گفت و گوهای کره شمالی و کره جنوبی بعد از دو سال از سر گرفته شده است. بهانه از سرگیری مذاکرات نیز المپیک زمستانی کره جنوبی است که قرار است ورزشکاران شمالی نیز در آن شرکت کنند.

از جنگ جهانی دوم که دو کره از هم جدا شده اند، دولت های پیونگ یانگ و سئول با نگرانی و بدبینی در حال پایش همدیگر هستند.

یکی از مراکز پایش در ساختمان مرکزی خبرگزاری "یونهاپ" کره جنوبی در سئول قرار دارد. در این مرکز، ۲۴ ساعته رادیو، تلویزیون و رسانه های اندک شمار اینترنتی کره شمالی رصد، بررسی و تحلیل محتوا شده، نتیجه به مراکز تصمیم گیری کره جنوبی ارسال می شود.

در دو کره، نهادهای دولتی و پژوهشگاه های متعددی وجود دارند که در زمینه اتحاد مجدد دو کره تلاش می کنند اما یک اختلاف نظر اساسی، مانع از این اتحاد شده است: هر دو کره می گویند آن یکی با ما متحد شود.

هر چند مقامات دولتی در دو کشور از تمایل اکثریت مردم برای اتحاد مجدد سخن می گویند ولی دستکم در کره جنوبی، تا آنجا که در سفر چند ماه قبل ام به این کشور دریافتم، بسیاری از جوانان راضی به اتحاد با شمالی ها نیستند چرا که بر عمق عقب ماندگی کره شمالی واقف اند و نگران آنند که ویروس توسعه نیافتگی کره شمالی به سرزمین های جنوبی نیز سرایت کند. آنها می گویند علاوه بر فرهنگ، حتی زبان شمالی ها نیز در گذر زمان دچار دگرگونی ها و تفاوت هایی شده است و اینک، آنها ملتی دیگر هستند.

با این حال، حامیان اتحاد دو کره معقتدند در صورت اتحاد دو کره، تولید ناخالص داخلی کره جنوبی از رده ۱۲ جهان به زیر ۱۰ خواهد رفت و توان نظامی کره متحد، به طرز قابل توجهی ارتقا می یابد؛ به ویژه اگر کره شمالی خلع سلاح اتمی نشود، توان نظامی آن و قدرت اقتصادی کره جنوبی می توانند در تلفیق با هم، یک ابرقدرت جدید را در معادلات جهانی تعریف کنند. از این رو می توان حدس زد که قدرت های جهانی از چین و روسیه گرفته تا آمریکا، تمایل چندانی به این اتحاد نداشته باشند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.