حسین ایمانی جاجرمی در آستانه یکسالگی وقوع حادثه پلاسکو با اشاره به ضرورت پیگیری مطالبات آسیب‌دیدگان حادثه پلاسکو گفت: فشار جامعه مدنی برای پیگیری مطالبات در حوادث و بحران‌ها موضوع مهمی است که در کشور ما کمتر دیده می‌شود. تجربه‌ کشورهای توسعه‌یافته نشان می‌دهد، آن‌ دسته از برنامه‌هایی موفق هستند که مطالبه‌گری مردم را در پی دارد. نمی‌توان انتظار داشت دموکراسی بدون مطالبه جامعه مدنی صورت گیرد و زمانی مردمسالاری محقق خواهد شد که نیروی اجتماعی یک کشور خواهان دموکراسی باشد.

وی با اشاره به وقوع حوادث شهری گفت: باید برای پیگیری مطالبات در بسیاری از حوادث از جمله زلزله بم، حادثه پلاسکو و حتی زلزله اخیر تهران، از طرف جامعه مدنی جریان مطالبه‌گری شکل بگیرد و این جریان باید حمایت شود چرا که ممکن است به آن انگ‌ سیاسی زده شود.

این جامعه‌شناس شهری ادامه داد: اگر بخواهیم تحولی در شهر ایجاد شود، نیاز داریم نیروی اجتماعی مسایل را پیگیری کند. در حوادثی همچون پلاسکو وعده‌های زیادی داده شد اما نیروی اجتماعی باید مراقبت کند تا برنامه‌ها تحقق یابد چون بعد از اینکه وعده‌ها داده می‌شود، زندگی به روال عادی برمی‌گردد و وعده‌ها فراموش می‌شود.

ایمانی جاجرمی تأکید: علاوه بر پیگیری جامعه مدنی، مسئولان نیز باید گزارش عملکرد اقداماتی را که انجام داده‌اند، ارائه دهند. در حادثه پلاسکو که در آستانه یک‌سالگی آن هستیم این اتفاق نیفتاد البته در ابتدا گزارشی ملی پلاسکو تهیه و با بوق و کرنا اعلام شد اما عملا هیچ اتفاقی صورت نگرفت. باید دوباره نشستی برگزارشود که چه اقداماتی در طول این یک سال انجام داده‌اند و آیا مسایلی که در گزارش ملی مطرح شد، پیگیری شده است یا نه؟

استاد دانشگاه تهران در ادامه همچنین پیگیری مطالبات از سوی خانواده‌های شهدای آتش‌نشان حادثه پلاسکو را ضروری عنوان کرد و گفت: یکی از گروه‌هایی که به عنوان مطالبه‌گر تلقی می‌شوند، خانواده‌های آتش‌نشانان هستند. بخشی از مطالبه این خانواده‌ها می‌تواند در قالب بیمه، مسائل آموزشی و ایمنی آتش‌نشانان پیگیری شود. از طرفی کسبه پلاسکو نیز به عنوان افرادی که آسیب‌دیده‌اند، باید از نهادهای مختلف موضوعات خود را پیگیری کنند. مطالبه‌گری اصولی دارد که باید رعایت شود و تنها با تجمع کردن، کارها درست نمی‌شود.

جاجرمی درباره دلایل موفقیت کشورهای توسعه‌یافته در مطالبات مدنی افزود: اگر مطالبات جامعه مدنی در کشورهای توسعه‌یافته پیگیری می‌شود، تنها به این دلیل است که طی سالیان طولانی این مطالبات پیگیری می‌شد. افرادی بوده‌اند که برای مطالبات خود وقت گذاشته و پیگیری کرده‌اند و به دلیل این پیگیری‌ها قوانین وضع یا اصلاح شده است. بنابراین تحقق مطالبات بدون پیگیری امکان‌پذیر نیست.

اعتماد عمومی نسبت به دستگاههای اداری پایین آمده است

ایمانی جاجرمی تصریح کرد: مسأله‌ای که هم‌اکنون با آن روبه‌رو هستیم، بحران اعتماد عمومی مردم به دستگاه‌های اداری است. اعتماد مردم به دستگاه‌های اجرایی به خصوص شهرداری و شورای شهر تهران پایین آمده است چراکه اطمینان ندارند دستگاه‌ها کار خود را درست انجام می‌دهند.

وی در ادامه همچنین به نقش رسانه‌ها در پیگیری حوادثی همچون پلاسکو اشاره کرد و گفت: در مواقع بحرانی و حوادثی که رخ می‌دهد، نباید رسانه‌ها را به دلیل پوشش آن اخبارملامت کرد چرا که وظیفه رسانه پیگیری و انعکاس است. چرا مسئولان، گزارش خودانتقادی منتشر نمی‌کنند و نمی‌گویند اشکالات کجا بوده است.

وی افزود: نباید انتقادات و پیگیری‌هایی که در رسانه‌ها مطرح می‌شود موجب ناراحتی مسئولان شود. دوره جدید مدیریت شهری با شعار شفافیت شروع شد و این شفافیت باید در عمل نیز مشخص باشد وگرنه تفاوتی با تیم قبلی شهرداری ندارد.

تهرانی‌ها احساس می‌کنند بی‌پناه هستند

این جامعه‌شناس شهری خاطرنشان کرد: اگر مردم در حوادثی همچون پلاسکو یا زلزله ترسیدند، ناشی از رسانه‌ها نیست. آنان ترسیدند چون احساس بی‌پناهی کرده‌اند. تهرانی‌ها احساس کرده‌اند چقدر رها شده‌اند و در مواقع بحرانی بی‌پناه هستند. چرا باید بعد از زلزله بگوییم کجا پناه بگیرید در صورتی که باید این آموزش پیش از وقوع حادثه داده شود.

این جامعه‌شناس مسایل شهری ادامه داد: شهری همچون تهران که باید حداقل‌های ایمنی و آموزش را داشته باشد، وقتی زلزله‌ای رخ می‌دهد یا ساختمانی فرو می‌ریزد کاملا دچار بحران می‌شود و این برای ما هشدار بزرگی است.

ایمانی جاجرمی با بیان اینکه تهران شهری آسیب‌دیده است، گفت: هم اکنون به خودی خود، شرایط عادی نداریم. این حجم از ترافیک غیرعادی و تخلفاتی که در رانندگی خودروها و موتورسیکلت‌ها مشاهده می‌شود نشان می‌دهد که شرایط عادی وجود ندارد و اگر زلزله‌ای و یا حادثه‌ای همچون پلاسکو رخ دهد، مشکلات صد برابر می‌شود.

 

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.