خبرگزاری فرانسه گزارش داد، دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا که از سهل‌انگاری اسلام‌آباد در سرکوب شبه‌نظامیان به خشم آمده، هفته گذشته تعلیق کمک‌های مذکور را که همچنین بر بودجه ائتلاف افغانستان هم تاثیر می‌گذارد، به حالت تعلیق درآورد.

ترامپ آغاز سال نوی میلادی در توئیتی نوشت: آنها(پاکستان) پناهگاه امن به تروریست‌هایی می‌دهند که ما به دنبال شکار آنها در افغانستان هستیم و کمکی هم نمی‌کنند. دیگر کمکشان نمی‌کنیم!

یک مقام ارشد گفت این کمک‌ها حدود دو میلیارد دلار تجهیزات و اعتبار می‌شود که همگی به خطر می‌افتد. با این حال منابع مطلع با بیان اینکه اثرات چنین اقدامی در کوتاه مدت و میان مدت "ناچیز" است می‌گویند با توجه به اینکه کمک‌های آمریکا در سال‌های اخیر به صورت چشمگیری افت داشته است، اقتصاد پاکستان در حال رشد است و پکن در تماسی تلفنی با اسلام‌آباد اعلام همبستگی کرده است.  

یک دیپلمات مستقر در اسلام‌آباد می‌گوید: کمک بین‌المللی در مقایسه با حجم اقتصاد این کشور چندان هنگفت نیست. ابزارهای فشار محدود هستند.   

حافظ پاشا، وزیر دارایی پیشین پاکستان هم می‌گوید پس از حمله آمریکا به افغانستان در ۲۰۰۱ کمک‌ها اساسا افزایش یافت و به سالانه حدود ۳ تا چهار میلیارد دلار رسید و اوج کمک‌ها در ۲۰۱۰ بود.

او افزود: از آن به بعد، کمک‌ها کاهش شدیدی پیدا کرد. سال گذشته این کمک‌ها حدود ۷۵۰ میلیون دلار بود. این رقم در مقایسه با حجم اقتصاد پاکستان زیاد نیست.

اما مقام‌های واشنگتن به خبرگزاری فرانسه گفته‌اند که برگه‌های دیگری هم دارند که برای پاکستان رو کنند؛ از جمله پس گرفتن وام‌های حیاتی صندوق بین‌المللی پول.

به گفته محمد وحید، اقتصاددان ارشد بانک جهانی، اقتصاد پاکستان اکنون با ثبات و رو به رشد است.  

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.