عباس خامه یار در نشست تخصصی تحلیل تحولات اخیر قدس شریف و شکست هیمنه نظام سلطه در جهان، بیان کرد: ترامپ از زمان ورود به کاخ سفید، اقدامات متحولانه‌ای در رابطه با مسائل مختلف مانند آمریکا لاتین، خروج از توافقنامه پاریس، محدودیت‌هایی در رابطه با ورود مسلمانان به آمریکا و سیاست‌هایی در رابطه با جمهوری اسلامی در بخش‌های مختلف به خصوص برجام، داشته است. اما اقدام او در خصوص قدس منحصر به فرد بود چراکه توانسته در جهان و حتی داخل آمریکا نیز اجماعی را علیه سیاستگذاران این کشور ایجاد کند. این تلفیق و همگرایی افکار عمومی در مجامع جهانی و بخش‌های مختلف سازمان ملل تاکنون وجود نداشته است. حداقل درخصوص جمهوری اسلامی تاکنون چنین اجماعی وجود نداشته است. تاکنون سابقه نداشته که اتحادیه اروپا بر علیه سیاستگذاران آمریکایی چنین موضعی را بگیرد.

وی در ادامه گفت: اقدام ترامپ درخصوص قدس کاملا پدیده‌ای متفاوت از اقدمات دیگر او است. به هیچ‌وجه یک برخورد عاطفی ناشی از شخصیت او نیست. اگر این اقدام را در سیاق کلی سیاستگذاران جدید آمریکا قرار دهیم، دچار اشتباه راهبردی در نگاه به مسئله فلسطین می شویم. در سال ۱۹۹۵ کنگره آمریکا این مصوبه را به رئیس‌جمهور وقت آمریکا واگذار کرد و مرتبا این بحث به شش ماه آینده موکول می‌شد. اما با اختیاراتی که رئیس‌جمهور آمریکا دارد، هیچ گاه بحث انتقال سفارت عملیاتی نشد.

خامه‌یار در ادامه بیان کرد: توافقنامه سایکس پیکو که در سال ۱۹۱۶ منعقد شد و آمریکایی‌ها در آن نقش داشتن، سر آغاز تجزیه جهان اسلام و منطقه بود. آنها به دنبال ایجاد یک کمربند امنیتی برای رژیم صهیونیستی در آینده بودند. یک سال بعد بیانیه بالفور از سوی انگلیسی‌ها مطرح شد که اساسا تضمینی به صهیونیست‌ها دادند و نتیجه آن تولد کشوری به نام اسرائیل بود.

وی افزود: اکنون یکصد سال پس از سایکس پیکو، نقشه بازتجزیه و باز تثبیت مرزهای رژیم صهیونیستی توسط مثلث صهیونیستی، آمریکایی و انگلیسی مجددا پایه گذاری و فعال شد. آنچه در سال‌های اخیر دررابطه با تجزیه جهان اسلام شاهد آن بودیم مانند طراحی جدایی کردستان از عراق ، آنچه در عراق اتفاق افتاد و بغداد در آستانه سقوط بود؛ تمامی این تحولات در راستا سایکس پیکو دو یا همان نقشه تجزیه جهان اسلام بود. سیاستگذاران کهنه کار آمریکایی تاکید داشتن در سایکس پیکو یک سرما بیکلاه ماند و اکنون باید این مسئله را بعد یکصد سال جبران کنیم. صحبتی که خانم می در آستانه آغاز دومین صده بالفور داشت و مطرح کرد ما افتخار می‌کنیم به آنچه که در این زمینه انجام داده‌ایم و بالفور دو را بیان کرد، عملا به معنی تثبیت مرزها رژیم صهیونیستی در منطقه است. تصمیمات آمریکا در خصوص قدس نباید در چهارچوب سایر برخوردها متحولانه ترامپ دیده شود بلکه باید از این منظر مورد بررسی و تحلیل قرار گیرد.

معاون بین‌الملل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، بیان کرد: یکی از پیامدهای اساسی که این تصمیم به دنبال دارد، عبور از برنامه‌ها حقوقی بر سر مسئله فلسطین است. آنچه که خودشان از همان ابتدا به آن معتقد بودند و بر همین اساس عمل کردند.آغاز روند مذاکرات اعراب و اسرائیل بر پایه مسائل حقوقی و بین‌المللی بود؛ همه به دنبال حل مسئله فلسطین از راه حقوقی و به نفع اسرائیل بودند.آن‌ها به دنبال ایجاد دو دولت و پایان فلسطین به‌گونه‌ای که به نفع رژیم صهیونیستی باشد،بودند منتهی به استناد حقوق بین‌الملل و براساس قطعنامه‌های سازمان ملل می‌خواستند این اقدام را انجام دهند. اما اقدام ترامپ تیر خلاصی به روند قانونی مذاکرات شد و این یک امتیاز بزرگ برای ما محسوب می‌شود.

خامه یار خاطرنشان کرد: این اقدام یک فاجعه است و برای آورگان فلسطینی، آوارگی مجددی را به دنبال دارد. در اولین اقدام بعدی ۴۰۰ هزار فلسطینی کرانه غربی باید کوچ کنند. آنها باید نهایتا کلیدی را که سال‌هاست سمبل بازگشت به سرزمینشان است و از گردنشان آویزان کرده‌اند کنار بگذارند و تابعیت مشروط کشورهایی را که ساکنشان هستند، بپذیرند. با این کار کل ترکیب جمعیتی فلسطین و اسرائیل برهم می خورد. ترکیب قومی و ملی و مذهبی کشورهای مختلف عربی که فلسطینی‌ها در آنها ساکن شده‌اند برهم می‌خورد و این امر آغاز جنگ داخلی و بحران‌های دیگر است. در یک جامعه‌ای که براساس تقسیم‌بندی قومی و مذهبی و طایفه ای بنا شده است، هرگونه تغییر منجر به جنگ خواهد شد. این یک بمب ساعتی خواهد بود که کل منطقه را به آتش می‌کشد.

رئیس کمیته فلسطین، بیان کرد: براساس کنوانسیون چها ژنو در شهرهای اشغال شده نمی‌شود هیچ تغییراتی را اعمال کرد. این تغییرات در ۶۰ سال گذشته در سرزمین‌ها اشغالی صورت گرفته است اما همه موارد به نحو غیرقانونی بوده است اما با این تصمیم می‌شود تغییرات جدی را آغاز کرد. مسئله اکنون انتقال یک سفارت از یک منطقه به منطقه دیگر نیست، بلکه پیامدهای فاجعه بار آن است که مورد توجه معترضین قرار گرفته است.

وی با اشاره به دلیل اینکه این موضوع در سال‌های پیش تصویب شد و هیچ‌یک از رئیس‌جمهورها آمریکا آن را عملیاتی نکردند؛ اما امروز ترامپ به دنبال اجرای آن است، گفت: یکی از عوامل اصلی که امروز آمریکایی‌ها در صدد اجرای این مصوبه هستند این است که امروز شرایط در رابطه با کشورهای عربی فراهم است و دیگر جهان عرب وجود ندارد. ساختار سیاسی، اختلاف طبقاتی و فرهنگی همه نوید پایان جهان عرب است. یکی از دلایل دیگر می‌تواند پایان یافتن بحث عادی‌سازی روابط کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی باشد. سال‌هاست که اسرائیل و کشورهای عربی باهم کار کرده‌اند. خود اسرائیل اعلام کرد که دیگر از رابطه مخفیانه خسته شده است و باید اعلام کرد که ما بایکدیگر ارتباط داریم. در سفر اخیر ترامپ به عربستان نیز مسئله کاملا روشن شد. از دیگر موارد می‌توان به شرایط خود ترامپ و نیاز او به پاسخگویی به کسانی که به او رای دادند و به علاوه شرایط  سختی را که از درون خود آمریکا در آن قرار گرفته و نیاز به تکیه‌گاه امن یهودی‌ها دارد در اتخاذ این تصمیم‌گیری موثر بوده است.

خامه‌یار تصریح کرد: این اقدام نظام سلطه را به چالش کشیده است. برای اولین بار یک اقدام جهانی ایجاد شده و یک وتو جهانی بر علیه تصمیم آمریکایی‌ها در سازمان ملل و شورای امنیت و افکار عمومی نمود پیدا کرده است. این اقدام یک نه بزرگ در برابر آمریکایی‌ها است. خانم نیکی هیلی به ۱۹۳ کشور نامه نوشته و گفته ما شرایط پرداخت پول سازمان ملل را نداریم اگر شما براساس تفکر خود قصد تصمیم‌گیری دارید. این به معنای باج دادن به اعضا و خرید رای است. آمریکایی‌ها از سال‌های گذشته تاکنون ۸۰ بار وتو را در شورای امنیت به کار گرفته‌اند که ۳۴ بار آن در دفاع از رژیم صهیونیستی بوده است.

وی ادامه داد: با این اقدام یک فرصت تاریخی به وجود آمده که نشان‌دهنده اهمیت فلسطین و همگرایی بین تمام ملت‌ها است. در داخل کشور ما علی‌رغم اینکه ما پرچمدار و حمایت‌گر اصلی فلسطین هستیم، شاید به لحاظ تحلیل و تبیین این اتفاق بزرگ کمتر نسبت به سایر کشورها نقش داشته‌ایم. این نقد و انتقاد در اتاق‌های فکر نیز مطرح بود. حرکت دیگر کشورها از لحاظ مردمی و رسانه‌ای بیشتر است. حمایت‌های مردم کشورهای مختلف به خصوص جمهوری اسلامی به دلیل خیز بلند و صدای رسا در فضای آزاد، برای مردم فلسطین کاملا تاثیرگذار خواهد بود. با حوادث اخیری که در داخل کشور رخ داد، آمریکایی‌ها توانستند به نحوی فضای تبلیغات و رسانه‌ای خارج از کشور را معکوس کنند و فضارا از قدس که چالش بزرگی علیه سیاستگذران جدید آمریکایی شده بود، به نفع خود و بر علیه جمهوری اسلامی و جبهه مقاومت تغییر دهند.

خامه یار در پایان گفت: اقدام اخیر آمریکا یک فرصت استثنایی را ایجاد کرده است. ما باید این فضا را به خوبی مدیریت کنیم و بهره‌برداری لازم را از آن داشته باشیم. اجرایی شدن این اقدام بستگی به وضعیت انتفاضه و ملت‌هایی دارد که از فلسطین حمایت می‌کنند. وضعیت سوریه قطعا بر روی روند آینده فلسطین و طرح‌های آینده ترامپ تاثیرگذار خواهد بود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.