سومریه نیوز گزارش داد، نوری المالکی، معاون رئیس‌جمهوری عراق امروز (جمعه) با هیاتی از احزاب کرد در بغداد دیدار و در خصوص آخرین تحولات اوضاع سیاسی و امنیتی این کشور و مسائل موجود میان دولت بغداد و اقلیم کردستان بحث و تبادل نظر کردند.

مالکی در این دیدار بر اهمیت خاتمه دادن به مشکلات موجود میان دولت فدرال و اقلیم طبق قانون اساسی و پرداخت حقوق کارکنان اقلیم کردستان تاکید کرد و در عین حال خواهان پشت سر گذاشتن تنش میان طرفین شد تا به موجب آن مردم عراق از هر گونه خطر و تهدید دور بمانند.

در بیانیه صادر شده از دفتر مالکی آمده است، این هیات کرد در جریان دیدار با معاون رئیس‌جمهوری عراق بر ضرورت تقویت اصول همکاری واقعی میان طرفین و دستیابی به راه حل‌های ریشه‌ای برای تمامی مشکلات از طریق مذاکرات جدی میان اقلیم و دولت فدرال طبق قانون اساسی تاکید کرد.

از سوی دیگر، اریز عبدالله، رئیس فراکسیون اتحادیه میهنی کردستان اعلام کرد، هیات کردی که به بغداد سفر کرده است، نماینده مخالفان و نه نماینده دولت اقلیم است.

وی گفت: گشودن باب مذاکره میان دولت بغداد و اربیل اقدام ضروری و مهمی برای حل و فصل اختلافات است اما حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق شروطی را وضع کرده است که به عنوان اولین گام برای آغاز گفت‌وگو میان طرفین مناسب نیست.

عبدالله بر لزوم آغاز گفت‌وگوها بدون پیش‌شرط برای دستیابی به راهکارهای مورد رضایت طرفین طبق قانون اساسی تاکید کرد و گفت: ابتکار عمل فواد معصوم، رئیس‌جمهوری عراق اقدام مهمی است و ما از دولت بغداد می‌خواهیم که با آن تعامل مثبتی داشته باشد تا آغازی برای حل و فصل تمامی مشکلات به دور از زبان تحریم و تهدید باشد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.