خبرگزاری فرانسه گزارش داد، این تصویب روز چهارشنبه توسط یکی از کمیته‌های وزارت جنگ اسرائیل که از اختیارات قانونی در خصوص شهرک سازی‌ها برخوردار است، صادر شد.

هاگیت عوفران، سخنگوی سازمان صلح اکنون که بر شهرک سازی‌های اسرائیل در سرزمین‌های اشغالی نظارت دارد، گفت: حدود ۳۵۲ واحد مسکونی تاییدیه نهایی را دریافت کردند، در حالی که دیگر واحدها در مرحله اولیه قرار دارند.

به گفته او، بخش عمده این تاییدیه‌ها برای شهرک سازی‌هایی هستند که در کرانه باختری قرار دارند؛ منطقه‌ای که اسرائیل باید آن را به عنوان بخشی از راه حل دو کشوری برای حل درگیری‌ها میان اسرائیل – فلسطین تخلیه کند.

وی افزود: این بخشی از روند کلی است که اسرائیل در پیش گرفته و قصد دارد واحدهای مسکونی را در سراسر کرانه باختری حتی نقاطی که باید آن‌ها را تخلیه کند، بسازد و این می‌تواند راه حل دو کشوری را به مخاطره اندازد.

کشته شدن یک شهرک نشین اسرائیلی در کرانه باختری در روز سه‌شنبه باعث مطرح شدن درخواست‌های تازه برای شهرک سازی‌های بیشتر شد.

براساس گزارش سازمان صلح اکنون، سال گذشته در برنامه شهرک سازی‌های اسرائیلی با ساخت ۶۷۴۲ واحد مسکونی موافقت شد؛ عددی که بالاترین آمار از سال ۲۰۱۳ میلادی محسوب می‌شود.

براساس قوانین بین‌المللی، شهرک سازی‌های اسرائیل غیرقانونی محسوب می‌شوند و بزرگ‌ترین مانع برای صلح در این منطقه به شمار می‌آیند چرا که آن‌ها در اراضی که فلسطینی‌ها آن را بخشی از کشور آینده‌شان می‌دانند، ساخته می‌شوند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.