بلومبرگ نوشت، موسسه سیتی گروپ پیش بینی کرد تحولاتی مانند جنگ، تنش در خاورمیانه، دونالد ترامپ و کیم جونگ اون ممکن است قیمت نفت را در سال جاری میلادی به ۸۰ دلار در هر بشکه برساند.

این بانک آمریکایی در گزارشی نوشت، پس از آنکه قیمت نفت در سال ۲۰۱۷ میلادی تحت تاثیر کاهش تولید اوپک افزایش یافت، رئیس جمهوری امریکا تمرکز خود را معطوف ریسک های ژئوپلتیک کرده و احتمالا قصد دارد تحریم هایی را علیه ایران و کره شمالی به اجرا بگذارد که تبعات قابل توجهی را به دنبال خواهد داشت. بر اساس این گزارش، این عوامل در کنار برخی ناآرامی ها در بعضی از کشورهای عضو اوپک نظیر عراق و لیبی ممکن است موجب کاهش عرضه نفت و افزایش قیمت نفت به ارقام ۷۰ تا ۸۰ دلار شود.

تحلیلگران سیتی گروپ از جمله اد مورس در این گزارش می نویسند: «بسیاری از این عدم قطعیت ها تبعات قابل توجهی بر بازار کالاها دارند.»

این گزارش گسترده ترین ریسک سیستماتیک متوجه بازار کالاهای مختلف در سال جاری میلادی را ایجا اختلال در نظم سیاسی جهانی از سوی دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا برشمرده است.

سیتی گروپ همچنین پیش بینی کرده که وضع مجدد تحریم های امریکا علیه ایران احتمالا موجب کاهش حداقل ۵۰۰ هزار بشکه ای صادرات نفت ایران خواهد شد و قیمت نفت را ۵ دلار در هر بشکه افزایش خواهد داد. این پیش بینی همچنین مدعی شده که در شرایطی که کنگره آمریکا ممکن است وضع تحریم های جدید علیه ایران را مورد بررسی قرار دهد، ایران نیز ممکن است اقدام به خروج از برجام نماید.

سیتی گروپ در ادامه این گزارش گفته که اعتراضات در ایران و همچنین اختلال در عرضه نفت کشورهای عراق، لیبی، نیجریه و ونزوئلا ممکن است در سال جاری موجب کاهش بیش از ۳ میلیون بشکه ای عرضه نفت شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.