ناصرعلی سعادت، گفت: در سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور به عنوان مجموعه‌ای متشکل از صاحبان کسب‌وکار در کشور استقبال می‌کنیم مردم از پیام‌رسان داخلی استفاده کنند و به هیچ عنوان طرفدار محصولات خارجی نیستیم، با وجود این، مسدودسازی یکباره شبکه‌های اجتماعی خسارت‌های مستقیم و غیرمستقیمی را متوجه اقتصاد کشور می‌کند. 

وی با اشاره به اینکه اکنون طبق آمارها نزدیک به ۴۰ میلیون ایرانی کاربر شبکه‌های اجتماعی هستند، افزود: امروزه تولیدکنندگان بسیاری بر بستر شبکه‌های اجتماعی با توزیع‌کنندگان ارتباط دارند و این شبکه‌ها ابزاری برای برقراری ارتباط بین کسب‌وکارها به شمار می‌روند و به این ترتیب شبکه‌های اجتماعی دیگر مانند گذشته تنها کارکرد تفریحی و سرگرمی ندارند و در فرآیندهای اقتصادی تاثیرگذار هستند.

رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور با بیان اینکه امسال به عنوان اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال نامگذاری شده است، گفت: اکنون با بسته شدن شبکه‌های اجتماعی، بستر ارتباطی بخش بزرگی از تولیدکنندگان با عرضه‌کنندگان از بین رفته و در فرآیند توزیع بسیاری از محصولات و خدمات خلل وارد شده است و صاحبان صدها هزار کسب‌وکار بیکار شدند که این برخلاف شعار اشتغال‌زایی است.

سعادت گفت: در ابتدا تصمیم شورای عالی امنیت ملی در خصوص تعطیلی موقت شبکه‌های اجتماعی برای حفظ امنیت، به رغم خسارت‌های اقتصادی که در پی داشت، قابل پذیرش بود. مردم نیز همان‌گونه که در هنگام وقوع حوادثی مانند زلزله برای کمک‌رسانی بسیج می شوند، اکنون نیز همراهی کردند؛ با وجود این انتظار می‌رود بعد از گذشت چند روز و عادی‌سازی شرایط، محدودیت‌ها برداشته شود. 

وی با تاکید بر اینکه اگر نسبت به جوانب اقتصادی این مسئله ساده‌انگاری شود جایی برای جبران آن وجود ندارد و بخش خصوصی است که لطمه می‌خورد، افزود: باید توجه داشت، فعالان اقتصادی بیش از همه نگران امنیت کشور هستند زیرا در سایه ناامنی جذب سرمایه امکان‌پذیر نخواهد بود. با تداوم و تکرار چنین مواردی خسارت‌ها افزایش می‌یابد و بخش خصوصی نیز توان جبران آن را نخواهد داشت و دیگر نمی‌توان امیدی به اثرگذاری فناوری اطلاعات و ارتباطات بر رشد و توسعه اقتصاد کشور داشت. در حالی‌که صنعت فاوا قادر است جایگزینی برای درآمدهای نفتی کشور باشد.

رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور در ادامه با اعلام آمادگی این سازمان برای همکاری با دولت به ارائه راهکارهایی پرداخت و گفت: اکنون‌که این شبکه‌های اجتماعی در کشور متداول شده و مردم به آن وابسته شده‌اند نمی‌توان به یک‌باره آن‌ها را تعطیل کرد. تقاضا داریم شبکه‌های اجتماعی فیلتر شده، بازگشایی شوند و سپس راهکاری برای پیشگیری وقوع موارد مشابه اندیشیده شود. مردم در طی سال‌ها یک وسیله ارتباطی رایگان را به دلیل خدمات و سرویس‌دهی آن انتخاب کردند و اکنون باید با کارشناسی و ارائه خدمات ویژه مانند تبلیغات رایگان در صداوسیما یا ارائه خدمات پرداخت بانکی یا طرح‌های حمایتی و تشویقی از راه‌اندازی شبکه‌های اجتماعی بومی که توان رقابت با نمونه‌های خارجی را داشته باشند، حمایت کنیم. سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور نیز به‌عنوان حامی بخش خصوصی و تولیدات داخلی با تمام توان کارشناسی خود آمادگی هرگونه همکاری در این زمینه‌ها را دارد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.