عالم عتیق، سخنگوی مرکز قضایی مبارزه با جرایم سنگین فساد اداری به شبکه خبری بی‌بی‌سی گفت که دادگاه این افراد امروز (دوشنبه) به طور علنی برگزار شد که علاوه برآنان، چهار تن دیگر نیز در رابطه با این پرونده محاکمه شدند.

به گفته او، مرتضی رحیمی، معاون سابق وزارت کشور به ۳۶ ماه و واسع رئوفی، معاون پیشین دیگر این وزارت‌خانه به ۱۸ ماه زندان محکوم شدند.

عتیق اضافه کرد که نوید‌الله بخشی، رئیس تدارکات وزارت کشور و سه کارمند دیگر این وزارت‌خانه نیز به ترتیب ۳۶ و ۱۸ ماه زندان محکوم شدند.

دادگاه این افراد را متهم کرده است که در دادن قرارداد خریداری مواد سوخت مورد نیاز وزارت کشور، شرکتی را وارد رقابت کرده بودند که واجد شرایط نبوده ‌است.

عتیق گفت که شرکت مذکور پول کافی در حساب بانکی خود نداشته و توانایی مالی لازم را نیز دارا نبوده ولی این افراد آن را در فهرست شرکت‌های واجد شرایط قرارداده که کمیته ملی تدارکات این مسأله را تشخیص کرده و سپس این شش تن را به دادستانی معرفی کرده بود.

قبل از این، مرکز قضایی مبارزه با جرایم سنگین فساد اداری افغانستان رئوفی را به جرم «دریافت رشوه و سوء استفاده از صلاحیت‌های وظیفه‌ای‌» به ۱۴ سال زندان محکوم کرده بود.

محاکمه اول این ژنرال که ۳۵ سال سابقه کار در وزارت کشور افغانستان را دارد، حدود یک سال قبل برگزار شده بود. دادگاه او را همچنین متهم کرده بود که از شرکت «فیدلس» مبلغ ۱۵۰ هزار دلار رشوه گرفته است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.