آناتولی گزارش داد، پابلو بلتران، فرمانده ارتش آزادی‌بخش ملی از کیتو گفت: روز سه‌شنبه آتش‌بس میان گروه چریکی ما و دولت کلمبیا که ۱۰۱ روز به طول انجامید، پایان یافت.

وی به خبرنگاران گفت، توافقی با دولت بوگوتا به منظور مذاکره برای یک آتش‌بس دیگر به دست آمده، اما هنوز زمانی برای تعلیق فعالیت‌های نظامی اعلام نشده است. امیدواری برای برقراری آرامش وجود دارد.

آتش‌بس میان این گروه چریکی و دولت کلمبیا از اول اکتبر ۲۰۱۷ برقرار شد اما در جریان آن دو طرف چندین بار به نقض آتش‌بس متهم شدند.

در طول سه ماه آتش‌بس، هیچ گزارشی درباره تقابل نظامی مستقیم بین دو طرف منتشر نشد.

فرمانده ارتش آزادی‌بخش ملی در ادامه صحبت‌هایش گفت: ما به مرحله‌ای بسیار مهم و حساس رسیده‌ایم و می‌خواهیم مذاکرات ادامه یابد. ما برای این منظور تلاش می‌کنیم و مطمئنیم که این روند ادامه دارد و امیدواریم که حملات نظامی و مسلحانه بین دو طرف افزایش نیابد.

خوآن مانوئل سانتوس، رئیس جمهوری کلمبیا نیز در توئیترش تمایل خود را برای تداوم آتش‌بس ابراز کرد و نوشت:‌ ما بیش از گذشته به تداوم آتش‌بس با ELN راغب هستیم و شرایط برای آتش‌بس جدید را مورد مذاکره قرار می‌دهیم.

سانتوس پس از به دست آوردن توافق صلح با فارک در نوامبر ۲۰۱۶ و پایان دادن به جنگی ۵۰ ساله با این گروه چریکی، امیدوار است که بتواند به درگیری‌های دولت با ارتش آزادی‌بخش ملی پیش از اتمام دوران ریاست جمهوری‌اش در انتهای سال جاریم میلادی نیز پایان دهد.

انتخابات ریاست جمهوری کلمبیا در ماه مه سال جاری میلادی برگزار می‌شود.

در همین حال، سناتور چپ‌گرای حزب "پولو"، ایوان سپدا در نامه‌ای سرگشاده به ۱۲ کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری کلمبیا از آنها خواست تا از تمدید آتش‌بس با چریک‌های ارتش آزادی‌بخش ملی حمایت کنند.

ارتش آزادی‌بخش ملی کلمبیا از ۱۹۶۴ با دولت بوگوتا در نبرد است و کمتر از ۲۰۰۰ نفر عضو دارد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.