اسپوتنیک گزارش داد، ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت امورخارجه روسیه به اظهارات نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل که روز سه‌شنبه خواستار تشکیل نشست فوق‌العاده شورای امنیت سازمان ملل در نیویورک و شورای حقوق بشر این سازمان در ژنو شد، واکنش نشان داد.

وی اظهار داشت: نیکی هیلی گفت که آمریکا به دنبال تشکیل جلسه فوری شورای امنیت و شورای حقوق بشر سازمان ملل است. تردیدی وجود ندارد آمریکا نیز چیزهای زیادی برای گفتن به جهان دارد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی روسیه افزود: به‌عنوان مثال، هیلی می‌تواند تجربه کشورش درباره پراکنده کردن معترضان را به اشتراک بگذارد و بگوید که چطور دستگیری‌ها و سرکوب‌های گسترده‌ای در جریان اعتراضات جنبش وال استریت انجام داده است و اینکه چطور با اعتراض‌های (شهر) فرگوسن برخورد شد.

هیلی روز سه‌شنبه ضمن درخواست برای تشکیل جلسه شورای امنیت درباره ایران گفت: ما نباید ساکت بمانیم. مردم ایران در تلاش برای رسیدن به آزادی خود هستند.

وی همچنین مدعی شد که اعتراضات انجام شده در ایران از سوی عوامل خارجی ترتیب داده نشده است.

نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل، در بیانیه‌ای به این اظهارات نیکی هیلی در سازمان ملل واکنش نشان داد و اقدام وی را "اشک تمساحی تهوع آور" دانست.

در این بیانیه آمده است: جمهوری اسلامی ایران سخنان مداخله جویانه نماینده آمریکا و سایر مقامات آمریکایی را در حمایت از خشونت و اغتشاش به شدت محکوم می‌کند. این سخنان برای سرپوش گذاشتن بر سیاست‌های شکست خورده آمریکا و متحدانش در منطقه بیان شده است و می‌خواهند از این طریق از مردم شجاع و شریف ایران انتقام بگیرد.

در ادامه این بیانیه تاکید شده است: مداخلات آمریکا در ایران از کودتای ۲۸ مرداد تاکنون کارنامه‌ای خونین و ننگین بوده است. تهدیدات و یاوه‌گویی‌های نماینده آمریکا در سازمان ملل حمایت از خشونت‌طلبی و آتش‌افروزی در ایران محسوب می‌شود. امنیت و ثبات ایران در چهاردهه گذشته متکی به مردم بوده است و مردم ایران با وجود جوسازی‌های اخیر از حقوق و دستاوردهای انقلاب اسلامی حفاظت خواهند کرد و اجازه نخواهند داد خشونت و ویرانگری، این حقوق ذاتی و دستاوردهای تاریخی را تخریب کنند؛ چراکه حافظه تاریخی ملت ایران هنوز خاطره جنایات و ذلت تحمیلی رژیم دیکتاتوری تحت حمایت آمریکا را فراموش نکرده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.