سی‌ان‌ان گزارش داد ، «امانوئل مکرون» رئیس‌جمهور فرانسه عنوان مردی را کسب کرده است که به غیرممکن‌ها می‌اندیشد و آنها را به واقعیت تبدیل می‌کند.

انتخاب غیرمنتظره وی به عنوان رئیس‌جمهوری فرانسه، پیروزی تقریبا تاریخی حزبش در انتخابات پارلمانی این کشور تنها یک ماه پس از انتخابات ریاست‌جمهوری و اصلاح قوانین سختگیرانه کار، همگی بخشی از رویاهای غیرمنتظره‌ای بودند که ماکرون توانست آنها را به حقیقت تبدیل کند.

بدون شک، خوش شانسی و زمان‌بندی مناسب، به ماکرون در کسب این موفقیت‌ها کمک کرده بود اما اراده و عزم او برای انجام ماموریت‌هایی که برعهده دارد، وی را به هرآن چیزی که می‌خواهد نزدیک کرده است.

اکنون ماکرون می‌خواهد که این موفقیت را برای اتحادیه اروپا تکرار کند. وی در سخنرانی سال نو خود نه تنها خطاب به مردم فرانسه بلکه به شهروندان اروپا گفت: اتحادیه اروپا نیازمند آن است که بار دیگر رویاهای خود را برای کسب استقلال، اتحاد و دموکراسی بیشتر بازیابی کند.

رئیس‌جمهوری فرانسه به دنبال آن است که با همراهی کشورهای اروپایی کاری انجام دهد که کشورهای عضو اتحادیه به یکدیگر نزدیک‌تر شوند. وی می‌خواهد اتحادیه اروپا وزیر اقتصاد خود را داشته باشد، بودجه و مدیریت اقتصادی مستقل خود را داشته باشد. ماکرون معتقد است که اتحادیه اروپا باید ارتش و نیروهای پلیس مرزی خود را داشته باشد. رئیس‌جمهوری فرانسه به دنبال آن است که اتحادیه اروپا سیستم مالیاتی هماهنگ و از نظر سیاسی یک پارلمان قوی با احزاب و لیست‌های فراملیتی داشته باشد.

به طور خلاصه می‌توان گفت که تشکیل نوعی از اروپای فدرالی همانند چند دهه گذشته تقریبا تاکنون موضوعی تابو بوده است که در راهروهای بروکسل آرام و خاموش درباره آن سخن گفته می‌شد.

برای رسیدن به این دستاوردها، ماکرون می‌خواهد امسال با مردم اروپا و مردم فرانسه و کسانی که مخالفت خود را با هرگونه اقدام در جهت فدرالیسم اعلام کرده بودند، مشورت کند. در این بین تنها کشورهای شرق اروپا نیستند که ماکرون با آنها مواجه خواهد بود، بلکه آلمان، لهستان و احتمالا به زودی ایتالیا نیز در سال جاری میلادی پای صندوق رای خواهند رفت.

«جین مونت» یکی از معماران و موسسان اتحادیه اروپا پیش‌بینی کرده است که اروپا در بحران‌های خود غرق خواهد شد. اما بحران‌های اخیر مانند بحران بدهی و مهاجرت در اتحادیه اروپا، بیانگر آن بود که اروپا هنوز خود را فراموش نکرده است.

اگر ماکرون این مسیر را ادامه دهد، اروپا با جهش بزرگی مواجه خواهد شد و کشورهای این اتحادیه بسیار به یکدیگر نزدیک خواهند شد و در پایان به مسیری خواهند رسید که موسسان این اتحادیه آن را دنبال می‌کردند. در پایان با وجود همه مسائلی که این روزها در فرانسه وجود دارد، به نظر می‌رسد اگر ماکرون نتواند در این کشور تغییری ایجاد کند، این تغییر به آسانی در اتحادیه نیز انجام نخواهد شد.  

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.