دویچه وله گزارش داد، این درخواست از سوی ماریا فرناندا اسپینوزا، وزیر امور خارجه اکوادور در حالی مطرح شده که دولت انگلیس هشدار داده است اگر جولیان آسانژ، موسس وبسایت افشاگر ویکی‌لیکس پایش را از ساختمان سفارت اکوادور در لندن بیرون بگذارد، وی را دستگیر می‌کند.

وزیر امور خارجه اکوادور روز سه شنبه گفت، کشورش به دنبال کمک گرفتن از یک کشور ثالث یا نفر سوم برای میانجی‌گری در حل پرونده مربوط به آسانژ است.

در ژوئن ۲۰۱۲، آسانژ برای فرار از استراداد به سوئد به اتهام آزار جنسی به سفارت اکوادور در لندن گریخت و از آن زمان تاکنون در این مکان به سر می‌برد.

اگرچه دولت سوئد حکم استرداد وی را باطل کرده، اما مقام‌های انگلیسی گفته‌اند اگر آسانژ از سفارت اکوادور بیرون بیاید، وی را دستگیر می‌کنند.

آسانژ نگران این است که حکم استردادش به سوئد و پرونده مبتنی بر اتهام آزار جنسی در این کشور بهانه‌ای برای دستگیری از سوی دولت آمریکا باشد تا به اتهام افشای اسرار محرمانه دولت واشنگتن محاکمه شود؛ وب‌سایتی که آسانژ طراحی کرده ۵۰۰ هزار سند و فایل محرمانه نظامی و دیپلماتیک را منتشر کرده است.

وزیر امور خارجه اکوادور در ادامه صحبت‌هایش گفت: بدون همکاری بین‌المللی و دولت لندن هیچ راه‌حلی به دست نخواهد آمد. وضعیت آسانژ اصلا مناسب نیست. کسی نمی‌تواند برای مدت طولانی در چنین شرایطی دوام بیاورد و ما به دنبال راهی مورد قبول و همکاری در این زمینه با دولت لندن هستیم.

در سال ۲۰۱۶، بخش رسیدگی به بازداشت‌های خودسرانه در سازمان ملل اعلام کرد که حضور آسانژ در سفارت اکوادور در لندن مصداق بازداشت خودسرانه است و باید آزاد شود.

دولت‌های انگلیس و سوئد در آن زمان لغو برنامه خود درباره دستگیری آسانژ را رد کردند.

وزیر امور خارجه اکوادور گفت: پس از پنج سال و نیم حضور در سفارتخانه بدون دیدن نور خورشید و تنفس هوای تازه چه احساسی خواهید داشت؟ حتی افرادی که در زندان به سر می‌برند هم به حیاط می‌آیند و ورزش می‌کنند. اما درباره آسانژ چنین مساله‌ای صدق نمی‌کند. شرایط او کاملا بغرنج است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.