حمیدرضا جلایی‌پور در پاسخ به این سئوال که تنش و استرسی که نخبگان به مردم وارد می‎کنند و موج نزاع ها و افشاگری های سیاسیون علیه یکدیگر، چقدر در سرخوردگی اجتماعی موثر است؟، به خبرآنلاین گفت: همه مواردی که اشاره کردید موثر است.

وی با بیان اینکه برای فهم چرایی "اعتراضات جوانان بی آینده" در سه سطح باید بررسی را پیش برد، افزود: سطح اول زمینه هایی است که در جامعه وجود دارد و آن هم وجود شکاف‌های اجتماعی و رشد فزاینده انتظارات نیمه برآورده شده است.

وی ادامه داد: سطح دوم تعارض سیاست های راهبردی در سطح حکمرانی است. به دو نمونه از این راهبردهای متعارض اشاره می کنم. نمونه اول اینکه دولت روحانی خصوصا پس از برجام برای حل مشکل بیکاری و سرمایه گذاری در اقتصاد روی راهبرد تعامل با کشورهای دنیا کار می کند. از آن طرف بخش دیگری از حاکمیت این راهبرد دولت روحانی را سازشکارانه می داند و از راهبرد تقابلی و انقلابی گرانه (حداقل در تبلیغات) حمایت می کند. نمونه دیگر اینکه دولت روحانی در ارتباط با مردم از راهبرد تقویت نهادهای جامعه مدنی و مجاری قانونی برای طرح انتظارات و اعتراضات مردم دفاع می کند. اما بخش دیگری از حاکمیت اجرای این راهبرد را خیانت می داند و جمعیت مطالبه‌گر را فتنه‌گر و عامل بیگانه می داند.

عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ایران اسلامی یادآور شد: با این تعارضات راهبردی، نمی توان مطالبات جامعه ایران را به صورت موثر  پاسخ داد. چون بخشی از حاکمیت در عمل جلوی تلاش‎های بیست ساله اصلاح جویی را می گیرد. تااین تعارضات حل نشود نمی توان به امید مردم شرکت کننده در انتخابات پرشور پاسخ داد. در چنین جامعه ای همیشه می توان منتظر امور غیر منتظره بود؛ مثل همین اعتراضات شبانه بخشی از "جوانان بی آینده" در بیش از سی شهر ایران.

وی افزود: سطح سوم اینکه متاسفانه در آسمان ایران، کرکسان سرنگونی طلب (سلطنت طلبان و منافقان در ائتلاف با ترامپ و نتانیاهو و پول عربستان) به قصد طعمه خواری در حال پروازند تا در بزنگاه ها ضربه کاری را خدایی نکرده نه فقط به نظام سیاسی که به کلیت و تمامیت ایران بزنند. ما ایرانیان (نه فقط نظام سیاسی) تا بازگشت شرایط جامعه سیاسی به وضع قبل از اعتراض پنجشنبه هفتم دی ۹۶ در مشهد، باید مواظب سرنگونی طلبان نیز باشیم.

این فعال اصلاح طلب در پاسخ به این سئوالی که به ارزیابی عملکرد صداوسیما در این ایام اشاره داشت، گفت: صدا و سیما اولا به عنوان رسانه ای "برای همه ایرانیان" عمل نمی کند. ثانیا این رسانه در خدمت منتقدین روحانی است. اگر صدا و سیما درست عمل می کرد، رسانه های ماهواره ای این همه مخاطب پیدا نمی کرد. صدا و سیما چند سال است دارد "سیاه نمایی اقتصادی" علیه روحانی را تبلیغ می کند. در حالی که دو سوم ظرفیت اقتصاد ایران در اختیار دولت روحانی نیست.

وی در پاسخ به سئوال دیگری که به تفاوت کلام روحانی با معترضین با رئیس جمهور پیشین اشاره داشت -کما اینکه روحانی «اعتراض را حق مردم می‌داند» اما احمدی‎نژاد معترضین را خس و خاشاک و اراذل و اوباش  خطاب می‌کرد- و اینکه این تفاوت‎ها چقدر در کاهش هیجانات معترضین اثرگذار خواهد بود؟، یادآور شد: توجه داشته باشیم. دولت روحانی بیست و چهار میلیون رای از مردم گرفت. روحانی کاندیدای اصلاح طلبان بود. روحانی با برجام کشور را از مراحل خطیری گذراند. دیدیم روحانی با موضوعات و با مردم خردمندانه روبرو می شود. صحبت همدلانه روحانی در روز گذشته خیلی انسانی و ایران دوستانه بود. 

این استاد دانشگاه تهران اظهار کرد: متاسفانه همچنان که گفتم روحانی هم زیر فشار مخالفین داخلی است که با اتکا به امکانات عمومی با روحانی مخالفت می کنند. علاوه بر این دولت نیز زیر فشار ترامپ و راست افراطی جهانی است و همچنین با جوانان "بی آینده" روبرو است.

جلایی پور با ابراز خرسندی از اینکه همچنان روحانی از حمایت بخشهای اصلی و فرهنگی جامعه برخوردار است، ادامه داد: البته شایسته است که آقای روحانی تیم و برنامه های اقتصادی اش را ترمیم کند از پایگاه اجتماعی اش فاصله نگیرد. با مقامات نظام روی حل تعارضات راهبردی که اشاره شد گفت و گو کند. 

این جامعه شناس در پایان خطاب به هموطنان گفت: ما ایرانیان در روزهای آینده باید مواظب سرنگونی طلبان باشیم چون اقدامات خشونت آمیز آنها استعداد آن را دارد که درهای جهنم را روی ایران عزیز باز کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.