ترامپ خواستار افزایش صادرات اسلحه از آمریکا به کشورهای خارجی شده است به طوری که دولت آمریکا میلیاردها دلار بیش از پرداخت های خود به کشورهای خارجی به عنوان کمک از فروش اسلحه به دست آورد.

رویترز به نقل از مقام های مطلع می گوید: دولت ترامپ می خواهد از اول ماه فوریه برنامه ای را برای اسان ساختن مقررات مربوط به صدور اسلحه به کشورهای خارجی اعلام کند. این اقلام صادراتی از تجهیزات نظامی و توپخانه گرفته تا جت های جنگنده، هواپیماهای بدون سرنشین و کشتی های جنگی را شامل می شود.

به گزارش ایرنا، ترامپ در پیگیری وعده های انتخاباتی خود برای ایجاد شغل در ایالات متحده از طریق فروش کالاها و خدمات تولیدی این کشور، این برنامه را تهیه کرده است تا بتواند کسری بودجه پنجاه میلیارد دلاری امریکا در شش سال گذشته را جبران کند.

مشکلی که می تواند اجرای طرح ترامپ را ناممکن سازد، وجود رقبای خارجی مثل روسیه و چین است.

ناظران سیاسی می گویند : منظور ترامپ از آسان سازی مقررات صدور اسلحه در مغایرت با مقررات موجود در مورد حقوق بشر و لزوم کنترل فراوانی اسلحه می باشد.

طرفداران حقوق بشر و کنترل دست یابی به اسلحه در خاورمیانه و جنوب آسیا می گویند چنین برنامه ای برای تشویق صدور اسلحه آمریکایی، خطر دست یابی تروریست ها به سلاح های جنگی را بیشتر می کند و انها را قادر خواهد ساخت برای عملیات تروریستی خود به اسلحه های خطرناک دسترسی پیدا کنند.

ناظران سیاسی می گویند ترامپ، علاوه بر بهره برداری از گروه وابسته های بازرگانی و نظامی که در سفارت خانه های آمریکا در خارج از کشور کار می کنند، ممکن است مقررات بین المللی حمل و نقل سلاح های جنگی مصوبه سال ۱۹۷۶ را که در سه دهه اخیر اصلاح نشده است را مورد تجدیدنظر قرار دهد.

یک مقام ارشد آمریکا بدون ارایه جزییات گفت: اصلاح مقررات بین المللی حمل و نقل اسلحه، و تسهیل صدور اسلحه آمریکایی به کشورهای غیر عضو ناتو باعث فروش میلیاردی اسلحه آمریکایی و ایجاد شغل خواهد شد.

به گفته این مقام آمریکایی، راهبرد شرکت دادن وزارت دفاع امریکا و وزارت امور خارجه امریکا برای بازاریابی اسلحه های آمریکایی به نفع شرکت لاکهید و شرکت بوئینگ خواهد بود که طرف های قرارداد پنتاگون (وزارت دفاع امریکا) هستند.

رویترز می گوید: کاخ سفید و پنتاگون از ارایه توضیح در این باره خودداری کردند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.