سید محمد بطحایی در گردهمایی مشترک معاونین و مدیران کل  با تجلیل از همه مدیران و معاونینی که در سال های اخیر در حوزه های ستادی خدمت کردند و اکنون در جاهای دیگر مشغول خدمت هستند، گفت: موضوع تیم و کار تیمی در آموزش وپرورش بسیار مهم و توجه به آن بسیار ضروری است، غافل شدن ازمفهوم تیم وکار تیمی، ما را از اهداف نظام تعلیم وتربیت دور می کند.

وی ادامه داد: اولین موضوع مورد نیاز کارتیمی،  مهارتهای موردنیاز است که افراد باید مهارت های فردی  مورد نیاز را دارا باشند تا بتوانند تیم را همراهی کنند بنابراین اگر اعضای تیم مهارت های لازم برای تعامل باسایر اعضا وهمچنین توانایی حل مسئله را نداشته باشند، اهداف تیم  محقق نخواهد شد.

بطحایی افزود: برخی اوقات شاهد آن هستیم که افراد به جای مهارت  حل مسئله بطور دائم، از صورت مسئله سخن می گوید ومهارت حل مسئله را ندارند .

وی تصریح کرد: ممکن است  همه افراد تمام مهارت های لازم را نداشته باشند اما در یک حوزه مهارت دارند و همکاری لازم را نیز باسایر اعضا دارند و این موفقیت تیم را در پی خواهد داشت.

وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: در یک دستگاه وسازمان، گروهی موفق است که خود را تبدیل به تیم کند و روحیه همکاری و همدلی را افزایش دهد.

وی ادامه داد: برای تحقق اهداف یک تیم،  اعضاء باید از چهار مرحله عبور کنند اولین مورد مرحله شکل گیری است، وافراد در این مرحله  سعی می کنند مهارت خود را به سایر اعضا نشان دهند واین موضوع یک امر طبیعی است و سایرین باید تحمل کنند تا تیم شکل گیرد.

عضوکابینه تدبیر وامید اضافه کرد: مرحله دوم طوفانی شدن است که بسیار مهم می باشد و افراد سعی می کنند با توجه به تجارب خود ایده های خود را اثبات کنند و آنها را در دستور کار تیم قرار دهند  و به همین دلیل  افراد مهارت شنوایی کمتری داشته و بیشتر تلاش می کنند نظرات خودشان را بر روح سازمان حاکم کنند وممکن است دراین مرحله ایده های افراد جای اهداف تیم را بگیرد وخطراتی ازجمله متلاشی شدن تیم و یا  انشقاق در تیم، به وجود آید ودر نهایت تیم تنزل پیدا کند و تبدیل به گروه شود و اهداف گروه جایگزین اهداف تیم شود  و در عین حال ممکن است ظاهر تیم حفظ شود اما اهداف موردنظر محقق نخواهد شد.

وی افزود: :در کار تیمی مهم نیست افراد چقدر حرف می زنند  بلکه آنچه مهم است این است که افراد اهداف تیم را تا چه میزان محقق کرده اند اعضای تیم نباید نسبت به هم موضع بگیرند.

بطحایی سومین مرحله کارتیمی را مرحله تعادل برشمرد و تصریح کرد: اگر اعضا از مرحله پر خطر دوم به سلامت بگذرند، مرحله تثبیت می رسد ودر مرحله چهارم تیم به مرحله کارآمدی خواهد رسید و همه اعضا ارزش گذاری شان  بر روی سایر افراد براساس سهمی است که افراد در پیشبرد اهداف تیم بر عهده داشتند.

 وی ادامه داد: همکاری، اعتماد و انسجام سه مولفه و عنصر مهم  برای موفقیت تیم است. بنابراین تا آنجا که ممکن است تعارض باید در تیم کاهش پیدا کند و انسجام دائما در حال افزایش باشد و اعضای تیم برنده شدن را برای همه بدانند و دائما به موفقیت تیم بیندیشند و اعضا نباید خودشان را از سایرین جدا بداند.

وزیر آموزش وپرورش در خصوص سند تحول گفت: با طراحی برنامه هایی باید فاصله بین آموزش و پرورش با جامعه را کاهش دهیم و در این راستا عکس العمل های به موقع آموزش وپرورش در حوادثی که پیش می آید و همچنین حساسیت بالا در برابر مسائل مرتبط با آموزش وپرورش است.

وی از ابلاغ برنامه ها ی سال۹۶ در ابتدای سال به استان ها براساس سند تحول خبر داد  و خاطرنشان کرد: از حوزه های مختلف ستادی می خواهم صورت وضعیت میزان اجرای سند تحول را ارائه دهند. البته تاکنون  گزارش اقدامات انجام شده به اینجانب ارسال شده است.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، وزیر آموزش وپرورش درخصوص نحوه ارزیابی از کیفیت اجرای سند تصریح کرد: براساس سامانه طراحی شده در خصوص تحقق اهداف سند تحول در حوزه های مختلف، درصد اجرایی شدن اهداف باهم متفاوت است و ۲۳ هدف جزو لایه  اول  اهداف هستند وتعیین راهکارها نیز جز اهداف بعدی است.

وی ادامه داد: درسال جاری علاوه بر برنامه های سال ۹۶ ، پروژه هایی را نیز اجرایی کردیم که می توان به موضوع مهارت آموزی، آموزش وتوسعه مهارت های زندگی، اجرای نظام سنجش صلاحیت حرفه ای مدیران،آموزش ویژه خانواده ها، تولید برنامه های ویژه مناطق، آموزش مستمر برای مدیران مناطق، اشاره کرد.

وزیر آموزش وپرورش خاطرنشان کرد: خانواده ها وآموزش وپرورش باید همسو باشند تا تربیت صحیح محقق شود، وضروری است برنامه های ویژه ای برای آموزش والدین ارائه شود.

وی ادامه داد: زمینه ای باید فراهم باشد تا معلمانی که شایستگی مدیریتی را دارند بتوانند کاندید شوند و همچنین ازظرفیت تشکل ها نیز باید بیش از پیش استفاده شود ودایره انتخاب مدیران باید از سطح رئیس منطقه فراتر رود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.