هیأت وزیران در جلسه ۳۰ مهرماه ۹۶ به پیشنهاد وزارت کشور در اجرای بند ۲۰ ماده ۵۵ اصلاحی قانون شهرداری مصوب ۱۳۴۵، آیین نامه ساماندهی مشاغل و اصناف مزاحم شهری را تصویب کرد.

در ماده (۵) این آیین نامه به وظایف و تکالیف دستگاه‌ها برای ساماندهی اصناف و مشاغل اشاره شده که بند (الف) آن مربوط به وزارت صنعت، معدن و تجارت با همکاری اتاق اصناف ایران است.

طبق این گزارش که از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت در اختیار ایسنا گذاشته شده است، ایجاد ظرفیت برای استقرار صنوف موجود در شهرها و شهرک‌های صنفی و راه اندازی سامانه‌های خدمات الکترونیک مشاغل شهری از جمله مهمترین تکالیف و وظایف هدف گذاری شده در این بند است.

الزام به گذراندن دوره‌های آموزشی، محیط زیست، بهداشت و ایمنی از سوی صاحبان و کارکنان واحدهای صنفی بر اساس ماده (۱۷) قانون نظام صنفی کشور مصوب ۱۳۸۲ نیز بر عهده وزارت صنعت، معدن و تجارت با همکاری اتاق اصناف ایران است.

در بند (ت) ماده(۵) این آیین نامه، اتاق اصناف ایران موظف شده است ایجاد و تکمیل بانک اطلاعات مشاغل، اصناف و فعالیت‌های شهری با قابلیت دسترسی عام و بروزرسانی مستمر آن با همکاری شهرداری‌ها و ادارات صنعت، معدن و تجارت را با اولویت شهرهای بالای ۵۰ هزار نفر جمعیت در دستور کار خود قرار دهد.

همچنین به منظور هدایت و نظارت بر اجرای این تصویب‌نامه نیز کارگروه ملی با مسئولیت وزارت کشور و عضویت وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت، راه و شهرسازی، جهاد کشاورزی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان حفاظت محیط زیست، شهرداری تهران و اتاق اصناف ایران تشکیل می شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.