محمدعلی دادور مدیرعامل پالایشگاه ستاره خلیج فارس در نشست خبری در جمع خبرنگاران اظهار داشت: ستاره خلیج فارس مدرن‌ترین پالایشگاه خاورمیانه با مساحتی حدود ۷۰۰ هکتار در ۲۵ کیلومتری بندرعباس واقع شده که شامل واحدهای اصلی پالایشگاه و دو واحد جانبی خط لوله و واحد آبخیز دریاست.

وی با بیان اینکه کاهش آلایندگی محیط زیست و خودکفایی کشور در تامین فراورده‌های استراتژیک از مهمترین دستاوردهای این پالایشگاه است، افزود: پالایشگاه در سه کرین با ظرفیت پالایش روزانه ۳۶۰ هزار بشکه میعانات گازی حاصل از پالایشگاه‌های عسلویه و تولید ۳۶ میلیون لیتر بنزین در روز به عنوان بزرگترین پالایشگاه میعانات گازی کشور شناخته می‌شود.

دادور تصریح کرد: این پالایشگاه با ایجاد ارزش افزوده بیشتر در میعانات گازی و جلوگیری از خام‌فروشی و تبدیل آن به محصولات باارزش کشور را در تولید انواع سوخت از جمله بنزین، گازوئیل، سوخت جت خودکفا خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه ستاره خلیج فارس در سه فاز با ظرفیت هر فاز ۱۲۰ هزار بشکه‌ میعانات گازی طراحی شده است گفت: این پالایشگاه دارای ۳۰ واحد عملیاتی، ۲۰ واحد فرایندی و ۱۰ واحد جانبی است.

وی تصریح کرد:‌ در این پالایشگاه سه واحد تصفیه هیدروژنی نفتا در نظر گرفته شده که هدف آن خارج کردن گوگرد  و سایر سموم از نفت خواهد بود. و با توجه به ظرفیت هر واحد به میزان ۷۸ هزار بشکه در روز به عنوان بزرگترین واحد تصفیه هیدروژنی نفتا در کشور شناخته شده است و محصولات این واحد شامل نفتای سبک، میانی و سنگین است.

دادور همچنین به واحد ایزومریزاسیون اشاره و اظهار داشت:  این پالایشگاه دارای سه واحد ایزومریزاسیون نفتای سبک شیرین است که هر کدام از واحدها برای ۲هزار بشکه در روز طراحی شده‌اند و هدف از آنها تولید بنزین عاری از بنزن و سایر آروماتیک‌ها جهت دستیابی به سطح استاندارد یورو ۵ است.

وی با بیان اینکه پالایشگاه دارای سه واحد اوکتان‌ساز که خوراک هر کدام ۴۵ هزار بشکه در روز نفتای میانی پالایش شده است تصریح کرد: برای تولید بنزین با ریفورمیت با اوکتان ۱۰۰ و مقدار بنزن کمتر از ۵/۱ درصد حجمی طراحی شده اند. محصولات این واحد ریفورمیت با اوکتان بالا، گاز هیدروژن غنی شده و گاز مایع است.

وی درباره تامین آب مورد نیاز پالایشگاه نیز گفت: با توجه به نزدیکی محل احداث پالایشگاه به دریا پروژه آب‌گیر با ظرفیت ۲۰۰ هزار مترمکعب در ساعت در فاصله شش کیلومتری جنوب پالایشگاه احداث شده و آب دریا به وسیله چهار خط لوله از فاصله ۱۵۰۰ متری و عمق ۱۶ متری به ساحل منتقل و توسط هشت پمپ به ظرفیت هر یک ۱۲ هزار و ۶۰۰ متر مکعب در ساعت به پالایشگاه منتقل شده و با رعایت ضوابط زیست محیطی از طریق کانال برگشت به دریا باز گردانده می‌شود.

دادور درباره تامین خوراک پالایشگاه توضیح داد: پالایشگاه‌های گازی عسلویه گازهای متان و اتان را پس از جداسازی و شیرین‌سازی به عنوان گاز طبیعی به خط لوله سراسری گاز تزریق می‌کنند و میعانات گازی جدا شده به پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس ارسال می‌شود.

وی ادامه داد: جهت انتقال خوراک پالایشگاه از فاز جنوبی بندر عباس تلمبه‌خانه‌ای در عسلویه میعانات گازی را به وسیله خط لوله ۳۶ اینچی به پالایشگاه ارسال می‌کند و خوراک در ساعت ۱۲ هزار و ۵۰۰ متر مکعب با فشار ۹۰ بار از عسلویه به پالایشگاه می‌آید.

وی با بیان اینکه در حال حاضر روزانه ۱۲۰ هزار بشکه میعانات گازی به سمت پالایشگاه می‌آید بیان کرد: پالایشگاه برای ۱۶۰ هزار بشکه طراحی شده و امکان افزایش ظرفیت تا ۵۰۰ هزار بشکه را دارد.

وی همچنین گفت: ما در پالایشگاه پنج مخزن ذخیره‌سازی خوراک به ظرفیت ۵۰۰ هزار بشکه داریم.

مدیرعامل پالایشگاه ستاره خلیج فارس با بیان اینکه سوخت این پالایشگاه از شبکه سراسری دریافت می‌شود گفت: در این پالایشگاه روزانه ۱۲ میلیون لیتر بنزین یورو ۵ تولید می‌شود. و روز گذشته سومین محموله ۴۰ میلیون لیتری از پالایشگاه به انبار ارسال شد.

وی افزود: مجموعا ۸۰ میلیون لیتر بنزین یورو ۵ به شرکت ملی پخش ارسال شده و به طور کلی بیش از یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون لیتر بنزین از این پالایشگاه تحویل داده شده که میزان اکت آنها به جز محموله آخر که بیش از ۹۱ بوده ۸۷ بوده است.

وی همچنین گفت: تا امشب یک محموله ۲۰ میلیون لیتری دیگر نیز به شرکت ملی پخش تحویل داده می‌شود.

دادور در ادامه با اشاره به سرعت فرایند تولید بنزین در ستاره خلیج فارس طی سه ماهه گذشته اظهار داشت: در سه ماه گذشته تولید بنزین از ۳/۲ میلیون لیتر به ۱۲ میلیون لیتر رسیده است و دلیل آن نیز سرعت گرفتن فرآیند تولید بنزین در پالایشگاه این بود که مقداری گوگرد در مبدل‌ها وجود داشت که شناسایی شد همچنین مشکل سیستم کنترل پالایشگاه برطرف شد و سیستم بخار پالایشگاه نشتی داشت برطرف شد. پیگیری‌های لازم برای دریافت خوراک نیز انجام شد که در حال حاضر خوراک به صورت ثابت به پالایشگاه منتقل می‌شود. بنابراین کار سرعت گرفته است.

وی درباره نحوه تامین مالی برای بهره‌برداری از پالایشگاه توضیح داد: بخشی از هزینه این پالایشگاه باید از بخش تولید پوشش داده شود همچنین نیاز به وام داشتیم که ۲۶۰ میلیون یورو از صندوق ملی مصوب شده است.

وی اظهار داشت: ‌روزانه ۲۵ هزار بشکه نفت گاز و نفت سفید به شرکت پخش تحویل داده می‌شود و در حال حاضر نزدیک به ۱۴ هزار بشکه نفتای ترش مازاد در پالایشگاه تولید می‌شود که با توجه به اینکه جزو پنج فراورده اصلی نیست مجوز فروش آن را اخذ کرده‌ایم و اولین محموله نفتا سه روز آینده صادر خواهد شد. البته تاکنون چهار محموله نیز در سال گذشته صادر شده است.

وی با بیان اینکه روزانه سه میلیون و ۴۰۰ هزار لیتر گازوئیل در ستاره خلیج فارس تولید می‌شود افزود: میزان گوگرد این گازوئیل پایین است اما تا یک ماه آینده این فرآورده نیز یورو۵ خواهد شد. همچنین روزانه ۵۰۰ هزار لیتر گاز مایع در پالایشگاه تولید می‌شود که فعلا استاندارد یورو ۵ را ندارد.

وی درباره سرمایه‌گذاری خارجی برای تکمیل گازهای پالایشگاه ستاره خلیج فارس گفت:‌ سرمایه‌گذاران خارجی تقاضای زیادی برای مشارکت مالی گرفته‌اند اما ما تصمیم گرفتیم از سرمایه‌گذاری‌ها استفاده نکنیم و از داخل تامین مالی داشته باشیم.

وی  درباره تامین مالی پالایشگاه توضیح داد: برای تکمیل فاز ۲، ۱۲۰ میلیون یورو و فاز ۳، ۱۲۰ میلیون یورو سرمایه‌ نیاز داریم که کل سر جمع آن ۲۴۰ میلیون یورو می‌شود.

وی با بیان اینکه از ۱۱ سال گذشته تاکنون سه میلیارد و ۸۵۹ میلیون یورو در این پالایشگاه هزینه شده است افزود: برای تکمیل دو فاز باقیمانده ۲۴۰ میلیون یورو سرمایه نیاز داریم.

وی در ادامه درباره اینکه اگر پالایشگاه طی مدت زمان تعیین شده (۴سال ) ساخته می‌شد چه میزان هزینه در بر داشت گفت: برآورد اولیه ما برای تکمیل این پالایشگاه ۶/۲ میلیارد یورو بوده اما با توجه به تحریم‌ها تغییر نرخ ارز و برخی اتفاقات دیگر نتوانستیم طی مدت زمان تعیین شده و با اعتباری که هدفگذاری شده بود پالایشگاه را تکمیل کنیم.

دادور در ادامه با اشاره به مشکل استخدام ۱۲۰ نفر از کارکنان این پالایشگاه گفت: در حال حاضر همه این ۱۲۰ نفر به پالایشگاه بازگشتند.

مدیرعامل پالایشگاه ستاره خلیج فارس در پایان گفت:‌ در حال حاضر زمان دقیق قطع واردات بنزین مشخص نیست اما امیدواریم که سال آینده صادرکننده باشیم اما مشخص نیست که پالایشگاه ستاره مستقیما بنزین را صادر می‌کند یا این کار توسط وزارت نفت انجام خواهد شد.

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.