سال گذشته ۵۰ هیات از آلمان به ایران سفرکردند که درمیان آنها صاحبان صنایع، اعضای اتاق‌های بازرگانی آلمان و برخی مقامات دولتی حضور داشتند. تعداد  اعضای برخی از هیات های مذکور به ۳۰ نفر می رسید که این اعضا چشم انداز مثبتی از بهبود روابط تجاری ایران و آلمان ارائه کردند و این روابط اکنون در بالاترین سطح تداوم قرار دارد. سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی ایران یکی از پروژه‌های بزرگ و مورد علاقه شرکت های آلمانی است که نیازمند کار مطالعاتی بوده و اکنون پس از رفت و آمدهای مکرر مطالعات این طرح‌های سرمایه‌گذاری به اتمام رسیده و تفاهم نامه‌هایی با شرکت های مختلف فعال در صنعت پتروشیمی ایران به امضا رسیده است.

در حال حاضر کار مطالعات فنی و اقتصادی و همچنین انعقاد تفاهم نامه با برخی از شرکت‌های آلمانی برای حضور در صنعت پتروشیمی ایران به اتمام رسیده است.‌آلمان‌ها بیشترین و برترین تکنولوژی های روز جهان را دراختیار داشته و بیشترین علاقه‌مندی را در پسابرجام به بازار ایران نشان داده‌اند .

بر اساس این گزارش، توسعه صنعت پتروشیمی در قالب اجرای برنامه ششم توسعه حداقل به حدود ۵۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری جدید نیاز دارد که این سرمایه گذاری باید در قالب طراحی، ساخت و بهره برداری از طرح‌های جدید، اجرای پروژه‌های رفع گلوگاه‌های تولید و انتقال دانش در صنایع پتروشیمی انجام شود. در طول دو سال گذشته تاکنون مذاکرات متعددی با شرکت‌های بزرگ بین‌المللی همچون شل، توتال، BASF، ایرلیکوئید، لینده، تکنیپ، اکسنس، هالدوتاپسو، میتسوئی، UOP و ... به منظور سرمایه گذاری، انتقال دانش و تکمیل زنجیره‌های ارزش در صنعت پتروشیمی ایران انجام شده است.

 

جزییات مذاکره آلمانی های با  پتروشیمی های ایران

طبق آمار در بین شرکت‌های خارجی تاکنون بیشترین گفتگو، امضای تفاهم نامه و حتی قرارداد فروش دانش فنی، انجام مطالعات مهندسی، اجرای طرح‌های رفع گلوگاه‌های تولید و سرمایه گذاری با شرکت‌های آلمانی  انجام شده است.در بین شرکت های آلمانی مذاکرات متعددی با  BASF انجام شده اما بیشترین همکاری تاکنون بین شرکت‌های پتروشیمی ایران با دو شرکت لینده و زیمنس آلمان بوده است.مذاکرات با شرکت زیمنس آلمان در بخش خرید و تجهیز ماشین آلات دوار و با شرکت لینده در بخش‌های سرمایه گذاری، رفع گلوگاه های تولید، فروش و انتقال دانش، انجام مطالعات مهندسی و اقتصادی بوده است.

 

در این راستا شرکت لینده قراردادی به منظور فروش دانش فنی و انجام مطالعات مهندسی در طرح پتروشیمی کیان و طرح افزایش تولید اتان و اتیلن پتروشیمی مارون امضا کرده است. همچنین پتروشیمی امیرکبیر قراردادی با لینده برای اجرای طرح‌های رفع گلوگاه‌های تولید امضا کرده است که اجرای این طرح به صورت مستقیم منجر به تثبیت خوراک واحد اتیلن پتروشیمی امیرکبیر خواهد شد.همچنین این شرکت آلمانی تاکنون گفتگوهایی با شرکت‌های پتروشیمی پلیمر آریا ساسول، جم و بندرامام برای افزایش ظرفیت تولید اتیلن آغاز کرده است. لینده  مذاکراتی را از چند ماه قابل تاکنون به منظور امضای اولین قرارداد BOO برای ساخت، تکمیل و بهره‌برداری از مجتمع پتروشیمی دماوند نیز آغاز کرده است.

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.