آناتولی ترکیه گزارش داد، نیروهای وابسته به دولت مستعفی یمن روز سه‌شنبه اقدام به تعطیلی شبکه ماهواره‌ای الجزیره کردند.

اطلاعات اولیه حاکی از آن است، تعطیلی دفتر الجزیره بنا به درخواست ائتلاف عربی به سرکردگی امارات و عربستان بود و کمیته عالی امنیتی در تعز در بیانیه‌ای اعلام کرد، پوشش خبری اخیر این شبکه در راستای ایجاد اختلاف بین دولت مستعفی و ائتلاف عربی بود.

طبق بیانیه منتشر شده از سوی کمیته امنیتی استان تعز که عالی‌ترین مرکز امنیتی در این استان است، در نشست دوره‌ای این کمیته به پیامدهای منفی برنامه‌های برخی شبکه‌های خبری از جمله شبکه الجزیره پرداخته و تاکید شد، الجزیره اخیرا در پوشش‌ خبری‌اش تلاش‌هایی برای ایجاد اختلاف میان ائتلاف عربی و دولت (مستعفی) دیده می‌شد.

در ادامه این بیانیه آمده است: تعطیلی دفتر شبکه الجزیره در استان تعز به دلیل نحوه پوشش خبری این شبکه انجام شد که تاثیر منفی بر روند عملیات‌های ارتش در مبارزه با نیروهای وابسته با انصارالله داشت.

طبق این بیانیه، کمیته امنیتی تعز تصمیم دارد نشستی را با حضور اعضای خود شامل مسؤولان امنیتی، نظامی و مسؤولان بومی استان درباره تعطیلی رسمی دفتر الجزیره و ممانعت از تحریف اخبار و یا مقابله با آن از سوی هر ارگان رسمی جهت حفظ وحدت دولت و تحقق اهداف ارتش برگزار کند.

یک منبع در کمیته امنیتی تعز در گفت‌وگوی تلفنی با خبرگزاری آناتولی تایید کرد، دفتر شبکه الجزیره که در محله المسبح در نزدیکی مرکز تعز قرار داشت، تعطیل شد.

این منبع که ترجیح داد نامش فاش نشود، بدون ارائه جزئیات بیشتر  مدعی شد، تعطیلی دفتر الجزیره پس از تصمیم کمیته امنیتی و به شکلی دوستانه انجام شد.

شبکه خبری الجزیره در بیانیه‌ای ضمن ابراز تاسف نسبت به تعطیلی دفتر این شبکه در تعز از سوی گروهی نظامی وابسته به کمیته عالی امنیتی استان آن را اقدامی "خودسرانه و غیرقابل توجیه" دانسته و خواستار ادامه فعالیت این دفتر بدون محدودیت یا تحریک شد.

الجزیره اعلام کرد: یک گروه نظامی وابسته به کمیته عالی امنیتی استان تعز با یورش به دفتر الجزیره در این شهر بنا به گفته خودشان دفتر را به دستور کمیته امنیتی تعطیل کرد.

در ادامه این بیانیه تاکید شد: الجزیره به اصول حرفه‌ای همیشگی خود مبتنی بر انتقال اخبار به صورت حرفه‌ای و واقع‌گرایانه ادامه می‌دهد و همچنان اخبار مربوط به تحولات یمن را به شکلی جامع و متعادل پوشش خواهد داد.

الجزیره در ادامه از مسؤولان بومی استان تعز خواست از این تصمیم خود دست برداشته و به خبرنگاران این شبکه اجازه دهند کار خود را بدون محدودیتی انجام دهند.

اتحادیه روزنامه‌نگاران یمن نیز این اقدام را محکوم و اعلام کرد: موضوع را با نگرانی شدیدی دنبال می‌کنم و این اقدام خودسرانه حرکتی علیه آزادی بیان و عقیده محسوب می‌شود.

این اتحادیه در ادامه از مسؤولان تعز خواست در تصمیم خود تجدیدنظر کرده و با مساله آزادی مطبوعات و حق وجود اختلاف نظر، تعاملی مثبت داشته باشند.

اتحادیه روزنامه نگاران یمن در ادامه تاکید کرد: این اقدام کمیته عالی امنیتی تعز با اقدامات سرکوب گرانه‌ای که طرف‌های مختلف در یمن علیه روزنامه نگاران اتخاذ می‌کنند، تفاوتی ندارد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.