پدرام سلطانی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره تاثیر ناآرامی‌های اخیر بر فضای اقتصادی، اظهار کرد: اینکه فکر کنیم انگیزه این اعتراضات صرفا اقتصادی است چندان قضاوت درستی نیست.

وی ادامه داد: رییس جمهوری هم گفتند که این اعتراضات صرفا اقتصادی نیست و اعتراض‌کنندگان به دنبال سایر مطالبات اجتماعی‌شان هستند؛ به دنبال فضای باز و موضوعاتی از این دست هستند. در این اعتراضات مطالبات اقتصادی روی مطالبات دیرینه اجتماعی سوار شده است. اصل و بستر اصلی اعتراضات موضوعات اجتماعی است و مطالبات اقتصادی جرقه‌ای بود که این آتش را به پا کرد.

باید اعتراضات را مدیریت کرد

نایب رییس اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: سازمان‌ها و نهادهای مسئول حفظ امنیت و برقراری حقوق اساسی باید اجازه دهند که مردم بتوانند اعتراضات مدنی خود را در یک بستر مناسب به گوش حاکمیت برسانند و شرایط به گونه‌ای مدیریت شود که این فضا به فضای امنیتی تبدیل نشود و شعارها و خواسته‌ها از مدار اصلی و منطقی خود خارج نشود.

حساسیتی نسبت به اقتصاد وجود ندارد

نایب رییس اتاق بازرگانی ایران در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره تاثیر این اتفاقات بر فضا و شاخص‌های اقتصادی، گفت: در تمام این مدت اقتصاد اولین قربانی این مسائل بوده است. در سال‌های گذشته هم به واسطه ملاحظات مختلف سیاسی، امنیتی، اجتماعی و ... معمولا آنچه که زود فراموش می‌شود مساله اقتصاد است و گویی اصولا هیچ حساسیتی نسبت به اقتصاد وجود ندارد. گواه آن وضع اقتصادی است که اکنون با آن روبه‌رو هستیم.

سلطانی اضافه کرد: اگر از شش ماه اول امسال و شش ماه دوم سال گذشته بگذریم نرخ رشد اقتصادی در چهار دهه گذشته به طور متوسط پایین‌تر از منطقه خاورمیانه و متوسط دنیا بوده است. این نشان می‌دهد آنچه که در ملاحظات ما و سیاست‌گذاری کلان ما کمتر از هرچیز به آن بها داده شده، موضوع اقتصاد است که اتفاقا خودش می‌تواند شاه کلید حل خیلی از مسائل امنیتی، اجتماعی و سیاسی هم باشد.

وی با بیان اینکه ادامه این وضعیت باعث کوتاه مدت شدن برنامه‌های اقتصادی می‌شود گفت: نتیجه این اعتراض‌ها و طرح و انعکاس آن در درجه اول باعث کاهش امید و کوتاه‌تر شدن چشم‌انداز فعالان اقتصادی در داخل می شود؛ به طوری که آنها را به سمت این سوق می‌دهد که از برنامه‌ریزی‌های بلندمدت دست بکشند و تصمیم‌گیری‌هایشان را کوتاه مدت کنند. به همین جهت سرمایه‌ها به جای حرکت به سمت تولید و فعالیت‌های خدماتی، صنعتی، معدنی و کشاورزی بلافاصله به سمت ارز، طلا و سایر کالاهایی که وجه نقدشوندگی بالاتری دارند سوق پیدا می‌کند.

وی با اشاره به دیگر آثار اقتصادی این وضعیت ادامه داد: اثر دیگر این اتفاق روی نرخ تشکیل سرمایه ثابت سرمایه داخلی است؛ به طوری‌که سرمایه‌گذاری‌ها شیب منفی پیدا می‌کند. همچنین اثر بعدی، تصمیم‌گیری برخی فعالان اقتصادی، صاحبان سرمایه و نخبگان به مهاجرت است که این هم موجب خروج سرمایه می‌شود. طبیعتا در ادامه آن تردید ایرانیان خارج از کشور برای سرمایه‌گذاری در ایران به‌وجود می‌آید.

نایب رییس اتاق بازرگانی ایران اضافه کرد: اگر با یک مدیریت خردورزانه بتوان هرچه سریع‌تر این موضوع را کنترل کرد تمام این نکات اثراتش محدودتر می‌شود اما هرچقدر دامنه این اعتراضات بیشتر شود طبیعی است که آثار منفی آن بیشتر خواهد شد.

بستن شبکه‌های اجتماعی به جمعیت بیکاران اضافه می‌کند

سلطانی همچنین با اشاره به فیلتر شدن برخی شبکه‌های اجتماعی گفت: باید به این واقعیت توجه داشت که امروز کسب‌وکارهای سنتی ما هم از شبکه‌های اجتماعی و اینترنت استفاده می‌کنند و کند شدن سرعت اینترنت و بستن برخی شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها در فضایی که امروز در بستر آنها کسب‌وکارهای زیادی انجام می‌شود سبب بیکاری عده‌ای از جوانان فعال در این حوزه‌ها خواهد شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.