دکتر علیرضا رییسی در نشست خبری امروز وزارت بهداشت که با موضوع بسیج تغذیه سالم برگزار شد، گفت: هر ماده غذایی که قابل خوردن باشد، باید به میزان مجاز استفاد شود. حتی سالم‌ترین نوع مواد غذایی مانند آب هم در مصرف بیش از اندازه باعث مسمومیت می‌شود. زمانی که بدن بیش از نیاز سلول‌های خود ماده غذایی دریافت کند، آن را به صورت چربی انبار می‌کند. این چربی عامل بسیاری از بیماری‌ها است و می‌تواند فرد را دچار اضافه وزن و چاقی کند.

وی ادامه داد: اگر توده بدنی افراد، زیر ۱۸.۵ باشد، یعنی فرد لاغر است. همچین توده بین ۱۸.۵ تا ۲۴.۹ به معنی وزن نرمال، توده بندی ۳۰ برابر با اضافه وزن، بین ۳۰ تا ۳۵ به معنی چاقی درجه یک و بالاتر از ۴۰ به معنی چاقی درجه دو است. توده بدنی بیش از این رقم معادل چاقی کشنده است.

وی با بیان اینکه  ۷۶ درصد بیماری‌ها و مرگ و میر ایرانیان مربوط به بیماری‌های غیر واگیر است، گفت: ابتلا به  بسیاری از این بیماری‌ها مانند دیابت و سرطان به روش تغذیه بازمی‌گردد. اگر می‌خواهیم بار بیماری را در کشور کم کنیم و زندگی سالمی داشته باشیم باید تغذیه سالم در برنامه خود داشته باشیم و راه پیشگیری از بسیاری بیماری‌ها، غذای سالم و استاندارد است.

معاون بهداشت وزارت بهداشت بیان کرد:‌ سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است که بیش از ۱.۹ میلیارد نفر در دنیا دچار اضافه وزن هستند که از این آمار ۶۰۰میلیون نفر چاق محسوب می‌شوند. همچنین ۴۱ میلیون کودک زیر پنج سال در دنیا دچار اضافه وزن هستند. در ایران نیز ۱۴ درصدکودکان در معرض اضافه وزن قرار دارند که در بسیاری از استان‌ها مانند گیلان و اردبیل  به ۲۰ درصد نیز می‌رسد.

 رییسی با بیان اینکه در یک روند ۱۰ ساله در ایران چاقی کودکان دو برابر شده است، افزود: ‌۲۰ درصد دانش آموزان و ۶۰ درصد جمعیت بالای ۱۸ سال دچار چاقی هستند. سازمان بهداشت جهانی توصیه می‌کند که فقط ۱۰ درصد انرژی روزانه باید از قندهای ساده تامین شود. حتی توصیه شده است که این رقم به پنج درصد کاهش یابد. این یعنی هر فرد می‌تواند حداکثر ۲۵ گرم شکر سالم استفاده کند.

وی ادامه داد:‌ متاسفانه در ایران روزانه ۶۶ گرم قند ساده به صورت میانگین مصرف می‌شود. این در حالی است که مصرف قند اضافی ارتباط نزدیکی با شیوع بیماری‌ها دارد. علاوه بر این می‌تواند چربی  مفید بدن را کاهش و تری‌گلیسیرید را افزایش دهد.

به گفته وی، افزایش سطح قند خون می‌تواند باعث بروز بیماری‌هایی مانند کبد چرب، تخریب سلول‌ها و بروز سرطان‌های مختلف شود.

 رییسی در ادامه اضافه کرد: ما ذائقه کودکان خود را به خوراکی‌های شیرین عادت دادیم. کارخانه‌های تولید کننده مواد غذایی، ذائقه مردم را شناخته و به همان سمت حرکت می‌کنند. برنامه‌های وزارت بهداشت در راستای کم کردن نمک، شکر و چربی است، اما صنایع غذایی به این موضوع اعتراض می‌کنند.

وی با اشاره به مستقر شدن ۱۱۰۰ کارشناس تغذیه در مراکز  بهداشت و پایگاه‌های سلامتی شهری و روستایی، گفت: لازم است به موضوع سموم باقی‌مانده در سبزیجات و محصولات کشاورزی بیشتر پرداخته شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.