خبرگزاری فرانسه گزارش داد، زوران زائو، نخست وزیر مقدونیه گفت: بر این باورم که می‌توانیم در پایان نیمه نخست سال جاری میلادی راه حلی برای این مناقشه اسمی بیابیم.

مناقشه اسکوپیه با یونان بر سر نام کشور مقدونیه از مسائل مهمی است که دولت این کشور با آن مواجه است. از زمان اعلام استقلال مقدونیه در سال ۱۹۹۱ از یوگسلاوی، این کشور با یونان بر سر نام جمهوری مقدونیه اختلاف دارد. دولت آتن به دلیل اینکه مقدونیه قدیم، بخش بسیار بزرگی از خاک یونان را شامل می‌شده، نگران این مساله است که دولت مقدونیه بعدها ادعایی درباره این بخش‌های یونان مطرح کند و به همین دلیل خواهان تغییر نام جمهوری مقدونیه است.

یونان که با جمهوری مقدونیه بر سر نام آن اختلاف سیاسی دارد، تنها مانع بزرگ در مسیر مراحل عضویت مقدونیه در ناتو به‌ شمار می‌رود که دولت اسکوپیه برای رفع این مساله مهم رایزنی می‌کند. حل و فصل مساله نام مقدونیه می‌تواند راه را برای عضویت این کشور بالکان غربی در ناتو و پیوستن به اتحادیه اروپا هموار کند.

زائو که سال گذشته میلادی نخست وزیر مقدونیه شده، هدف اصلی خود را حل این مساله قرار داده است.

وی در ادامه مصاحبه‌اش با شبکه تلویزیونی آلفا یونان گفت: گرایش استراتژیک ما به سمت پیوستن به اتحادیه اروپا و ناتو است و برای این منظور باید مناقشه موجود با آتن را حل کنیم.

این درحالی است که الکسیس سیپراس، نخست وزیر یونان روز شنبه در مصاحبه‌ای اعلام کرد که زنان آن رسیده تا نقش یونان به عنوان نیروی پیشرو در کشورهای حوزه بالکان مشخص شود.

مذاکره‌کنندگان از دو طرف قرار است اواخر ماه جاری میلادی در نیویورک دیدار و مذاکره‌ای داشته باشند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.