به گزارش نیویورک تایمز، یک روزنامه آمریکایی نوشت کشورهای عضو اتحادیه اروپا به رغم آنکه مرگ تعدادی از شهروندان ایرانی در جریان اغتشاشات یک هفته اخیر را «نابخشودنی» خواندند، اما تاکنون در برابر تلاشهای آمریکا برای صدور یک بیانیه مشترک در محکومیت نحوه برخورد دولت ایران با معترضان مقاومت کرده اند.

به نوشته نیویورک تایمز، سران کشورهای اروپایی به ویژه نگران این مسئله هستند که «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا از روند اعتراضات در ایران به عنوان بهانه ای برای تحمیل مجدد تحریمهای اقتصادی آمریکا علیه ایران استفاده کند؛ زیرا برقراری مجدد این تحریمها توافق هسته ای چندجانبه میان ایران و شش قدرت جهانی (موسوم به برجام) را بی اثر خواهد ساخت.

اعضای اتحادیه اروپا همچنین معتقدند که حمایت آشکار دونالد ترامپ از معترضان در ایران با خطر تقویت افراط گرایان سیاسی و مذهبی در ایران به ضرر جناح میانه روتر به ریاست «حسن روحانی» رئیس جمهور این کشور همراه است.

نیویورک تایمز نوشته است که در واقع، عدم تمایل کشورهای اروپایی برای حمایت آشکارتر از معترضان در ایران، تازه ترین نمونه یک رویکرد واگرایانه نسبت به سیاستهای آمریکا در قبال یک موضوع مهم و حساس سیاست خارجی است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.