سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد ( فائو) طی گزارشی به وضعیت تولید گوشت قرمز در ایران پرداخت و در آن خبر از درجا زدن ایران در تولید گوشت گوسفندی داد.

فائو با اشاره به تولید ۲٫۶۷۳میلیون تن انواع گوشت در ایران طی سال ۲۰۱۷ اعلام کرد رشد تولید گوشت گوسفند ایران در این سال تقریباً صفر و رشد تولید گوشت مرغ فقط ۰٫۵درصد بوده است.

بنابراین گزارش وزارت جهاد کشاورزی اما آمار فائو درباره عدم افزایش تولید گوشت قرمز در کشور را با آمار گوشت مرغ اشتباه گرفت و آمار این سازمان بین المللی را با صدور اطلاعیه‌ای تکذیب کرد و در اشتباهی دیگر آن را به ادعای خبرگزاری تسنیم نسبت داد.

متن اطلاعیه وزارت جهاد کشاورزی که با عنوان روشنگری آمده است به شرح زیر است:

«وزارت جهاد کشاورزی ضمن روشنگری در خصوص ادعای خبرگزاری تسنیم، افزایش بهره وری و مدیریت تولید متناسب بازار را سیاست راهبردی این وزارت در تولید محصولات کشاورزی از جمله دام و طیور اعلام کرد.

ضمن روشنگری در خصوص ادعای خبرگزاری تسنیم مبنی بر درجا زدن تولید گوشت در ایران،مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی در توضیحاتی، افزایش بهره وری و مدیریت تولید متناسب بازار را سیاست راهبردی این وزارت در تولید محصولات کشاورزی از جمله دام و طیور اعلام کرد.متن این توضیحات به شرح زیر است:

سالانه نزدیک به ۲٫۲ میلیون تن گوشت مرغ و بیش از ۸۰۰ هزارتن گوشت قرمز در کشور تولید می شود و ایران در تولید گوشت مرغ در زمره هفت کشور برتر دنیا قرار دارد.

این گزارش با اشاره به این که با برنامه اصولی دولت تدبیر و امید، ایران در تولید گوشت مرغ خودکفا شده و جزو کشورهای صادرکننده این محصول قرار گرفته است،تاکید می کند: خودکفایی در تولید گوشت مرغ با اجرای سیاست افزایش بهره وری حاصل شده و توسعه تولید آن منوط به بازاریابی و حضور مستمر در بازارهای صادراتی جدید است.

این گزارش در ادامه،با اشاره به رایزنی ها و برنامه ریزی برای بهینه سازی نژادهای مرغ گوشتی و تخم گذار و همچنین اصلاح نژاد دام های سنگین و سبک می افزاید:در دولت های یازدهم و دوازدهم و با گسترش همکاری های بین المللی،برنامه های تنوع بخشی و بهره گیری از نژادهای برتر و تجاری مرغ و همچنین اصلاح و جایگزینی نژادهای دام سنگین با دام های دو منظوره (نظیر سیمنتال) و دام های سبک پربازده و چندقلوزا با قابلیت پرورش در محیط های بسته به منظور افزایش تولید و کاهش فشار بر مراتع از سوی وزارت جهاد کشاورزی در حال پیگیری می باشد.

این گزارش تصریح می کند: تامین گوشت مرغ و گوشت قرمز مصرفی مردم با اتکا به تولید داخل،ایجاد و تقویت زنجیره های تولید و همچنین توسعه تولید هدفمند و متناسب با نیاز بازارهای صادراتی از برنامه های وزارت جهاد کشاورزی است.»

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.