروندی گذشته است. سه سال طول کشید تا متن فعلی منتشر و رونمایی شد.

دستیار ویژه رئیس‌جمهور در امور حقوق شهروندی افزود: وقتی منشور حقوق شهروندی را مطالعه می‌کنیم حق جدیدی نمی‌بینیم. همه قوانین وجود داشته است. فقط قابل یادآوری است که دولت به تنهایی نمی‌تواند این بار را به سرمنزل مقصود برساند و اگر تعامل با سایر قوا نباشد با مشکل مواجه می‌شویم.

مولاوردی اظهار کرد: فراکسیون حقوق شهروندی تشکیل شده که اتفاقی امیدبخش است و می‌توانیم قدم‌هایی جدی در راه اجرا برداریم. قرار نیست لایحه حقوق شهروندی ارائه شود اما ممکن است در باره برخی موضوعات لوایحی داده شود.

وی خاطرنشان کرد: نهادها باید در جریان‌سازی حقوق شهروندی کمک کنند تا این حقوق به گفتمان مسلط تبدیل شود. اینجا نقش وکلا و کانون‌های وکلا که می‌توانند به صورت شبکه‌ای کمک کنند، روشن می‌شود. حضور آنان برای ما قابل تامل است و ما به چشم یک ظرفیت به آن نگاه می‌کنیم.

دستیار ویژه رئیس‌جمهور در امور حقوق شهروندی ادامه داد: برای کمک گرفتن از وکلا چند مساله مهم در میان است. اولا بحث استقلال وکلا مطرح است که باید محفوظ باشد. این امر برای تاثیرگذاری این نهاد مورد نیاز است. اگر وکیل مستقل نباشد نباید آنچنان انتظار احقاق حق داشت. در این صورت، مردم خود را در برابر دولت و قوه قضائیه بی‌پناه حس می‌کنند.

مولاوردی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: هنوز مراجعه به وکیل فرهنگ نشده است و برای خیلی‌ها امری فانتزی است. مردم گمان می‌کنند بعد حدوث اختلاف باید به وکیل مراجعه کنند و از مزایای مراجعه به وکیل بی‌اطلاع هستند. کانون‌ها و رسانه‌ها باید در رابطه با فرهنگ مراجعه به وکیل و حل و فصل مخاصمات آگاهی‌رسانی کنند.

وی در پایان گفت: برای اجرای حقوق شهروندی به وکلا و کانون وکلا نیاز داریم. برای ترویج آیین‌های غیرقضایی به حمایت کانون‌ها احتیاج است. تدوین لوایح  روزآمد در کشور در دست اجراست و برای این امر هم به همکاری وکلا نیازمندیم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.