به نقل از ان‌دی‌تی‌وی، تصمیم دولت دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا مبنی بر عدم پرداخت صدها میلیون دلار کمک مالی از «صندوق حمایت ائتلاف» به پاکستان، ناراحتی این کشور را در پی داشته و برخی از مقامات اسلام‌آباد نیز در پاسخ به این تصمیم از جانب آمریکا، اقدامات انتقام‌جویانه را خواستار شده‌اند که ممکن است مانعی برای فعالیت‌های آمریکا در افغانستان باشد.

مشکل‌سازترین مساله‌ای که آمریکا همزمان با شانزدهمین سال جنگ خود در افغانستان با آن روبه‌رو است، این است که پاکستان به طور ناگهانی مرزهای خود با افغانستان را ببندد و ارسال ملزومات و مواد غذایی را از بندر کراچی به پایگاه‌های نیروهای آمریکایی در افغانستان قطع کند.

با این حال، مقامات آمریکایی تاکید کردند که هیچ مدرکی در خصوص تصمیم اسلام‌آباد پیرامون چنین اقدامی مشاهده نکرده‌اند.

پاکستان اما پیشتر این کار را کرده است. در سال ۲۰۱۱، پاکستان در پی بروز مسائلی که روابط میان آمریکا و این کشور را به کمترین حد خود رساند، مرزهای خود را به روی ناتو بست.

یکی از مقامات وزارت دفاع آمریکا به خبرگزاری فرانسه گفت، ارتش هم‌اکنون گزینه‌های متعددی برای تامین نیروهایش در افغانستان دارد و می‌تواند ملزومات مورد نیاز را از مسیر هوایی برای آن‌ها تامین کند.

این مقام نظامی تصریح کرد: سوال این‌جا است که اگر چنین اتفاقی بیفتد، چه مدت به طول خواهد انجامید؟ احتمالا چند هفته یا چند ماه را بتوانیم با راهکارهای موقتی تحمل کنیم اما اگر این تحریم زمان بیشتری ادامه پیدا کند، آمریکا را نیازمند یافتن راهکاری موثرتر می‌کند و این هزینه‌ بالایی را در پی خواهد داشت.

در حالی که آمریکا به دلیل هزینه کمتر، مسیر پاکستان را برای ارسال ملزومات به نیروها در افغانستان ترجیح می‌دهد، مقامات آمریکایی تاکید کردند که این کشور در زنجیره ملزومات خود، "انعطاف‌پذیری و افزایش" را لحاظ کرده است.

سرهنگ کن فالکنر به خبرگزاری فرانسه گفت: ما به عنوان برنامه‌ریزهای نظامی، برای ادامه ماموریت خود در افغانستان در زمینه آموزش، راهنمایی و کمک به نیروهای امنیتی دفاع ملی افغانستان، احتمالات بسیاری را در خصوص تامین ملزومات در نظر گرفته‌ایم.

جیمز ماتیس، وزیر دفاع آمریکا هم به خبرنگاران گفت، هیچ نشانه‌ای مبنی بر اینکه طرف پاکستانی قصد دارد مسیرهای زمینی و هوایی ارسال ملزومات به افغانستان را ببندد، دریافت نکرده است و در این خصوص نگران نیست.

وی افزود، آمریکا همکاری خود را با پاکستان ادامه می‌دهد و در صورتی که این کشور اقداماتی قاطعانه در زمینه مبارزه با تروریست‌ها -که به اندازه‌ای که آمریکا را تهدید می‌کنند، برای پاکستان هم تهدید محسوب می‌شوند- انجام دهد، آمریکا پرداخت کمک‌های امنیتی به این کشور را از سر می‌گیرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.