مرجان مخترع فوق‌ تخصص گوارش و کبد بزرگسالان گفت: آنچه در عموم مردم به عنوان عفونت معده شناخته می‌شود، آلودگی معده به میکروب هلیکوباکتر پیلوری است؛ این بیماری در کشور ما شیوع نسبتاً بالایی دارد.

وی در ادامه گفت: شیوع این بیماری در شهرهای مختلف وابسته به سطح بهداشت در افراد متفاوت است و در برخی از موارد تا ۸۵ درصد بین مردم شایع است.

مخترع در ادامه با اشاره به شیوع بالای میکروب هلیکوباکترپیلوری افزود: درصد زیاد افراد مبتلا به این میکروب به معنای آسیب‌زایی بالای آن نیست ولی در تعداد کمی از بیماران ممکن است به ورم معده، زخم‌های معده و اثنی‌عشر و در درصد کمی به سرطان معده منجر شود.

این فوق‌تخصص گوارش و کبد بزرگسالان عنوان کرد: همه افرادی که آلوده به میکروب هلیکوباکترپیلوری هستند نیاز به درمان ریشه‌کنی ندارند؛‌ همچنین افرادی که با آن مواجه هستند باید برای بررسی بیشتر و دریافت درمان ریشه‌کنی این میکروب به متخصصان گوارش یا داخلی مراجعه کنند تا افراد نیازمند به درمان شناسایی شوند.

مخترع افزود: عمده‌ترین علامت عفونت معده سوء‌هاضمه است که به صورت درد پس از غذا خوردن، احساس پری، نفخ، سیری زودرس یا تهوع بروز می‌کند.

وی گفت:‌میکروب هلیکوباکترپیلوری می‌تواند بیماری‌هایی مانند قلبی عروقی، ریوی، پوستی و آلرژی را که به دستگاه گوارش ارتباط ندارند ایجاد کند. استفاده از کلم بروکلی، سیر، زغال‌اخته یا عصاره و مکمل‌های آن می‌تواند در درمان بیماری مفید باشد.

وی در ادامه افزود: این مواد غذایی نمی‌توانند میکروب را به طور کامل ریشه‌کن کنند ولی در مواردی که ریشه‌کنی میکروب الزامی است این رژیم غذایی به همراه رژیم آنتی‌بیوتیکی خاص برای هر فرد جداگانه تجویز می‌شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.