القدس العربی گزارش داد، عمار حکیم، از رهبران جریان شیعی در عراق و رئیس جریان "الحکمه"در دیدار با یان کوبیش، نماینده دبیرکل سازمان ملل در این کشور مخالفتش را با تلاش‌ها برای به تأخیر انداختن انتخابات اعلام و تأکید کرد: انتخابات باید در موعد مشخص شده در قانون اساسی برگزار شود چراکه قانون اساسی ضامن نظام دموکراتیک در کشور است.

 

وی خواهان فراهم آوردن تمامی امکانات جهت موفقیت انتخابات شد.

 

مذاکرات ائتلاف‌ها

 

از سوی دیگر حمید المعله، از رهبران جریان الحکمه گفت که مذاکراتی میان گروه‌های سیاسی مختلف درباره ائتلاف‌ها چه قبل از انتخابات و چه بعد از آن وجود دارد.

 

وی گفت: ما برنامه سیاسی را پیشنهاد داده‌ایم که جدا شدن یا پیوستن به گروه‌های سیاسی دیگر را مشخص می‌کند. تغییر واقعیت کنونی، توجه به جوانان، اقتصاد آزاد و عدم تکیه کردن صرف بر منابع نفتی و تشکیل لیست‌های ملی نامحدود جزو مهم‌ترین آرمان‌های جریان الحکمه و برنامه‌ای است که براساس آن امکان دارد از گروه‌های سیاسی دیگر جدا شویم یا به آن‌ها بپیوندیم. بسیاری از گروه‌های موافقت خود را با این روش اعلام کرده‌اند اما در مذاکرات شاهد موضوع دیگری هستیم. برخی منتظرند قانون انتخابات نهایی شود تا براساس آن مواضعشان را تعیین کنند.

 

وی فاش کرد که عمار حکیم برای تشکیل ائتلافی نامحدود تلاش می‌کند.

 

تکذیب تلاش برای تشکیل دولت موقت

برخی رسانه‌ها اعلام کرده‌اند که در صورت به تأخیر افتادن انتخابات رهبران ائتلاف ملی شیعیان "دولت موقت" با ریاست نوری مالکی تشکیل خواهند داد اما خلف عبدالصمد، رئیس فراکسیون الدعوه در پارلمان ضمن تکذیب این اخبار بر لزوم برگزاری انتخابات در موعد مقرر تأکید کرد.

 

وی تلویحا نیز به احتمال وقوع کودتا در صورت برگزار نشدن انتخابات اشاره کرد و گفت: در صورت عدم برگزاری انتخابات در موعد مقرر یک روز صبح بیدار می‌شویم و با دیدن تانکی در کاخ ریاست‌جمهوری غافلگیر می‌شویم.

 

ائتلاف‌های جدید

ائتلاف الوطنیه با ریاست ایاد علاوی اهداف و ماهیت ائتلاف‌های انتخاباتی خود در آینده را اعلام کرد.

 

میسون الدملوجی، سخنگوی رسمی این ائتلاف گفت: الوطنیه نشست دوره‌ای را برای بررسی تحولات و ائتلاف‌ها و انتخابات برگزار کرد. حاضران در این نشست بر اهمیت همسان بودن فرصت‌ها میان شهروندان عراقی قبل از برگزاری انتخابات و ایجاد فضای مناسب و بازگشت آوارگان به مناطقشان، محدود کردن سلاح به دولت تأکید کردند.

 

حاضران در این نشست درباره ماهیت ائتلاف‌هایی که باید از طریق آن وارد انتخابات آینده شوند، صحبت کردند.

 

شعلان الکریم، نماینده اتحاد گروه‌های ملی از پراکندگی و دودستگی در فراکسیون‌های سیاسی و ائتلاف‌ها در سطح ائتلاف ملی، کردستانی و گروه‌های سنی خبر داد.

 

وی گفت: اختلافات بزرگی میان این فراکسیون‌های سیاسی به دلیل رقابت سیاسی و شکست برخی سیاستمداران در گذشته وجود دارد. ائتلاف‌های جدید براساس چارچوب‌های قبلی سال ۲۰۱۰ و ۲۰۱۴ نخواهد بود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.