رویترز گزارش داد،، سناتورهای آمریکایی و مقامات دولت ترامپ روز پنجشنبه با امید اینکه بر سر قانونی به توافق برسند که هم‌زمان با حفظ واشنگتن در توافق هسته‌ای محدودیت‌ها علیه ایران را سخت‌تر کند، با یکدیگر دیدار کردند.

به گفته برخی از دستیاران در سنا و کاخ سفید سناتورها باب کورکر، رئیس جمهوری‌خواه کمیته روابط خارجی سنا و بن کاردین که یکی از اعضای ارشد دموکرات این کمیته به شمار می‌آید عصر روز پنجشنبه با ژنرال مک مستر، مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا دیدار کردند تا درباره یک قانون احتمالی رایزنی کنند.

به گزارش رویترز، ترامپ تا کنون بارها توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ را که در ژوئیه ۲۰۱۵ حاصل شد، هدف انتقادات تند خود قرار داده است. وی در ماه اکتبر ۲۰۱۷ بدون ارائه سندی پایبندی ایران به توافق را تایید نکرد و هشدار داد که اگر قانون‌گذاران اقدامی برای سخت‌تر کردن این توافق اتخاذ  نکنند، از آن خارج خواهد شد.

از آن زمان تا کنون اعضای کنگره تلاش کرده‌اند تا به یک توافق دو حزبی برسند که به ترامپ ابزار سیاسی کافی برای وضع نکردن تحریم علیه نفت ایران پیش از فرا رسیدن ضرب‌الاجل بعدی بدهد. چنین اقدامی می‌تواند به نابودی توافق هسته‌ای منجر شود.

به گفته این دستیاران، سناتورها و کاخ سفید به دنبال تدابیری هستند که به پایان الزام ترامپ برای تایید توافق هسته‌ای هر ۹۰ روز یک‌بار منجر شود و شروط موسوم به بند "غروب" در توافق هسته‌ای شود که به آمریکا اجازه وضع مجدد تحریم‌ها بدون هیچ‌گونه جدول زمانی را می‌دهد.

سناتور کورکر پیش از برگزاری این نشست ابراز امیدواری کرد که پیشرفت کافی حاصل شده؛ به گونه‌ای که ترامپ ممکن است تحریم‌ها را بازنگرداند. احساس من این است که در حال حاضر به نتیجه قطعی نرسیدیم اما فکر نمی‌کنم در شرایطی قرار داشته باشیم که رئیس‌جمهور بخواهد چنین کاری انجام دهد. با این حال هیچ‌کس مطمئن نیست.

وی افزود: اعتراض‌ها در ایران اهمیت این موضوع را بیشتر کرد که واشنگتن اقدامی انجام ندهد که تمرکز را از روی دولت ایران منحرف کند.

بر اساس این گزارش رکس تیلرسون وزیر امور خارجه آمریکا نیز در گفت‌وگو با آسوشیتدپرس، از تلاش دولت ترامپ و قانون‌گذاران آمریکایی برای اصلاح توافق هسته‌ای به نحوی که ترامپ را متقاعد به ماندن در این توافق کند، خبر داد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.