اما در تحلیلی متفاوت فارس پلاس توضیحات محمود صادقی را رد کرد و فردی که در اوین خودکشی کرده را یک معتاد دانست. یک منبع آگاه به ایلنا گفت: جوان فوت شده در اوین جزو بازداشت‌ شدگان اخیر نبوده است. این فرد توسط نیروی انتظامی در دستگیری مربوط به قاچاقچیان مواد مخدر بازداشت و اقدام به خودکشی کرده است.

 

توضیح مدیرکل زندا‌ن‌ها

 

عصر دیروز مدیرکل زندان‌های استان تهران توضیحاتی را پیرامون خودکشی یکی از متهمان به نام «سینا قنبری» در زندان اوین ارائه داد. مصطفی محبی گفت:‌ در بامداد روز شنبه مورخ 16 دی ماه سال جاری یکی از زندانیان زندان اوین به نام سینا قنبری فرزند علی‌اکبر با مراجعه به دستشویی قرنطینه زندان اقدام به خودکشی از طریق حلق‌آویز کردن خود کرده است. وی افزود: بلافاصله مراتب به دادستان محترم اعلام و بازپرس دادسرای جنایی در محل زندان حضور یافت و از ماموران زندان و مطلعان تحقیق کرده و دستورات لازم را در این خصوص صادر کرده است.

 

علت فوت

 

نماینده مردم تهران در مورد فوت یکی از بازداشت شدگان گفت: پس از پیگیری از مراجع مربوطه به وی اعلام شده علت فوت جوان ۲۲ ساله در زندان اوین، ‌خودکشی بوده است. طیبه سیاوشی درگفت‌وگو با ایلنا درباره انتشار خبر فوت جوان ۲۲ ساله در زندان اوین ‌اظهار داشت: این موضوع را از وزارت اطلاعات و نیروی انتظامی پیگیری‌کردم و اعلام شد که این فرد جوان ۲۲ ساله دیپلمه‌ای بود که توسط نیروی انتظامی بازداشت و تحویل دستگاه قضائی شده‌ است. طبق اطلاعی که به من داده شد، این فرد در زندان خودکشی کرده است. نماینده مردم تهران ادامه داد: این موضوع را به دفتر آقای لاریجانی هم اطلاع دادم. در چند روز اخیر در پیگیری‌های متعدد با قوه‌قضائیه، وزارت اطلاعات و نیروی انتظامی خواستار این بودیم که نظارت کامل و دقیقی بر جوانانی که در ناآرامی‌ها بازداشت شده‌اند، داشته باشند و اگر این افراد در تخریب اموال نقشی نداشته‌اند، آزاد شوند.

 

ملاقات با نماینده بازداشتی‌ها

 

این عضو فراکسیون امید در پاسخ به این پرسش که آیا نمایندگان تهران درخواستی برای ملاقات با این بازداشت‌شدگان داشته‌اند، اظهارکرد:‌ روز گذشته به اتفاق برخی از نمایندگان مجلس همچون خانم‌ها سلحشوری و سعیدی و آقای موسوی جلسه‌ای با افرادی که نماینده دانشجویان بازداشت شده بودند برگزار‌کردیم. همچنان پیگیر این موضوعات هستیم اما تاکنون و تا جایی که اطلاع دارم درخواستی برای ملاقات داده نشده است.

 

ورود مجلس

 

یک نماینده مجلس در این رابطه گفت: متاسفانه خبر فوت سینا قنبری صحت دارد. محمود صادقی در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین با تایید فوت سینا قنبری، تاکید کرد: طبق اطلاعی که از یکی از مراجع اطلاعاتی گرفتم این فرد توسط نیروی انتظامی بازداشت شده و آنطور که گفتند در زندان اوین اقدام به خودکشی کرده است. وی همچنین در خصوص اینکه آیا این شخص در تجمعات حضور داشته، تاکید کرد: اطلاعی ندارم که در تجمعات حضور داشته یا خیر.

 

دانشجو نبوده

 

محمود صادقی تصریح کرد: این فرد دانشجو نبود و دیپلم داشت. وی افزود: موضوع تحت رسیدگی است و طبق قاعده عوامل احتمالی دیگر هم در حال رسیدگی است. صادقی افزود: از جزئیات این موضوع بی‌اطلاع هستم. قاعدتا باید بررسی کنند. مجلس باید به این موضوع ورود کند و خانواده‌ها و دانشجویان تماس می‌گیرند. اما مجلس تعطیل است و این موضوع را انفرادی پیگیری می‌کنیم. باید ورود به موضوع به صورت رسمی باشد و از طریق مجلس رسیدگی شود. وی یاد آور شد: این پرونده به کمیسیون امنیت و قضائی مربوط می‌شود.

 

روایتی قابل بررسی

 

در روایتی متفاوت فارس پلاس در مورد اظهارات صادقی نوشت: فاز اول پروژه کشته سازی فتنه‌گران برای فریب ملت را محمود صادقی کلید زد. سینا قنبری یک قاچاقچی مواد مخدر است که در زندان خودکشی کرده و اصلا ربطی به بازداشت‌های تجمعات هفته قبل ندارد. حالا یا منبع خبر صادقی تو زرد از آب درآمده یا خود محمود صادقی، ترسیده که دستگیرش نکنند.

 

بی‌ربط به تجمعات

 

یک منبع آگاه به ایلنا درباره جوان فوت شده در زندان اوین گفت: این فرد در درگیری‌های اخیر بازداشت نشده و ربطی هم به تجمعات اخیر نداشته است. وی تاکید کرد: این فرد توسط نیروی انتظامی در دستگیری مربوط به قاچاقچیان مواد مخدر بازداشت شده و اقدام به خودکشی کرده است. این اظهارات در حالی است که محمود صادقی در توئیتی این جوان را از بازداشت‌شدگان وقایع اخیر اعلام کرده بود.

 

تاکید رئیس‌جمهور

 

همچنین معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده از تلاش دولت برای آزادی دانشجویان بازداشت شده و رسیدگی به خانواده‌های آسیب دیده خبر داد. ابتکار با اشاره به جلسه روز گذشته هیات دولت در توئیتر خود نوشت: «دیشب در مورد آسیب حوادث اخیر در دولت صحبت کردم، رئیس جمهور بر آزادی مابقی دانشجویان بازداشت شده و رسیدگی به خانواده آسیب دیدگان تاکید داشتند.»

 

ترمیم شکاف

 

واقعیت آن است که بخشی از بازداشت شدگان وقایع اخیر تنها معترض هستند و تعدادی از آنها با قصد به‌هم زدن نظم و تخریب اموال عمومی به خیابان نیامدند. در نتیجه آزادی‌های دانشجویان و برخی از افرادی که قصدی جز اعتراض نداشته‌اند، می‌تواند به کمتر شدن شکاف دولت و ملت بینجامد. فراموش نکنیم بسیاری از تحلیلگران معتقدند باید اعتراضات مردمی اخیر را پاس داشت و در جهت شنیدن علت اعتراض آنها و همچنین حرکت برای رفع زمینه‌های آن تلاش‌کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.