دکتر آناهیتا کشاورزی در گفت‌وگو با ایسنا، در پاسخ به سوالی درباره اخبار منتشر شده مبنی بر خروج ۱۶۰ قلم دارو از پوشش بیمه، گفت: باید توجه کرد که ورود و خروج هر خدمتی به بسته خدمت بیمه، در دبیرخانه شورای‌عالی بیمه مطرح می‌شود و ضمن بررسی همه جوانب در شورا، نظرات دستگاه‌های عضو اخذ و سپس درباره آنها تصمیم‌گیری می‌شود. به عنوان مثال درباره داروی پوکی استخوانی که خبرساز هم شد، شورای‌عالی بیمه حدود دو سال پیش مشروط بر اینکه مطالعات هزینه‌-اثربخشی روی آن انجام شود و پاسخ مثبت دهد، به مدت یکسال آن را وارد پوشش بیمه‌ای کرد، اما بعد از یکسال هنوز مطالعات انجام نشده بود و مجددا فرصتی شش ماهه داده شد تا مطالعات هزینه-‌اثربخشی آن انجام شود و نتایجش را اعلام کنند که متاسفانه نتایج این مطالعات نشان داد این دارو هزینه‌-اثربخشی ندارد.

 

وی ادامه داد: بنابراین از آنجایی که پوشش این دارو مشروط بود، بعد از اعلام نتایج مطالعات هزینه-اثربخشی، دبیرخانه شورای‌عالی بیمه اعلام کرد که این دارو از پوشش بیمه‌ای خارج می‌شود و همه موظف به اجرای این مصوبه هستند. ضمن اینکه وقتی خدمتی هزینه‌-اثربخشی نداشته باشد، عملا استفاده از آن برای مردم منفعتی ندارد و باید با داروهای جایگزین آن را پوشش داد. با این حال در صورت انجام مطالعات جدید، نتایج حاصله باید مجددا به دبیرخانه شورایعالی بیمه ارسال و مورد بررسی قرار گیرد.

 

طرح خروج داروهای OTC از پوشش بیمه، در شورای عالی بیمه

کشاورزی در ادامه درباره خروج داروهای OTC از پوشش بیمه و تعداد آنها اظهار کرد: خروج داروهای OTC از پوشش بیمه در جلسات شورایعالی بیمه مطرح شده است، اما هنوز مصوبه‌ای در این زمینه دریافت نکرده‌ایم و تا زمانیکه مصوبه دولت به دست ما نرسد، خروج هیچ دارویی از پوشش بیمه‌ای اتفاق نمی‌افتد.

تدوین هفت پروتکل دارویی در راستای مصرف منطقی دارو

کشاورزی در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره هفت پروتکل دارویی که قرار است در راستای مصرف منطقی دارو از سوی وزارت بهداشت و بیمه سلامت ابلاغ شود، گفت: در راستای بهینه‌سازی مصرف داروهای بیمارستانی و مدیریت هزینه‌ها، پروتکل‌های تعدادی از داروها با همکاری وزارت بهداشت و انجمن‌های مربوطه تدوین شده تا روند استفاده از داروهای تعیین شده، نحوه تجویز و مصرف‌شان نیز مشخص شود.

وی افزود: بر این اساس فرم‌هایی طراحی که شده، توسط تجویزکننده دارو در بیمارستان تکمیل می‌شود و بر اساس آن، بیمه دارو را تایید می‌کند و دارو در اختیار بیمار قرار می‌گیرد. باید توجه کرد که این اقدامات عملا زحمتی را برای بیمه‌شده ایجاد نمی‌کند، بلکه مقداری کار همکاران ما در بیمارستان‌ها را بیشتر می‌کند.

کشاورزی تاکید کرد: از طرفی اجرای این پروتکل‌ها کمک می‌کند داروهایی که عمدتا جزو داروهای گران‌قیمت هستند با یک راهنما و به صورت درست و منطقی تجویز و مصرف شوند. این اقدام هم برای مردم منفعت دارد که در صورت نیاز واقعی برایشان دارو تجویز می‌شود و هم از هدررفت منابع در سطح دارویی جلوگیری می‌کند. بنابراین در ابتدا این پروتکل‌ها بویژه برای داروهایی که هزینه زیادی برای تولیدشان صرف می‌شود، ابلاغ خواهند شد تا این داروها به طور بهینه مصرف شوند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.