«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه آشکارا اعلام کرده است که پرونده دادگاه که در آن مدیراجرایی سابق بانک ترکیه برای نقض تحریم‌های آمریکا علیه ایران گناهکار شناخته شد، به وضوح نشان می‌دهد که آمریکا حامی «فتح‌الله گولن» است.

اردوغان بارها گفته است که گولن که در آمریکا به سر می‌برد، مغز متفکر کودتای ژوئیه ۲۰۱۶ ترکیه بوده است و از آمریکا خواسته بود که وی را به ترکیه استرداد کند که با مخالفت واشنگتن روبرو شده بود.

اردوغان به خبرنگارانی که همراه وی در بازگشت از فرانسه سفر می‌کردند، گفت: «این پرونده فاش می‌کند که آمریکا پشت این اهل پنسلیوانیا (گولن) است».

وی ادامه داد: «این آمریکا بود که ۴۰۰ جریب زمین را به گولن اختصاص داد و از رهبر جماعت گولن در آمریکا حمایت می‌کند. تمامی ویلاهای گولن تحت حفاظت آمریکا است».

روابط تیره میان آمریکا و ترکیه بعد از آن رو به تیرگی بیشتر رفت که پرونده دادگاه نیویورک‌، «هاکان آتیلا» مدیرعامل سابق هالک بانک ترکیه را برای دور زدن تحریم‌های آمریکا علیه ایران از طریق تجارت طلا در مقابل نفت گناهکار شناخت.

آنکارا قاضی پرونده یعنی «ریچارد برمن»  را به همدستی با جماعت گولن علیه ترکیه متهم کرده است.

«بکر بوزداغ» معاون نخست‌وزیر ترکیه اخیراً گفته است که روند قانونی و محکومیت سریع آتیلا، جای هیچ گونه تردیدی باقی نمی‌گذارد که آمریکا پشت گولن است.

اردوغان نیز اظهارات معاون نخست‌وزیر ترکیه را تکرار کرد و به این حقیقت  افسوس خورد که آمریکا حتی یک گام در جهت تقاضای ترکیه برای استرداد گولن علیرغم وجود دهها سند و مدرکی که به وزارت دادگستری آمریکا ارائه شده است، برنداشته است.

اردوغان همچنین تصریح کرد که ممکن است ترکیه اقدام قانونی علیه آمریکا برای پرونده آتیلا در پیش بگیرد.

وی اینگونه گفت: «اگر لازم باشد، ما می‌توانیم شکایتی علیه آمریکا در خصوص پرونده هاکان آتیلا مطرح کنیم. هم‌اکنون هالک بانک حق بازگشایی یک پرونده را دارد زیرا پرونده نیویورک، نام بانک ما را در سطح جامعه بین‌الملل خدشه‌دار کرده است».

رئیس‌جمهور ترکیه در خصوص همکاری با واشنگتن در زمینه مبارزه با تروریسم گفت که آنکارا از موضوع جماعت گولن و یگان‌های مدافع خلق (YPG) ناامید است زیرا آمریکا با یگان مدافع خلق در مبارزه با داعش وارد مشارکت شده است.

اردوغان اینگونه توضیح داد: «آمریکا یک تعریف خودساخته‌ در مبارزه علیه تروریسم دارد. بعنوان مثال، برخی از آنهایی را که آمریکا تروریست می‌داند، لزوماً ارتباطی با تروریسم ندارند. اظهارات اخیر آمریکا درباره ایران و پاکستان باید در این زمینه مورد ارزیابی قرار بگیرد. چه مفهومی دارد که به برخی کشورهای خاص اعمال فشار آوریم و برای تجزیه آنها تلاش کنیم؟ اینها موضوعات تحریک‌کننده‌ای است».

آنکارا معتقد است که YPG با اعضای «پ ک ک» که از نظر ترکیه یک سازمان تروریستی است، ارتباط دارد و اردوغان گفته است که واشنگتن هرگز «نمی‌تواند سوریه را به یک راهروی تروریستی تبدیل کند» و متعهد شد اگر قرار باشد چنین کند «به شدت آنها را هدف قرار می‌دهد».

اردوغان اینگونه گفت: «آنها باید بدانند که ما در این خصوص مصمم هستیم. مناطقی که بعنوان بخشی از راهبروی تروریسم در نظر بگیرند، می‌تواند به قبرهای آنها تبدیل شود».

اردوغان از رسانه های ترکیه خواست که به موضوع همکاری آمریکا با YPG از «نقطه نظر ترکیه نه نقطه نظر آمریکا نگاه کند».

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.