سیدسلمان سامانی سخنگوی وزارت کشور در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره آخرین وضعیت اغتشاشات اخیر در کشور، اظهار کرد: در ایام گذشته در پاسخگویی صحیح به حقوق شهروندی مردم، شاهد تجمعات صنفی برای مطالبات مردمی بودیم که در سراسر کشور برگزار شده است. بار‌ها تجمع‌های کارگران، دانشجویان و سرمایه‌گذاران موسسات مالی در مقابل مجلس شورای اسلامی، دفتر ریاست جمهوری، استانداری‌ها و سایر نقاط اتفاق افتاده است.

سخنگوی وزارت کشور با بیان اینکه مسئولان کشور عربستان، نخست وزیر رژیم صهیونیستی و رئیس جمهور آمریکا مواضع خصمانه‌ای را درباره این موضوع اتخاذ کردند، تصریح کرد: تجمع‌های اخیر با انگیزه‌های غیر صنفی آغاز شد، اما بدخواهان و معاندان کشور و برخی از عناصر وابسته داخلی سعی در ایجاد اغتشاش و ناامنی در شهر‌های کشور را داشته‌اند.

سامانی ادامه داد: مجموع این اقدامات موجب شد که در چندین شهر افرادی که عمدتا از ماهیت و توطئه‌های پشت صحنه بی‌اطلاع بودند دست به تجمع بزنند و رفتار‌های قانون شکنانه از خود بروز دهند.

سخنگوی وزارت کشور بیان کرد: تا قبل از تعرض به اماکن عمومی و اموال مردم، پلیس حداکثر خویشتن‌داری را از خود نشان داد، اما در برخی از مناطق افرادی که انگیزه‌های ضد امنیتی داشتند پا را فراتر گذاشتند و اقدام به تخریب اموال عمومی، مغازه‌های کسبه و حتی تعرض به اماکن نظامی و انتظامی کردند.

وی ادامه داد: بعد از این تحرک‌ها بود که پلیس مقتدرانه اقدام به کنترل وضعیت کرد، شورای امنیت کشور هم از ابتدا به طور منظم و روزانه به ریاست وزیر کشور تشکیل جلسه داد و با بررسی اوضاع ضمن ایجاد هماهنگی تدابیر لازم اتخاذ و اجرایی شد.

سامانی گفت: همه تلاش ما این بود که با کمترین هزینه تجمع‌ها مدیریت شود، اما بعد از ورود جریان‌های خارجی و کشور‌های معاند نیرو‌های عمل کننده با جدیت از امنیت جامعه دفاع کردند و آرامش را به شهر‌های کشور بازگرداندند.

سخنگوی وزارت کشور بیان کرد: مردم آگاه و هوشیار کشورمان به این تجمع‌ها اقبال نشان ندادند و پس از مشاهده اتفاق‌ها و اطلاع از مواضع بدخواهان به طور مکرر خواهان تجمع و راهپیمایی علیه اقدامات اخیر اغتشاشگران بوده‌اند.

وی تصریح کرد: در برخی از شهرستان‌ها راهپیمایی مردم علیه اغتشاشگران به صورت خودجوش و بسیار باشکوه انجام گرفت، آنها با حضور و اراده خود حمایتشان را از تأمین کنندگان نظم و امنیت جامعه اعلام کردند.

سامانی تاکید کرد: اکنون ناآرامی‌ها کنترل شده و اوضاع کاملا آرام است، پس از دستگیری بسیاری از افراد مشخص شد که آن‌ها انگیزه ضد امنیتی نداشته‌اند که آزاد شده‌اند.

سخنگوی وزارت کشور در پایان خاطرنشان کرد: از همه جریان‌های سیاسی، صاحب‌نظران، گروه‌ها و احزاب و رسانه‌ها خواستاریم که مقوله امنیتی و معیشت مردم را سیاسی نکنند چراکه این اقدام در راستای منافع ملی کشور نخواهد بود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.