النشره گزارش داد، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا چند روز پیش تهدید کرد که بودجه آژانس امداد و کار آوارگان فلسطینی (آنروا) را در آینده به دلیل عدم تمایل فلسطینیان به از سر گیری مذاکرات صلح با اسرائیل قطع می‌کند.

این تصمیم ترامپ که فلسطین آن را باج‌خواهی خواند، در ابتدای امر با واکنش‌های متفاوتی از سوی اسرائیل مواجه شد و مقامات رژیم صهیونیستی نسبت به خطرات قطع کمک‌های مالی به فلسطینیان هشدار دادند.

اما یکی از مقامات اسرائیلی که خواست نامش فاش نشود، در این زمینه گفت، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل از کاهش تدریجی بودجه سازمان آنروا حمایت می‌کند.

دفتر نتانیاهو در بیانیه‌ای اعلام کرد، نخست وزیر اسرائیل از شیوه دقیقی که ترامپ پیش گرفته، حمایت می‌کند و معتقد است که باید برای تغییر موضع آنروا که به جای حل مشکلات آوارگان فلسطینی، به دنبال همیشگی کردن آنهاست، اقدامات عملی اتخاذ شود.

براساس پایگاه الکترونیکی آنروا، آمریکا بزرگترین کمک‌کننده به این سازمان است و حدود ۳۷۰ میلیون دلار تا ۲۰۱۶ ارائه کرده و در سال ۲۰۱۷ نیز از کل بودجه ۸۷۴ میلیون دلاری، ۳۶۴ میلیون دلار کمک مالی ارائه کرد.

درخواست ساف از گوترش برای برعهده گرفتن مسؤولیت هر گونه کسر بودجه مالی آنروا‎

همچنین احمد حنون، مدیرکل اداره امور آوارگان در سازمان آزادی‌بخش فلسطین (ساف) از تماس‌های این سازمان با آنروا برای برگزاری نشست مشورتی با کشورهای میزبان و کمک‌کننده به منظور بررسی پیامدهای تصمیم آمریکا درباره کاهش بودجه این سازمان خبر داد.

حنون از آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل خواست، مسؤولیت هرگونه کسر مالی آنروا در نتیجه تصمیم آمریکا مبنی بر بلوکه کردن کمک‌های مالی خود به این سازمان را برعهده بگیرد.

وی گفت، کمک‌های ارائه شده آنروا به آوارگان فلسطینی "تعهد بین‌المللی در قبال این مساله و براساس قطعنامه بین‌المللی مبنی بر بازگشت آوارگان فلسطینی به منازل خودشان" است.

همچنین روز جمعه، شبکه ۱۰ اسرائیل گزارش داد، آمریکا از آغاز ماه ژانویه ۱۲۵ میلیون دلار از بودجه‌ای که به سازمان آنروا ارائه می‌دهد را بلوکه کرد. هرچند که مقامات وزارت خارجه آمریکا آن را تکذیب کردند.

روز سه شنبه نیز نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل گفت، ترامپ حمایت مالی آمریکا از سازمان آنروا را متوقف خواهد ساخت تا فلسطینیان ناگزیر به نشستن بر سر میز مذاکرات شوند.

حنون این تصمیم آمریکا را خارج از عرف، اخلاق، باج‌خواهی از میلیون‌ها آواره و فراهم آوردن آشوب در منطقه دانست.

وی افزود، توقف کمک‌های مالی گذاشتن بار جدید بر دوش آوارگان است و آنها تنها کسانی نیستند که بهای این تصمیم ترامپ را خواهند پرداخت، زیرا این مسأله به سرنوشت مردم و مسیر زندگی روزانه آنها مربوط می‌شود.

حنون گفت، این تصمیم آمریکا در پاسخ به درخواست نتانیاهو مبنی بر از بین بردن آژانس امدادرسانی و پایان دادن به حق بازگشت است.

روز جمعه گلعاد آردان، وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی گفت، باید سازمان آنروا هر چه سریعتر منحل شود.

حنون در ادامه گفت، آنچه رخ داده، در چارچوب برنامه سیستماتیک برای از بین بردن مسائلی است که محور مذاکرات بوده و امکان دستیابی به راه‌حل نهایی را فراهم می‌کند.

وی در ادامه افزود، نخستین مسأله در برنامه هدفمند آمریکا به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل است و مسأله دوم مسأله آوارگان است که در دستیابی به راه‌حل نهایی نقش مهمی دارد و به فراموشی سپردن آن ملت‌های عرب و مسلمان را در عمل انجام شده قرار می‌دهد.

دبیرکل سازمان آزادی بخش فلسطین گفت، انحلال آنروا به عنوان شاهد و مسؤول مساله آوارگان ضربه‌ای به حق بازگشت آنهاست.

وی تاکید کرد، ‌این تصمیم آمریکا به نیم‌ میلیون دانش‌آموز خارج از چارچوب مدارس تحت پوشش این سازمان لطمه وارد می‌کند، مدارسی که در اصل از بحران‌های مالی رنج می‌برند.

در این راستا، رامی حمدالله، نخست وزیر فلسطین نیز در سخنرانی خود به مناسبت شب میلاد مسیح به تقویم شرقی در بیت لحم، با بیان اینکه  بلوکه شدن بودجه آنروا از سوی آمریکا باج‌خواهی و اقدامی غیرقانونی است که حقوق آوارگان را تضعیف می‌کند، اعلام کرد، تصمیم مذکور آمریکا زندگی آوارگان فلسطینی که به خدمات سازمان آنروا وابسته هستند را به خطر می‌اندازد.

حمدالله گفت، تصمیم ترامپ درباره به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل، رژیم صهیونیستی را جریءتر کرده تا جنایت‌های بیشتری مرتکب شود، همانظور که این اقدام اسرائیل را تشویق کرده شهرک‌سازی خود را در قدس و اطراف آن گسترش داده و تلاش کند تا راهکار تشکیل دو کشور را از بین ببرد.

نخست وزیر فلسطین در ادامه افزود، همه کشورهای جهان مسؤول هستند تا مانع از این نقض و جنایت علیه حقوق تاریخی فلسطین، قطعنامه‌های مشروع بین‌المللی مربوطه شده، با مواضع متوالی آمریکا مقابله کرده و اقدامات برنامه ریزی شده اسرائیل با هدف حل یک جانبه مسائلی که در چارچوب راه حل نهایی گنجانده می‌شوند، برخورد کنند.

وی تاکید کرد، در حال حاضر مساله فلسطین نیازمند همبستگی، اتحاد و حمایت از رهبری ملی در مراجعه به محافل و سازمان‌های بین‌المللی است.

حمدالله افزود، مسأله فلسطین در حال حاضر مستلزم استفاده از ابزارهای قانونی و دیپلماتیک برای حفظ حقوق فلسطین و بازخواست اسرائیل به خاطر نقض قوانین بین‌المللی است.

وی در پایان سخنان خود گفت، فلسطین با همه عزم و اراده خود جبهه داخلی را تحکیم، اتحاد و آشتی ملی را محقق و به دو دستگی پایان می‌دهد.

سازمان آنروا از بیشترین بخش ساکنان غزه حمایت می‌کند و کاهش بودجه آن تنش‌هایی را با اسرائیل برمی‌انگیزد که یکی از کانال‌های اصلی برای ارسال کمک‌ها به غزه است.

آنروا خدماتش را به حدود ۵.۳ میلیون فلسطینی در اراضی فلسطینی، اردن، لبنان و سوریه ارائه می‌دهد.

براساس داده‌های مرکز آمار فلسطین، تا پایان ۲۰۱۴ تعداد آوارگان فلسطینی به ۵.۹ میلیون تن می‌رسید که نام حدود ۵.۳ میلیون تن از آنها در آنروا ثبت شده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.