اسحاق جهانگیری در صفحه توئیترش نوشت: راه بهبود وضع مردم و کشور، انجام اصلاحات‌ تدریجی و قانونمند است که از مشارکت فعال همه مردم، نخبگان و نهادها می‌گذرد. این راه است که امید و تحرک ایجاد می کند و رای و خواست همه را در سرنوشت دخیل می‌کند.

وزارت خارجه سفرای انگلیس و سوئیس را احضار کند

علیرضا رحیمی در مطلبی در کانال تلگرامی‌اش با عنوان «مداخله ناشیانه ترامپ و جانسون در امور داخلی»، اظهار کرد: مواضع هیجانی ترامپ رییس‌جمهور آمریکا و جانسون وزیر خارجه انگلیس نسبت به حوادث اخیر در کشور موجب تاسف است .

وی با اشاره به اصل ۲۷ قانون اساسی و تصریح بر آزادی اجتماعات،‌ گفت: بیان مطالبات مردم در ماه‌ها و سال‌های گذشته امری مستمر در کشور بوده است. همبستگی ملی ایرانیان در حفظ انسجام خود و منافع ملی، نیازمند حمایت خارجی نیست لذا تحریک به تخریب و آشوب بنام پشتیبانی از مردم توسط رییس‌جمهور آمریکا خطایی آشکار و بی‌پروایی در خصومت نسبت به ملت بزرگ ایران است.

این عضو هیات رییسه فراکسیون امید، موضع ناشیانه رییس‌جمهور آمریکا و وزیر خارجه انگلیس را مصداق روشنی از مداخله در امور داخلی و تلاش وقیحانه برای ترویج هرج و مرج در کشور دانست.

رحیمی در پایان تاکید کرد: وزارت امور خارجه ضمن محکوم کردن چنین مواضع ناشیانه‌ای لازم است با احضار سفرای انگلیس و سوییس به عنوان حافظ منافع آمریکا، مراتب اعتراض رسمی جمهوری اسلامی ایران و مردود بودن این اقدامات را به فوریت منعکس نماید.

بیانیه فراکسیون امید

«به‌دنبال اعتراضات و تجمعات روزهای اخیر در برخی شهرهای کشور، فراکسیون امید ضمن تاکید بر اصولی همچون کرامت انسانی و حقوق و آزادی‌های سیاسی و مدنی شهروندان، حفظ هوشیاری و همبستگی ملی را در این شرائط حساس حائز اهمیت می‌شمارد و معتقد است که قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، ساز و کار مردم‌سالارانه را برای حمایت قانونی از خواسته‌های مدنی مردم پیش‌بینی کرده است. بدیهی است، تعهد و مسئولیت‌پذیری دولت برای استیفای حقوق مذکور و متقابلاً حضور فعال آحاد ملت در نقد و نظارت، تحکیم همبستگی مذکور را در پی خواهد داشت. بر این اساس اعلام می‌دارد:

۱) ضمن به رسمیت شناختن حقوق قانونی مردم و احترام به آن و با نظرداشت اینکه مشارکت، همکاری و مسئولیت‌پذیری مردم برای توسعه کشور و برون‌رفت از مشکلات جاری حائز اهمیت است، ضرورت مرزبندی میان اعتراض و آشوب و پرهیز از آسیب زدن و تخریب اموال عمومی و جلوگیری از ضرر و زیان به شهروندان را مورد تاکید قرار می‌دهد.

۲) ترویج و گسترش فرهنگ انتقادپذیری، تحمل و مدارا، تقویت و تعمیق ارتباط ارکان مختلف حاکمیت اعم از رییس‌جمهور و دولت محترم، قوه قضاییه، مجلس شورای اسلامی، نهادها و ائمه جمعه و جماعات با نخبگان و بدنه اجتماعی و بهره‌برداری موثرتر از ظرفیت همه چهره‌های سیاسی و اجتماعی و رفع محدودیت از برخی از آنها، به مدیریت موثرتر چالش‌ها و توجیه و تبیین بهتر سیاست‌ها و برون رفت از مشکلات، کمک خواهد نمود.

۳) با نظرداشت اصل ۲۷ قانون اساسی درخصوص برگزاری اجتماعات و ضمن تذکر به وزیر محترم کشور برای تمهید زمینه‌ها و شرائط لازم جهت تحقق این اصل مهم قانون اساسی، موکداً درخواست می‌کنیم که از امنیتی شدن مطالبات عمومی مردم جلوگیری شود.

۴) معتقد هستیم تلاش برای مبارزه جدی با فساد و تبعیض، گسترش عدالت قضایی، تمهید سازوکارهای لازم برای بازسازی اعتماد اجتماعی و ارتقاء و تقویت کارآمدی ارکان مختلف حکومت، تغییر جهت‌گیری بودجه سال ۱۳۹۷ به نفع اقشار آسیب‌پذیر و کمک به کاهش مشکلات معیشتی مردم ازطرفی همچون عدم حذف یارانه‌بگیران مستحق، حذف ردیف‌های بودجه موسسات و اشخاص نظارت‌ناپذیر، تعدیل و تغییر تبصره ۱۸ (گران شدن حامل‌های انرژی) و حذف جهشی عوارض خروج از کشور و استفاده از ظرفیت صندوق توسعه ملی برای بهبود معیشت مردم و غیره، بخشی از مطالبات عمومی است که مجلس شورای اسلامی، دولت و سایر دستگاه‌ها باید به آن، توجه ویژه داشته باشند.

۵) با تاکید بر اهمیت دامن نزدن به مسایل و اختلافات جناحی و پرهیز از تضعیف دولت منتخب ملت در شرایط کنونی، ضرورت اصلاح رویکرد صداوسیما و بعضی تریبون‌های عمومی و پرهیز از دوقطبی‌سازی کاذب را خواستاریم و همچون گذشته، راه‌حل مشکلات کشور را گفت‌وگوی ملی و تفاهم و همبستگی بیشتر بین جریان‌های درون نظام می‌دانیم.

۶) از رییس‌جمهور محترم انتظار می‌رود نسبت به اصلاح ساختار و تقویت تیم اقتصادی دولت، حداکثر اهتمام لازم را داشته باشد و از دیگر قوا تقاضا دارد نهایت سعی خود در شفاف‌سازی و کارآمدی لازم در پاسخگویی به مردم را مبذول دارند.

۷) ضمن محکوم کردن اظهارات بی‌ارزش و فرصت‌طلبانه مقامات آمریکا و عوامل منطقه‌ای آنها که درصدد سوءاستفاده از شرائط فوق‌الذکر هستند، تاکید می‌کند که مواضع مداخله‌جویانه آمریکا، ناقض تعهدات حقوقی و بین‌المللی است و البته از مصادیق سیاست‌های دوگانه این کشور به‌شمار می‌رود که از یک‌سو مردم ایران را تروریست می‌خواند و با اعمال محدودیت، از ورود آنها به خاک آمریکا ممانعت می‌کند و ازسوی دیگر، فریبکارانه ادعای حمایت از مردم ایران را دارد.

بنابراین فراکسیون تاکید می‌کند که ملت بزرگ ایران در عین داشتن دیدگاه‌ها و سلیقه‌های مختلف سیاسی، بزرگترین پشتوانه امنیت و پیشرفت کشور هستند و در مقابله با مداخلات بیگانگان در امور داخلی خود و صیانت از استقلال، آزادی و امنیت و تمامیت ارضی و اقتدار ملی در چارچوب نظام مقدس جمهوری اسلامی و تدابیر رهبری معظم انقلاب مصمم بوده و یک‌بار دیگر وفاق ملی را به رخ جهانیان خواهند کشید.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.