آسوشیتدپرس گزارش داد، این حکم ساعاتی بعد از آن صادر شد که دونالد ترامپ و رهبران هر دو حزب اصلی آمریکا در کنگره نشستی را در کاخ سفید به منظور بحث بر سر راه حل مشکل مربوط به صدها هزار مهاجر جوان که در کودکی به شکل غیرقانونی به آمریکا آمدند، برگزار کردند.

یک قاضی فدرال آمریکایی به نام ویلیام آلساپ اعلام کرد که با شکایت چند نفر از جمله مقام‌های کالیفرنیا، به طور موقت و به منظور طی شدن فرایندهای قضائی مربوط به شکایت‌ها در دادگاه، تصمیم ترامپ را برای پایان دادن به برنامه حمایت از این مهاجران جوان غیرقانونی معلق می‌کند. 

این برنامه در آمریکا تحت عنوان برنامه "داکا" مطرح است.

بر اساس این برنامه حدود ۸۰۰ هزار نفر از کسانی که در کودکی با خانواده‌هایشان به شکلی غیرقانونی به آمریکا آمدند به این شکل که روادید آنها تا زمان جوانی طی دوره‌های مختلف تمدید شده، مورد حمایت قرار گرفتند اما به آنها اقامت رسمی نیز داده نشده است.

گزارش شد که در نشست ترامپ با رهبران کنگره، رئیس‌جمهور آمریکا پیشنهاد داده که یک توافق بر سر موضوع مهاجرت منعقد شود که دو مرحله داشته باشد اول اینکه دو مساله یعنی مهاجران جوان و تدابیر امنیتی مرزی مورد رسیدگی قرار بگیرند و پس از آن در مرحله دوم کنگره اصلاحات فراگیر در نظام مهاجرت آمریکا اعمال کند.

ترامپ روز سه‌شنبه نشستی طولانی با این رهبران بر سر مهاجرت داشت که موضوع اصلی آن پیدا کردن راه حلی برای مشکل صدها هزار مهاجر جوان غیرقانونی در آمریکا بود.

این در حالی است که ترامپ سال گذشته میلادی به برنامه داکا پایان داده بود.

این برنامه متعلق به دوره ریاست جمهوری باراک اوباما است.

ترامپ به کنگره تا ماه مارس مهلت داده بود تا راه حلی برای این برنامه پیدا کند.

رئیس‌جمهور آمریکا به همراه رهبران دموکرات و جمهوری‌خواه کنگره نسبت به رسیدن به یک توافق در فاصله ۱۰ روز مانده به ضرب‌الاجل تعطیلی دولت آمریکا ابراز خوش‌بینی کردند.

این در حالی است که ترامپ تاکید کرده مساله ساخت دیوار در مرز جنوبی آمریکا با مکزیک نیز یکی از شروط حصول یک توافق در ارتباط با وضعیت مربوط به این مهاجران غیرقانونی است.

ترامپ در توئیتی نوشت: همانطور که من تصریح کردم کشور ما نیاز به امنیت ناشی از ساخت یک دیوار در مرز جنوبی ما دارد و این دیوار باید یکی از شرط‌های موافقت با توافق مربوط به "داکا" باشد.

با این وجود گفته شده که قانونگذاران دموکرات اعلام کردند که از این تقاضای ترامپ برای ساخت دیوار حمایت نمی‌کنند و در عین حال اشاره کردند که ترامپ ممکن است به جای آن با تدابیر دیگری برای تقویت این مرز شامل تقویت حصارها و تجهیزات الکترونیکی موافقت کنند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.