رویترز گزارش داد، وزارت خارجه آمریکا گفته است که واشنگتن مایل به برگزاری مذاکرات آتی است، اما این مذاکرات باید با هدف خلع سلاح اتمی شبه‌جزیره کره باشد.

دو کره پس از ۱۱ ساعت مذاکره در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند که توافق بر سر مذاکرات نظامی صورت گرفته و کره شمالی هیئتی بزرگ را برای شرکت در بازی‌های المپیک زمستانی در کره جنوبی می‌تواند، اعزام کند.

اگرچه، کره شمالی پس از مذاکرات پیشنهادی برای خلع سلاح اتمی شبه‌جزیره کره با این مساله مخالفت کرد.

استیو گلدشتاین، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت: مشخص است که این یک تحول مثبت است. ما تمایل داریم که مذاکرات برای خلع سلاح اتمی در شبه‌جزیره کره صورت گیرد. این مذاکرات گامی مثبت برای این موضوع است.

در همین حال، یکی از مقام‌های دولت واشنگتن اعلام کرد، مذاکرات بین کره شمالی و کره جنوبی احتمالا براساس الگوی اقدامات دیپلماتیک قبلی صورت گرفته است.

همچنین آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل این مذاکرات را مورد استقبال قرار داد و آن را تلاشی برای کاهش خطر بروز درگیری در شبه‌جزیره کره نامید.

وی همچنین از تصمیم پیونگ یانگ در اعزام هیئتی برای حضور در بازی‌های المپیک زمستانی کره جنوبی استقبال کرد و گفت که امیدوار است از سرگیری مذاکرات به سوی خلع سلاح اتمی شبه جزیره کره سوق یابد.

وزارت خارجه چین نیز از برگزاری این مذاکرات استقبال کرد و آن را گامی مثبت دانست. همچنین یکی از سخنگوهای کرملین گفت: این دقیقا مذاکره‌ای بود که ما به آن نیاز داشتیم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.