اکسپرس گزارش داد، گوردن چانگ، کارشناس حوزه شرق آسیا در اظهارنظری هشدار داد: در صورت هرگونه جنگ تمام‌عیار آمریکا با کره شمالی، دست‌کم سه کشور حاضر خواهند شد که در این جنگ علیه واشنگتن قرار گیرند.

چانگ اظهار کرد: اگر ما اول به کره شمالی حمله کنیم، خواهید دید که چین در دریای چین جنوبی مایه دردسر ما خواهد شد. پس از آن، مشاهده خواهید کرد که روسیه به سراغ حوزه بالتیک خواهد رفت و ایرانی‌ها نیز دست به اقدام خواهند زد.

او ادامه داد: ممکن است شاهد این شویم که منطقه آسیا از دو طرف درگیر شود. این منطقه در آستانه یک جنگ جهانی قرار دارد. چنین جنگی می‌تواند خیلی سریع گسترش یابد و این خطر واقعی در آنجاست.

چانگ تأکید کرد: جنگ بلافاصله به خاک آمریکا کشیده خواهد شد زیرا روس‌ها و چینی‌ها عملا می‌توانند وارد یک رویارویی هسته‌ای با آمریکا شوند. من نمی‌گویم که قطعا این اتفاق می‌افتد اما می‌گویم که امکان آن وجود دارد.

این در حالی است که کارشناسان به دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا هشدار دادند که پکن و مسکو در آستانه ایجاد یک ائتلاف با کره شمالی به هدف جلوگیری از حمله آمریکا قرار دارند.

چین تا پیش از این نیز تنها هم‌پیمان رسمی پیونگ‌یانگ در منطقه در نظر گرفته می‌شد.

چانگ خاطرنشان کرد: همین الان نیز چین نشانه‌های عدم تبعیت از تحریم‌های سازمان ملل علیه کره شمالی و ادامه حمایت از حکومت این کشور به رغم وعده‌هایش درخصوص اعمال نفوذ مثبت نشان داده است.

چانگ که نویسنده کتابی به نام «رویارویی هسته‌ای» است، گفت: هنگامی که تحریم‌ها از سوی سازمان ملل وضع شد، چینی‌ها تلاش کردند نمایش بزرگی به نشانه پاینبدی خود به تحریم‌ها راه بیندازند. رویه آنها این است که یکی دو ماهی نسبت به اجرای تحریم‌ها اقدام می‌کنند اما هنگامی که توجه آمریکا منحرف شد، مجددا به مسیر قدیمی برمی‌گردند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.