هندلزبلات گزارش داد، در خاورمیانه دو شریک نابرابر و متفاوت همدیگر را پیدا می کنند؛ اسرائیل و عربستان سعودی. این دو کشور البته هیچ گونه روابط دیپلماتیکی با هم ندارند. اما این دو متحد مهم آمریکا در منطقه یک نگرانی مشترک درباره قدرت روزافزون ایران در منطقه که هر دو آن را به عنوان دشمن درجه یک بررسی می کنند دارند. هر دو علاقمند به مقابله با جاه طلبی های منطقه‌ای ایران هستند.

به نوشته این روزنامه آلمانی، از این رو کارشناسان در ریاض و تل آویو بر این عقیده اند که همکاری های مخفیانه اسرائیل و عربستان سعودی می تواند در سال آینده فشرده تر شود. البته ریاض در حال حاضر درباره عادی کردن رسمی مناسبات با اسرائیل موضع محتاطانه‌ای را اتخاذ می کند. به دلیل تشدید مناقشات بین اسرائیل و فلسطینیان تبادل سفیر با رژیم صهیونیستی در تمام منطقه عرب بد ارزیابی می شود. اخیرا نیز بازیکنان شطرنج اسرائیلی از شرکت در مسابقات قهرمانی جهانی که تا ۳۰ دسامبر در ریاض برگزار می شد منع شدند.

نویسنده در ادامه نوشت: در عین حال در زمینه نظامی نیز همکاری های هر دو کشور بهتر شده است. به گفته یک فروشنده اسلحه اروپایی در ریاض سعودی ها از جمله در حال حاضر خرید کالاهای تسلیحاتی اسرائیلی را مورد بررسی قرار می دهند. همچنین برای جلوگیری از حملات موشکی یمن، عربستان علاقمند به نصب سیستم دفاعی اسرائیل موسوم به گنبد آهنین است که در سرزمین های اشغالی برای دفع حملات موشکی از نوار غزه مستقر شده است. همچنین عربستان سعودی به تهیه  سیستم های اسرائیلی موسوم به  APS که از تانک ها در برابر حملات مستقیم دفاع می کند علاقمند است.

روزنامه "هندلزبلات" آلمان در ادامه این مطلب همچنین از همکاری سرویس های امنیتی اسرائیل و عربستان و پیشرفت خوب آن به نقل از کارشناسان و ناظران در تل آویو و ریاض خبر داده و نوشت: البته عربستان سعودی رسما با همکاری با اسرائیل در این راستا مخالفت می کند. اما  ظاهرا ترس نخبگان سعودی از ارتباطاتی با نمایندگان اسرائیلی در این زمینه کم شده است.

مثلا در اوایل دسامبر، رئیس سازمان سیای آمریکا اعلام کرد که عربستان سعودی مستقیما با اسرائیل و دیگر کشورهای سنی در مبارزه با تروریسم همکاری می کند. پیش از آن هم وزیر انرژی اسرائیل از ارتباطات بیشتر با عربستان سعودی سخن گفته بود که البته به درخواست ریاض باید مخفی نگه داشته می شد.

همچنین ناظران از همکاری های جاسوسی بین ریاض و تل آویو خبر می دهند. علاوه بر این شخصیت های عربستان سعودی جدیدا همچنین در عموم خود را با افراد سرشناس اسرائیلی نشان می دهند. نویسنده در این راستا به دیدار بسیاری مقامات اطلاعاتی دو کشور در ماه ها ی اخیر اشاره کرد.

در ادامه این مطلب آمده است که همچنین بسیاری از وزرای معروف اسرائیلی به این مسئله می اندیشند که چگونه می توانند مناسبات خود با عربستان سعودی را تقویت کنند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.